Gå til innhold
Arkivverket

[#40424] Johannes Nilsen f. 1883, Finaas


Gjest Unn Helgesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unn Helgesen

I folketelling for 1900, Sund, er det oppført en Johannes Nilsen f. 1883, han er født på Finaas. I folketellingen er han oppført som bakerlærling. Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvem som var hans foreldre? All annen informasjon er også av interesse, bla hvordan han havnet i Sund.Mvh Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Johannes Nilsson f.1883 på Finnåsstølen på Moster er sønn av Nils Olai Olsson F.1850 Finnåsstølen, død 1939 og Marta Margrete Johannesdtr. f.1855 på Bjelland,Stord,d.1929. Johannes var baker på Glesvær i Sund. Bømlo IV, side 124, nr. 61 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Takk! Oppdaget plutselig at jeg hadde rotet litt i papirene mine her. Har jo hans opphav fra før, med blandet noen generasjoner :-) Noen som vet noe om hans etterkommere?Mvh Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Du spør om hvordan Johannes havnet i Sund, forklaringen finner du kanskje gjennom de som han var lærling hos på Klokkarvik, her ser du at kårkonen er født på Finnås. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01245&gardpostnr=34&personpostnr=195&merk=195#ovre>Lenke Her er linken direkte til Johannes sitt dødsfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Unni: Jeg ser at Marta Nilsdt Mækjebakken (1799), mor til Inga Taranger, ble gift tredje gang med Ölver Pedersson Utåker fra Skånevik (ca 1780). Far til Inga var Nils Nilsson Oldereid (1801-1875)-Johannes som havnet i Sund hadde og tilknytning til Skånevik da hans farmor var Ingeborg Anfinnsdtr Ölfernes (1803). Hans farfar kom fra Sjo i Fjelberg. Hans mor kom fra Stord.ÖLver Pederson var söskenbarn til Ingeborg Anfinnsdtrs far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Hei igjen, og takk til dere alle 3! Oddvar; jeg har ektefelle og barnas navn, men ikke fødselsår eller annen informajon om barna. Kjellaug; takk for koblingen mellom Finnås og Sund. Dette gir også litt mer av bildet på hvordan Johannes søster, Ingeborg, giftet seg med Rasmus Olai Helgsen fra Sund. Johan Arthur; flott med link til informasjon om Glesvær! Tror jeg trenger en rundtur i Hordaland/Sundhordaland om ikke så altfor lenge! Med hilsen fra Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Da har eg sjekka litt og fått noen opplysninger fra ein fotballgal, men likevel god informant på Bønes. Det vart i alt 6 barn, så eg veit ikkje om dette stemmer med ditt antall. Skulle det være fleire så vil nok ogsa dei stå i samme kyrkjebok.Johannes Nilsen gift 1912 med Kristi Jacobsdatter Glesnes, datter til Jacob Haagensen, som da også har sine røtter fra Dommedal. Det er derimot ikkje samme slekt som Rasmus Olai Helgesen, der hans bestefar også kom fra Dommedal. Her er Kristi født sjå pkt.1 - 1890 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1940&idx_id=1940&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Her døde Kristi LenkeJenny Hermine skal være ett uekte barn av Johannes Nilsen, sjøl om dette ikkje her er nevnt. Mora er forøvrig datter til Ragnhilde Helgesdatter Dommedal, som da er søskenbarn til far til Rasmus Olai Helgesen Sjå pkt. 0 - 1908 LenkeHer er sønnen Magnus Nikolai sjå pkt. 20 - 1913 LenkeHer dattera Kari Julie sjå pkt. 11 - 1915 LenkeHer er dattera Solveig Marie sjå pkt. 6 - 1917 LenkeHer er sønnen Karsten Johan sjå pkt. 1 - 1919 LenkeHer er sønnen Artur Olav sjå pkt. 9 - 1927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Ein liten kommentar til spørsmålet om korleis han kom til Sund. Oldereide der far til Inga kom frå er nabogard til Finnåsstølen der Johannes var fødd.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.