Gå til innhold
Arkivverket

[#40396] Søker opplysninger om Esten Johnsen f 1815 i Melhus


Gjest Geir Otto Stien
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Otto Stien

Esten Johnsen f 1815 i Melhus har jeg store problemer med å finne noen opplysninger om. Så all hjelp mottas med takk.Dette er det lille jeg har funnet:I FT 1865 for Bjugn er han å finne som enkemann med to barn boende hos seg, Johanna 9 år og Ole 5 år. Gunhild f 1853 (min oldemor) er ikke å finne sammen med dem her.Noe navn på hustru/mor har jeg ikke funnet som kan knyttes opp mot disse.Kan dette være Esten Johnsen Storleer g.m Karen Haagensdatter? Har ingen årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Esten Johnsen bor på øya Tarva i Bjugn i 1865. I Leif Wahls gårdshistorie finner jeg disse opplysningene:Esten Johnsen, født 1814 i Melhus, kom til Tarven i januar 1857. Da han kom var han gift med Karen Larsd. Esten ble enkemann i 1864. 2 barn ble født på Tarva: Ana Johanna i 1857 Ole i 1860Esten ble gift 2. gang med enken Marta Jensd. f 1812, i Stadsbygd. I 1867 flyttet familien til Tøndel (i Bjugn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Takk for raskt svar!Jeg har sett litt på denne tidligere, men har ingen indikasjoner på at det er henne. Det er mulig jeg ikke skal fokusere så mye på alder, men jeg synes det er litt for stor sprik i alder til at det kan være mulig. Hun er født i 1853, og skulle vært 12 år under FT i 1865. Det er mulig at de 'løy' litt på alderen den gangen også......:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Heisann og tusen takk Aud Marion Røen. Dette er første gang jeg har sett etternavnet på Karen. Nå har jeg virkelig noe å gå etter.Du nevner at to barn ble født på Tarva. Men står det noe i Leif Wahls gårdshistorie om de hadde barn når de kom flyttende til Tarva, og om de står nevnt med navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Under Tøndel fant jeg andre opplysninger - dette forstår jeg ikke helt, men jeg skriver av 'ordrett': 'Denne plassen er en av de yngste plassene på Tøndel med litt jord. Her finner vi i 1875 mannen Esten Johnsen, han ble født 1814 på Melhus. I folketellingen fra 1865 finner vi Esten Johnsen som enkemann, husmann og fisker på plassen Åkervik på Tarva. Hans første kone var Gjertru (!!??), det har ikke lykkes å finne hennes etternavn, døde i 1864. Det var 2 barn med til Tøndel. 1. Johanna, f.1857 og 2. Ole. 13/6-1860. Ekteparet hadde hatt flere barn, men de var ikke med faren på Tarven i 1865.'Her er Estens første kones navn oppgitt til Gjertru !Du kan jo ta kontakt med Leif Wahl pr. telefon, så er det mulig han kan oppklare dette. Gunnhild er ikke med i oversikten over Estens barn. De er som følger: 1. Marit, f. 10.08.1850 i Melhus 2. Anna Johanna, f. 05.11.1857 i Melhus 3. Kirsten Lorentse, f. 19.10.1858 4. Ole, f. 13.06.1860 5. Gjertru, f. 1864 på Tarva (da døde kanskje moren i barsel og datteren ble oppkalt etter henne ?) Alle disse ser ut til å ha blitt konfirmert i Nes kirke i Bjugn.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg har et lite 'utdrag' av konfirmasjonslister for Bjugn og her fant jeg:Marit Næs, født i Melhus, konfirmert 30.09.1866. Foreldre Esten Johansen og Gjertrud !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det ser ut som at Gjertru var en Olsdatter: Marit Female Event(s): Birth: Christening: 29 SEP 1850 Melhus, Sor Trondelag, Norway Death: Burial: Parents: Father: Esten Johnsen Family Mother: Gjertrud Olsdatter Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: C426353 1842 - 1852 0307001 Film NONE Sheet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Tusen takk for hjelpa. Her har jeg mye å ta fatt på. Skal på Statsarkivet og lete opp dette.Det ser ut til at Gunhild kan være satt bort av ukjente årsaker. Det var ganske vanlig. Og hun var jo tross alt 14 år når de flyttet til Tarva. Uansett så er det merkelig at hun ikke er nevnt. Men ut fra fødselsår på Marit 1850 og Anna Johanna 1857, så er det plass til 'mange' barn der.Skal legge inn resultater etter besøket på Statsarkivet i forumet etterhvert som de dukker framMvhGeir Otto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Før du drar til SA, kan du få noen flere opplysninger fra kirkebokavskrifta for konfirmanter fra Næs kirke: 08.10.1871 konfirmeresGunhild Tøndel, født 21.12.1853 i Melhus Foreldre Esten Estensen (??) og Gjertrud ! mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Geir Otto Stien

Tusen takk for tipset Aud Marion. Dette var til veldig stor hjelp. Her står hele Stien-slekta nevnt, også Esten Johnsen og hans fødested.MvhGeir Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.