Gå til innhold
Arkivverket

[#40427] Jakob Lystad, Søndre Floberg, Åsnes, Hedmark, 1865


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

En norskamerikaner forsøker å finne sine aner i Norge. Hans ane Carl August Lystad emigrerte fra Åsnes i 1878 og slo seg ned i Northfield, Minnesota. Han skal være født 4. oktober 1866, men dette er ikke bekreftet. I 1865 bor Jakob Lystad på gården Floberg søndre med kona Agnette og sønnene Karl (4 år) og Petter (2 år). De relevante kirkebøkene gikk tapt ved prestegårdsbrann i 1929, så jeg kan ikke slå opp denne Karl eller sjekke fødselsdatoen 4. oktober 1866. Er det noen som kjenner til denne familien? Jakob Lystad var 39 år i 1865 og kom fra Brandval. Hans kone Agnette var 32 år og fra Ringsaker. Er det f. eks. noen som kjenner dem fra folketellingen i 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Jan. Jakob Arnesen Lystad f. 5/6 1827, døpt i Brandval kirke 17/6 1827. (Kilde:K.bok avskrift døpte 1814-1830) Foreldre var: Gårdm. Arne Olsen og hustru Karen Jakobsd. Utdrag fra Solør Slektshistorielags avskrift av Emigrantprotokoller ved Oslo Polikammer: Carl August Lystad 18 år fra Aasnes emigrerte til Northfield MN den 23/4 1880 med båten Hero. Du bor jo i Carnation, WA., Jeg kommer til Tacoma/Seattle ca. 25. sept. Mitt vertskap i Tacoma er Norge nå, skal møte dem i dag. Dersom det er av interesse så kan jeg ta med meg mere om Lystad i Brandval til Tacoma i sept. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jan Sjåvik

Mange takk for opplysningene! Carl Lystad sin etterkommer bor i Tacoma og er veldig interessert i å komme i kontakt med deg når du kommer på besøk. Han vil at jeg skal formidle kontakt, dersom det er mulig. Kan du sende mail til sjavik(at)u.washington.edu?Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.