Gå til innhold
Arkivverket

[#40383] Lars Andreas Nørbech, Skreddersvend i Trondheim 1776, opphav?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I forbindelse med undersøkelser som Atle Brandsar gjorde for meg på Gunnerus-biblioteket i Trondheim, dukket det i Skreddermesterlaugets protokoller opp en Lars Andreas Nørbech. ' 1776 3te Juny Lod Mæster Lars Stabel indskrive LønneDræng til Svend Lars Andreas Nørbech '.Er der noen av Digitalarkivets mange brukere som har kjennskap til hvem denne Lars Andreas var sønn av? Han er en av flere Nørbecher i Skreddermesterlaugets protokoller.Trolig er der slektsbånd mellom alle disse Nørbechene som valgte skredderfaget som yrke i siste halvdel av 1700-tallet i Trondheim.Se forøvrig tema 39831 ang. dette.LenkeJeg vet det ble født en Andreas Andersen Nørbech i 1779. Da hadde foreldrene Anders Nielsen og Gunnilde Olsdtr. tilknytning til Havsten i Strinda. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter denne frem fra glemselen igjen. Jeg strever med å koble Nor/Nørbeckene i Trondheim på 1700 tallet sammen.Mange av dem hadde tilknytning til skredderyrket.Jacob Nielsen Nørbeck ca 1712-1779 begynte i skredderlære hos skreddermester Alexander Lind i Trondheim 1726 og tok borgerbrev som Skreddermester samme sted 22.02.1740.Det skal også ha vært en Christen Nielsen Nørbeck ca.1707-1782 i skredderlære i Trondheim på samme tid, men han drar tilbake til Danmark og slår seg ned i Damsgaard, Ovtrup. Det har vært spekulert i om de var brødre og sønn av Niels Nørbek fra Nørbek i Sønderlyng i Danmark.I borgerbok for Bergen står det fødested på dem som løste borgerbrev. Gjør det det også i Borgerboken for Trondheim?Så dukker altså denne Lars Andreas Nørbech opp i 1776 som skreddersvenn.I tilleg har vi en Peder A. Nørbech som løste Borgerbrev som Skreddermester i samme by 17.09.1792. Jeg har senere funnet ut at A. = Andersen/Andreassen.I 1801 finner vi så Andreas Nørbech opp som ugift Skreddersvend hos Skreddermester Jacob Solberg. Denne Andreas drar senere til Bergen og blir stamfar til Norbeckene der.Han var sønn av Anders/Andreas Nielsen og Gunhilde Olsdtr. Havhesten og døpt i Domkirken 05.09.1779.Det er altså minst to ting som knytter disse sammen. Det er valg av skredderfaget som yrke og familienavnet Nør/Norbeck/h. Men er der noen som kan hjelpe meg å knytte disse sammen også familiemessig. Jeg er overbevist at de må være i familie. PS. Det har vært gjort forsøk tidligere også. Om man søker på Nørb eller Norb får man opp tidligere debatter. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Randi for henvisningen. Jeg har rett nok problemer med å lese hele teksten, men leser hva du skrev at han var født i Trondheim. Da får jeg begynne å tråle kirkebøkene der. All den tid han begynte i skredderlære i 1726, vil jeg tro han er født rundt 1712. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg har tydet det til noe sånt: JNN som er føed her i byen og skredderhandtverket lært haver, mødde og begierte sit borgerskab paa skredderhandtverket, hvortil hand blev antagen og sin troeskabsæed avlagde.Domkirken har dåpsprotokoll som begynner i 1702. Den er visstnok noe ufullstendig, men jeg tror ikke det er så mye som mangler. Kirkebøkene for Vår Frue begynner ikke før 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Randi. Jeg prøvde å se etter Peder A. Nørbeck som løste Borgerbrev som skreddermerster 22.09.1792, men jeg kunne ikke finne ham i Rådstueprotokollen.Jeg holder på med kirkeboken nå, men måtte ta en pause. Jeg har sjekket 1710-1714, uten å finne Jacob nielsen Nørbeck døpt.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen Randi. Merkelig at jeg klarte å overse den. Da vet jeg at også han var født i Trondheim. Jeg får se om jeg har større hell med å finne hans dåp enn med Jacob.Peder skal være født ca 1764 i henhold til alder i 1801. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Sadelmaker Abraham Lemich og Lorentze Nørbech giftet seg i Vår Frues Kirke i Trondheim 24.01.1799. Jeg er usikker på forloverne men mener å lese Jørgen Solberg og Peter/Petra Nørbech. Om det er Peter så kan han være identisk med Skreddermester Peder A. Nørbech, og da styrker det meg i troen på at de er søsken. Dersom det er Petra, ja da har det dukket opp en ny Nørbech i Trondheim. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16857&idx_id=16857&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Randi, og nok en gang takk for flott bidrag.Det kan det selvsagt være, navnene er i alle fall identiske. Og om så var, så var de jo begge enkemann/enke ved vielsen. Men dessverre så er der ingen henvisning til Nørbeck navnet og forloverne gir heller ingen familiere indikasjoner til brudgom/brud.Dersom dette er rett, og at min antagelse om at Peter og Lorentze også stammer fra samme slekt, så må de være barn av første ekteskap for Anders Nielsen. Det må i så fall ha funnet sted før 1763. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.