Gå til innhold
Arkivverket

[#40381] Anne Erlandsdatter f Ca 1795 Fron Oppland


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Jeg trenger hjelp til å finne riktig Anne Erlandsdatter f ca 1795 gift med Knud Halvorsen Stormyren f 1789 de gifta seg 13.11.1817 Jeg finner ei Anne døpt i 1806 med adresse Harildstad. Det er ei på Melgaard og ei på Toxen. Er det noen som har Einar Hovdhaugen si bok? Takknemlig for hjelp. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Family Search, IGI, bør alltid sjekkes, men jeg finner i allefall følgende barn av Knut og Anne her: Marit, f. 2.4.1818, døpt 12.4.1818, Sødorp Kari, født og døpt 26.9.1820, Sødorp Halvor, f. 4.6.1823, døpt 5.7.1823, Sødorp Simen, f. 12.2.1828, døpt 10.2.1828, Sødorp Sigrid, f. 24.11.1833, døpt 1.12.1833, SødorpDette blir jo bare spekulasjoner i forhold til oppkalling. Men kanskje en av de eldste døtrene er oppkalt etter mormor? I 1801 finner jeg ekteparet Erland Hansen og Kari Pedersdatter på Lesja med en datter Anne på 4 år [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10512&gardpostnr=9&personpostnr=137&merk=137#ovre>Lenke. Det er også et annet ektepar på Lesja med en datter Anne på 3 år Lenke. I Øyer i 1801 finner jeg Anne Erlandsdatter, 4 år, Lenke og i Aurdal også ei 4 år gammel Anne Erlandsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Takk skal du ha for posetive innspill. Nå har jeg valgt 2 kandidater. Morens navn er Kari på den ene og Marit på den andre. Anne har adresse Byhre da hun gifter seg. Da de får første barnet bor de på Sundstuen. Er det noen som er kjent i Fron som kan fortelle noe om avstanden mellom Byhre - Melgaard? Eventuelt Kongsli?http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe? slag=visbase&filnamn=f10518&gardpostnr=24&merk=24Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har søkt litt i kirkebøkene for Fron. Da Anne og Knud gifter seg i 1817 står det at hun er 26 år, dvs. født ca. 1791.Anne Erlandsdatter Harildstad er 14 år da hun blir konfirmert i 1806. Jeg har sett i Gardar og Slekter i Fron, men jeg kan ikke se at noen Erland er nevnt på Harildstad. Rønnaug Erlandsdtr. Harildstad er konf. 1811, 14 år. Jeg har prøvd å finne disse i 1801, men jeg kan ikke se at de bor på samme sted !!Anne Erlandsdatter Melgård konf. 1812, 15 år gammel. Altså født ca. 1797. I Gardar og Slekter i Fron, får Erland Erlandsen skjøte av faren på Nordgard Melgard i 1788. Han er gift med Kari Pedersdatter Segelstad.Utifra alder ved vielse er det Anne som blir konfirmert 1806 som er den mest aktuelle. Men hennes opphav er ikke godt å finne. FT1801 viser to kandidater, den ene i Gausdal den andre i Øyer. Hun i Øyer dør allerede i 1819, 25 år gammel. Så da må du muligens til Gausdal ?? !!Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen. Jeg har leita i hele kveld. Ut fra alder da hun gifter seg passer jo Anne Erlandsdatter 11 år i 1801 tellingen bra? Lenke Ut fra resten av aner passer det bra at hennes far er husmann. Mvh. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Anne Erlandsdatter Stormyren død 16.4.1842 (49 år). Knut Halvorsen Stormyren død 3.12.1864 (75 år) Erland Hansen (Toxen FT1801) død 11.5.1811 Berget u. Byhre Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Litt fra 'Fra gardar og slekter i Nord Fron':Stormyra - 'Det er tradisjon om at denne heimen er rydda av ein Frons-Knut og kona hans Ragnhild. Om tradisjonen er rett må bruket vera rydda i 1840-åra. Ragnhild er enke, 43 år gammel i 1865. Eldste sonen Johannes Knutsen er 19 år. Knut Halvorsen ble gift 2. gang i 1844 med Ragnhild Olsdatter og de har sønnen Johannes født 1847.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Stenshorne

Hei,Jeg vet hvertfall at Sundstuen er på Hokksund i Eiker.Men det kan jo være flere Sundstuer rundt om i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Utifrå alder er det som Tordis skriv(innl.5), Anne Erlandsdtr. Harildstad som passer best.I tellinga for 1801 er det ein husmannsfamilie under Harildstad: Erland Pedersen 41 år, kone Marit Hansdtr. 41 år, sønner Hans Erlandsen 14 år og Peder Erlandsen 6 år, men ingen datter.Det er og ei Marthe Erlandsdtr. Harildstad konfirmert 1809, 15 år. Vi har altså Anne, Marthe og Rønnaug Erlandsdøtre Harildstad, fødd 1792, 94 og 97 etter alder ved konfirmasjon.Ingen av desse er å finne i 1801 tellinga. Kan det vera feil i tellinga?Forlovere i 1817 er Hans Byre og Ole Kjorstadhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Torbjørn Det passer jo bra med forlover Hans Byre da hun bruker Byre som adresse da hun gifter seg. Det er en som har henne på DIStreff og da bruker han Engum Kongsli. Jeg tror bestemt Anne kom fra Fron. Men så er det rart at de døper barna til Halvor, Simen og Sigrid. Jeg skal sjekke faddere her en gang til. Takk for alt hjelp til dere alle. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kommentar til (11):Anne, Marthe og Rønnaug Erlandsdøtre var nok alle døtre av gardfolk Erland Sveinsen Isum og kona Sigrid Pedersdotter frå Segalstad, Gausdal.Dei hadde òg ei dotter Ingeborg f. 1799, og ein son Svein som truleg døydde som liten.Erland S. Isum døydde i 1802. Enka Sigrid Pedersdotter gifta seg på nytt i 1806 med Tjøstel Paulsen på nigard Harildstad i Kvikne, og fløtte dit med døtrene. Dette forklarer kvifor døtrene var heimfesta til Harildstad då dei vart konfirmerte.Eldste dottera, Anne Erlandsdotter f. 1792, vart gift 1807 med Iver Paulsen Harildstad (bror til støfaren), og saman overtok dei Isum der ho var gardjente.Det ser ikkje ut til at Isum er teken med i 1801-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Dette har jeg spekulert mye på. Så på DIS treff at noen hadde dette. Hjertlig takk for hjelpa. Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Takk Aud for kommentaren til mitt innlegg, men da er vi like langt. Knut Halvorsen er vel frå Sundstuen. I 1801 er denne familien under Sunde: Halvor Larsen, 42 år husmann med jord, Marit Knutsdtr. 50 år hans kone, sønner Lars Halvorsen 15 år og Knut Halvorsen 12 år. Eldste dtr. har da fått namn etter farmora. Dtr. nr. 2, Kari kan da ha namn etter mormora. Eg finn ikkje nokon Anne Erlandsdtr som passer i 1801 tellinga for Fron, men det er mange der som ikkje er nemd med farsnamn.Kan Anne Erlandsdtr vera fødd utanfor ekteskap ettersom ingen av sønane får namnet Erland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg lurer veldig på hun på Toxen hvor ble hun av? LenkeDet er spesielt at de bruker navneneSigrid og Simen.det er en Erland på Byre i 1801 men han har ingen datter ved navn Anne i 1801 tellingen? MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Hei. Anne (Ane) Erlandsdtr. 11 år på Tokse i 1801, gifter seg i 1815 med Ole Jacobsen Kvigstadhagen. Ho er da nemd for Anne Erlandsdtr. Milsteinstuen. Ei dtr. Marit i 1817.Hennes bror,(sjå 1801), Hans Erlandsen Milsteinstuen har barn til dåpen 1817, 19 og 20 (sikkert fleir).Kan nemne at ein Simen Joten er fadder i Milsteinstuen 1817 og 20, men det er da lite truleg at dette har noko med ditt spørsmål å gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg har lest kirkebøkene på kryss og tverrs. Finner at Erlandsdatter er brukt Aande og Toftehagen i Fron. Men jeg begynner vel å tro at hun kom fra et annet sted alikevel. Kanskje Gausdal eller Ringebu? Har hørt fra en i dag som har gitt opp hele dama. Får prøve Opplandsarkivet på torsdag dersom vi ikke finner en løsning her. Takk for alle teorier. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.