Gå til innhold
Arkivverket

[#40402] Hvorfra kom Bertha Marie Eriksen, født juni 1864, fra?


Gjest Kurt Østbye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Bertha Marie Eriksen eller Eriksdtr. skal ha emigrert i 1885, og giftet seg i Ottawa, Illinois, den 5. jan. 1887 med Lars Andersen, f. 1860, fra Aardal i Hjelmeland.Iht. US Census 1900 skal hun være født i juni 1864, men HVOR i Norge kom hun fra ??Blant emigranter fra Stavanger finner jeg disse tre som antagelig er samme person:LenkeKunne noen med bygdebok, ev. kirkebok for Rennesøy gi nærmere opplysninger (fødselsdato, bosted 1865, foreldre, etc.) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Fenomenalt Johan Arthur !! Dette var virkelig 'forløsende', jeg har strevd lenge med å finne Bertha Marie's opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Moren til Berta Marie Eriksdtr. er Berta Malene Olsdtr. f.1827 på Høye i Avaldsnes av foreldre Ole Andreas Eriksson f.1791 d.1878 og Berta Karina Osmundsdtr.f.1790 d.1858. Kan sende deg forfedre opplysninger på e-mail. Hun hører sikkert til din slekt fra Høye. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Siden Berte ikke er å finne som døpt på Rennesøy, kan det være henne som er døpt i Hjelmeland i Rogaland. Hun hadde også en bror Erik f.1860 som er døpt på Hjelmeland. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Ved å følge det dere tidligere har kommet fram til , siterer jeg fra bygdebok for Rennesøy , bind III, gården Haugvaldstad , andre oppsitjarar , side 1414 .Erik Jakobsen , Dalåker ( hm.pl.1,2,1 ) f 19.12 .1822, d 30.12.1874 ,skomaker .g.11.7.1848 med Berta Malena Olsdatter , Høye , Avaldnes f 1826. Blandt barna ; Berta Marie f 8.7.1864 .Utvandra til USA 1885.Familien hadde også budd på Hodnefjell. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Utrolig artig dette. Anelinjen til Bertha Marie Eriksdtr. (f. 1864)og mine to tanters anelinjer(de giftet seg med hennes sønner i USA) møtes altså i paret Osmund Helgesen (1749 - 1823) og Elisabet Olsdtr. (1756 - 1841) på Høie i Avaldsnes.Takk igjen for fin assistanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.