Gå til innhold
Arkivverket

[#40428] Voss, Åsane, Fana, Sund og Bergen 1700-1800-tallet


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

På bakrunn i blant annet tema 6080 Sivert Olsen Sunde søker jeg informasjon om hans foreldre og søsken. Ole Sjursen Skjeldal f. 1742 på Voss d. etter 1806 gift 1770 på Voss med Sofia Isaksdatter Mossafinn f. 1741 på Voss d. enten 1805 eller 1806 men skiftet etter henne ble holdt 11. februar 1806 på Nygård under Sund prestegård. Er det noen av dere som kan hjelpe meg med dødsåret til Ole Sjursen og kona Sofia? Ekteparet var forpaktere på Sætre i Åsane i perioden 1792-1796. I folketellingen i 1801 bodde de som forpaktere på Store Milde i Fana: LenkeJeg har følgende barn men det kan ha vært barn som har dødd som små som jeg ikke vet om. Jeg ønsker å vite mest mulig om dette hvis dere har funnet noe mer utover dette:a) Brita f. 1770 på Skjeldal på Voss d. 1770 på Mosafinn på Vossb) Isak f. 1771 på Mosafinn, nevnt i undersøkelseskommisjonen for Bergen 1803-1805 og han er nevnt myndig i skiftet etter mor 1806. Er det noen som vet om han ble gift og når han døde og hvor han bodde?c) Brita f. 1774 på Skutle på Voss d. 1834 i Bergen gift 1800 i Hamre med Jon Davidsen Romslo f. 1771 i Arna d. 1855 i Bergen. Bosted: Bergend) Kristense f. ca. 1779 men hvor? gift 1806 i Sund med Amund Iversen Sund (som ikke var fra Sund) Han kan være identisk med den Amund Iversen på 19 år som tjente i Bergen i 1801. Er det noen som vet hvor disse bodde? Og når døde de?e) Anbjørg f. ca. 1782 men hvor? d. 1845 gift 1807 i Hamre med Gregorius Olsen Øvre Tveit i Meland f. 1782 på Hjelme i Øygarden d. 1867. Bosted: Kjerrgarden i Øygardenf) Sjur f. 1784 på Rørbakken på Voss d. 1848 gift 1817 i Bergen med Gjertrud Olsdatter Sælen f. 1792 i Fyllingsdalen d. 1846. Bosted: BergenHåper noen kan jeg hjelpe meg med disse spørsmålene!Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Kenneth Bratland

Det var gode opplysninger takk skal du ha Rune! Jeg må selvsagt sjekke kirkeboka for å finne bostedet til foreldrene på de aktuelle årene. Fremdeles har jeg spørsmål ovenfor og disse er jeg også interessert i å finne ut av, så hvis noen andre kan hjelpe meg hadde det vært fint.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei Kenneth, jeg har notert meg at Anbjørg og Kristense er født på Grovu på Voss. Dette må selvfølgelig sjekkes nærmere.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.