Gå til innhold
Arkivverket

[#40390] Felespiller Nikolay Walstad(tangen). Eidsvoll/Nes. Hvem var han?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiMin far var en (ikke alt for god) felespiller og han kunne fortelle meg at han begynte i lære hos, og fikk sin første fele av Nikolay Walstad som 8-åring i 1929. Fela er forøvrig i familiens eie ennå.Min far ble født i Nes Akershus, men det er mulig at Nikolay var fra Strand i Eidsvold.Jeg har et par bilder av ham fra 1917, og dette er tatt sammen med Ole Sæter.Er det noen som vet mer om denne Nikolay (jeg finner ham ikke i FT 1900, og på bildet ser han eldre ut enn 17 år.Mvh Lars Ove

bilete0966.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Eidsvold Blad er glad i 'glimt fra gamle dager', så send bildet dit, så får du sikkert respons. Den mannen du kaller Ole Sæter (med mandolin), ligner på ham som i min barndom viste Chaplin-stumfilmer i skolelokalet for 10 øre pr. pers., som var emmisær(?) og som på sine eldre dager jobbet som free-lancer i E.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Løsarbeider Nikolai Kristiansen Valstadtangen, døde på Sø-Strand i Eidsvoll 28.11.1937. I følge dødsmeldinga (Eidsvoll sorenskriveri. Dødsfallslister, eske 18, 1936-37), var han født i Nes 27.12.1860 Som arving er nevnt broren, kriminalbetjent Sigvart Kristiansen Valstad, Oslo, 'samt flere søsken'I følge Nes på Romerike, gardshistorie bind I, side 116 var han husmann på Valstadtangen av Nedre Valstad i Fenstad etter sine foreldre Kristian Gudmundsen og Oline Nilsdatter og flyttet til Eidsvoll om lag 1925: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tusen takk skal du ha Trond :-)Jeg fant også Nikolai i 1865 Lenke.Min far begynte å spille i 1929, og læreren (Mikolai) døde i 1937. Det vil si bare 8 års læretid. Sikkert derfor min far aldri ble en 'Tellefsen'. Jeg husker kattene rømte stua da far tok ned fiolien.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hvordan kommer Ole Sæter inn i bildet? Hvis det er han jeg tror, var han enten enslags sekretær innen avholdsbevegelsen eller emmisær i infdremisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ola:Jeg vet ikke. Jeg har bare bildet og det er skrevet navn bakpå. Min far snakket aldri om han, bare Nikolai. Men jeg skulle tro at de spilte sammen???Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.