Gå til innhold
Arkivverket

[#40411] Sjur Knudsen f.ca.1756 bruker av husmannspl. Ytterkleiva under Røv i Surnadalen.


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som kjenner til hvor han kan være født? Jeg er ganske sikker på at han ikke er fra Surnadalen. Han er hverken døpt eller Konfirmert der. Kanskje noen har kommet over en Sjur Knudsen i passende alder annetsteds på Nordmøre? Jeg er litt redd han kommer fra Stangvik hvor det mangler kirkebøker over ett stort geografisk område på denne tida.Han var gift 1.gang med Gjertrud Olsdatter Svean (Ytre Sveatrøa) og hadde barna Ole 1785, Anne 1787, Knut 1788, Gjertrud 1790, Asbjørg 1793, Nils 1798 med henne.Han var gift 2.gang med Ildri Sivertsdatter Engen(Ytre Engen Lykkjeeide) og hadde med henne barna Sjur 1818, Maret 1820, Gjertrud 1820, Ildri 1825.Det er ingenting med fadderne som gir indikasjon på hvor han kommer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Rent umiddelbart tenker jeg på Nestua under Elshaug i Rindal. Der finnes Knut f 1724 med barn i passende alder men ingen Sjur ( i bygdeboka ihvertfall) Disse folka har mye skyldfolk rundt Røv og Øvre Søter i Surnadal. Det kan jo være et spor? En av døtrene til Knut Gjertrud (1759) blir gift på Austre Brinjehaugen under Svean. NB husk at Sjur og Sivert ofte ble brukt som samme navn ( altså om samme person). Det åpner også for en del muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Sjur burde stått født og konfirmert i kirkebøkerne for Surnadal hvis han var født i Rindal. Røv er jo ett stykke oppe i dalen og jeg har mange eksempler i slekta med forbindelser mellom flere av gårdene i dette området og Rindal. Har du forresten navn på kona til Knut Elshaug?Sjur Knudsens kone Gjertrud Olsdatter har foreldrene Ole Nilsen Gulla og Asbjørg Iversdatter Skei. Hun har som besteforeldre: Nils Mortensen Honnstad, Gjertrud Olsdatter Fiske, Iver Olsen Skei, Randi Arntsdatter Moen. Her ser en, at av barna til Sjur Knudsen, er Gjertrud og Asbjørg trulig oppkallinger fra konas slekt. Jeg vil anta at Sjur Knudsens mor ville hete Ane eller eventuelt Gjertrud (mindre sannsynlig). Jeg har derfor lett en del i ekstraskatten 1762 for å finne ett ektepar Knut og Ane som kunne være aktuelt på Nordmøre.Det at det heller ikke er noe blant fadderne som tyder på at han er fra Surnadal og Rindal gjør at jeg tror han kommer utenfra. Mest sannsynlig Nordmøre, dernest Orkdal/Meldal/Rennebu, eller Gudbrandsdalen, men dette blir selvsagt ren gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jo det har du nok rett i, men du skrev ca 1756 og kirkebøkene fra før 1750 er jo borte (oppbrent) så en viss mulighet er det jo for at han er herfra. Fadrene er en god pekepinn. De brukte ofte fadre fra begge sidene og finner du ikke det, så er han nok utenbygds fra. Kona til Knut hette Ragnhild Mikkeldstr Kirkholt. De hadde barn i 55 58 59 64 68. Faren til Knut het også Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Han er nok født temmelig nære 1756 da det er flere samsvarende aldersangivelser. Jeg vil tro han bør være født innen 1756 +/- 2år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Kan du ikke lete etter konfirmasjonen hans omkring 1772 og se om du finner en Sjur/Sivert Knutsen i Surnadal/Rindal? I så fall kan det kanskje gi deg noen spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er lenge siden jeg har jobbet med denne delen av slekta, men jeg mener å huske at jeg har sjekket dette med konfirmasjon før. Kanskje jeg får ta en titt igjen neste gang jeg kommer meg på Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Hyldbakk skriver i Heimar i Surnadal bind I s. 180f: [...] mor hans [altså til Sjur Knutson] må ha vore ei Ingeborg Olsd. Røvskleven, som døde i 1785, 67 år gamal.'Hvis alderen på Ingeborg er noenlunde rett, finner jeg ingen kanditater til hvem hun kan være hverken i Surnadal, Stangvik eller Åsskard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Jeg har sjekket en liste over ekteskap i Surnadal etter aktuelle KNUT`r. Jeg fant en Knut Audensen Røv enkemann i 1770 og gifter seg da med Brit Jonsdtr Tellesbø. Verd en sjekk som Sjurs far ? Finner en aktuell Ingeborg olsdatter - i listen benvnt som Røvssagen. Hun gifter seg riktignok i 1751 med Lars Erikson Kvendal. Derfor uaktuell? Det går an å lage en oversikt over alle steder Knut og Sjur går igjen som navn, men dette har du sikker jobbet lenge med selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Kanskje Ingeborg Olsdatter Røvskleven i innlegg 8 og Ingeborg Olsdatter Røvssagen i innlegg 9 er samme person? i såfall tror jeg en forholdsvis sikkert kan se bort fra Ingeborg Olsdatter som mor til Sjur Knudsen.Denne Knut Audensen virker interessant. Jeg visste ikke om han, det spørs om ikke han er innflytter til Surnadalen. Da kunne det jo passe at han hadde med seg barn fra ett tidligere ekteskap, fra ei anna bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Det står ikke fars navn på gifte så tidlig, Kari. Sjur/Sivert gifter seg siste gang i 1816, og da var det ikke nødvendig med navn på viedes fedre i kirkeboka. Det kom et reskript 2. desember 1820 der det kom krav om en rubrikk i kirkeboka med navn på viedes fedre. Men de slapp å skifte til ny kirkebok med en gang, for de skulle skrive ut den gamle først.De fleste kirkebøkene på Nordmøre får ikke med rubrikken navn på viedes fedre før på slutten av 1820-tallet, dessverre. For rett før 1820 hadde de fleste kjøpt nye kirkebøker etter 1812-reskriptet. Etter 1814 kom det trykte og standardiserte kirkebøker med de faste rubrikkene som 1812-reskriptet krevde. Der var det ikke en kolonne med navn på viedes fedre.Det er vel ikke poeng i å sjekke ekstraskattene på 1760-tallet, siden det var store lettelser i dem fra 1764 og 1765? Siden det ikke er mulig å sjekke kirkebøkene i Stangvik, hva med å se i Orkdalen? I det minste bare for å utelukke at han kom derifra? Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har desverre regnet feil. Jeg har notert Sjur Knudsen Røv gravlagt 1836 70år gammel. Dette gir jo ikke fødselsår 1756, men istedet 1766. I folketellinga 1801 er han 45 år, altså f.ca.1756. Det siste er nok sikkert riktig (1756). Jeg får dobbeltsjekke dette ved en seinere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torkild Knudsen

Kom tilfeldigvis over noe jeg har notert meg tidligere:Døpt 1782 Sjur Knudsen Røv og Gjertrud Olsdatter Sveans uekte datter Anne. Faddere Arent Johnsen Svean, Ingebrigt Gjertsen Røv, Johannes Alvsen Moe, Marite Nilsdatter Svean, Magnhild Johnsdatter Moe Ingeborg Larsdatter Moe.Dette medfører iallefall at det er overveiende sikkert at 1756 må være det mest riktige oppgitte fødselsår. Videre har Sjur Knudsen rimelig sikkert bodd på Røv i perioden 1782 til han giftet seg i 1785.Det er videre helt klart viktig å få døpt ett barn med navnet Anne, som jeg føler meg etterhvert rimelig sikker på må være oppkalling av Sjurs mor?Hvis det skulle vise seg at Knut Audensen Røvs første kone heitte Ane tror jeg det kan være stor mulighet for at Knut Audensen er far til Sjur. Navnet Knut Audensen virker ikke som et Surnadalsnavn, så jeg tror kanskje, som tidligere nevnt at han har kommet utenfra. Knut Audensen ble nevnt i innlegg 9 av Kari Nerbu, kanskje det vil vise seg at dette faktisk er faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Når navnene Gjert og Auden opptrer i forbindelse med Røv, kan det vel ha noe med lensmann Ingebrigt Larsen Røv og kona Maren Gjertsdtr Mumme å gjøre. Maren var etterkommer av Auden på Veigen (om jeg ikke tar feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for svar.Til Trude (innlegg 15), jeg tror nok det er samme familie ja. Jeg har ikke så stor tro på at Ingeborg Olsdatter er Sjurs mor. Jeg har størst tro på at Sjur Knudsen kommer utenbygds fra. Han er for eksempel hverken oppført døpt eller konfirmert i Surnadal. Ingen av fadderne til de mange barna hans gir noen pekepinn om slekt på hans side i Surnadal. Oppkallingsmessig skulle heller ikke hans mor hete Ingeborg. Det ville være mere naturlig at moren navn hadde navnet Ane eller eventuelt Gjertrud.Når det gjelder Knut Audensen (innlegg 4 og 16) mener jeg han kan finnes igjen under Bøvra og er vel neppe Sjurs far.Ellers (litt på sidelinjen) stiller jeg spørsmål ved om Sjurs kone Gjertruds Olsdatters bestefar Iver Olsen Skei virkelig er sønn på Øvre Sæter.Utifra alder ved begravelsen, er det en differanse på over 10 år i forhold til alderen, som er oppgitt på sønnen Iver Olsen på Øvre Sæter nevnt i folketellingen 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.