Gå til innhold
Arkivverket

[#40409] Mari Jonsdatter f. ca. 1780, Auli (?), Nes på Romerike


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

I Nes Bygdebok V side 339 Står det at Andreas Fredriksen 1779-1857 fra Vestre Auli ble gift med Mari Jonsdatter. Hvem var denne Mari?I FT1801 for Næs [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10236&gardpostnr=124&personpostnr=2583&merk=2583#ovre>Lenke finner jeg ei Mari Johannesdatter 22 år som tjenestejente på Vestre Auli. Kan det være henne?Jeg har bladd i avskriftene av kirkebøkene for Nes http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htm men kan ikke finne noen Mari med far Jon eller Johannes blant døpte i aktuellt tidsrom.Andreas og Mari fikk sitt første barn i 1804 så ekteskapet er sannsynligvis inngått samme år eller i tidsrommet like før. Avskriftene av kirkebøkene har imidlertid ikke med viede i perioden. Kan noen sjekke originalkildene og se om vielsen sier noe mer om Mari?Det kan også være mulig at Mari ikke kommer fra Nes. Andreas sin far kom fra Randum i Aurskog. Jeg har derfor sett litt på døpte i Aurskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

FS viser at en Andreas Fredriksen 4.6.1803 ble gift i Nes med Mari Jensdr. Kanskje det er en trykkfeil i bygdeboka?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Takk Odd! Søkte i FT1801 for Næs, men finner ingen Mari Jensdatter som var aktuelle. Dette bekrefter vel mistanken om at Mari kanskje ikke kom fra Nes.Jeg finner ei Marte Jensdatter Lenke men en sjekk av bygdeboka for Nes og Søndre Vågstad, bind II, side 267 (der hun er kalt Mari) sier at hun ble gift til Bodding.Nye tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Bygdeboka viser etter mitt syn feil farsnavn på Mari - i dåp til barn og i vielse heter hun Mari Jensd. På Johan Fredrik står det Anders i avskrift og i orginal, men på dåp til Anne Margrethe i 1806 står det Anders i avskrift og Andreas i orginal....resten av barna har jeg ikke sett på.Vielse: Nes Mini I 4 1781 - 1816 Kort 6/7 (Ikke nr. eller sidetall)Andreas Fridriks. Oulie:Ud: og P: Mari Jensd Brouter. Antrgunt?24/5 1803. Ægteviet 4/6 1803. Cautionister: Amund Oulie og Gert Brõter. Ingen alder eller fedre oppgitt.Ser at du har vært inne Odd Brede og det er rett begge deler du nevner - holdt på å skrive fra Kirkeboka, men du var raskere.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Tenker du finner din Mari f.1782 s.37 nederst på siden under Bruk II i Nes BB Bind V jeg!!Foreldre Jens Eriksen og Anne Erlandsdatter. Mora giftet seg igjen med Gjert Børgersen og det er nok han som er 'Forlover' i 1803!!Mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei finner en Mari Jensdatter født 1782 i Nes bygdebok V (under Brauter) side 37 nederst. Foreldre Jens Eriksen (1758-85) og Anne Erlandsdatter fra Hofsrud (1760-86). Anne ble som enke gift 1786 med Gjert Børgersen.Gjert er stefar til denne Mari og kausjonist når hun gifter seg. Trolig er dette den rette Mari.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Hei Lillian og Odd!Hjertelig takk. Hva skulle jeg gjort uten dette forum og dets bidragsytere?!Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Odd.Ja, det hender jeg er rask!!Hei Vidar.Du kan jo ta deg en tur til gamle trakter i Nes og da er det ikke langt til Sørum og kontoret mitt - da kan du 'Prøve' deg på noe av 'Griseskrifta' sjøl!! Noe av skrifta i Nes kirkebøker er bra,men 'Jammen' er noe nesten håpløst også!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Mulig du har funnet det selv, men Mari Jensdtr. er blitt Maren Jensdtr. i FT1801 på Brøther hos stefaren: LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.