Gå til innhold
Arkivverket

[#40431] Elling Johannesen, skomaker fra Gloppen til Arendal rundt 1740


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

13. februar 1748 giftet skomakersvenn Elling Johannesen og pige Else Pedersdatter seg i Arendal. Else var en smeddatter fra byen, født i 1722. Ellings opphav var mer overraskende, trolovelsen viser at han var kommet fra Gloppen i Nordfjord.I og med at Elling bare var svenn da de giftet seg, vil jeg tro at de må ha vært noenlunde jevngamle da de giftet seg, dvs at Elling mest sannsynlig må være født mellom 1710 og 1725. Er det noen Gloppen-eksperter som kjenner til en Elling født rundt dette tidspunktet som ikke er gjort rede for, og derfor kan være aktuell kandidat?Ekteparet flyttet trolig straks til Mørefjær en mils vei øst for Arendal, der de fikk fire barn i løpet av de 8 årene de fikk sammen. Allerde i 1756 er skiftet etter Elling gjort opp.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Interessant! Eg har eit ektepar Johannes Danielson Dale og Mari Ellingdtr Hauge Indre som fekk to born på Austrheim og seinare forsvinn derfrå. Dei to borna var Elling, f.1692 og Anna, f.1694. I så fall er han langt frå jamaldra med brura si, men han er den einaste eg finn som kan passe og som ikkje vart verande i Gloppen. Eg manglar då rett nok oversikt over Hyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det er slett ikke umulig at dette er 'min mann'. Jeg har fundert på om han egentlig kan ha vært en sjømann som gikk i land, og da kan ha ha tatt seg nytt yrke på sine 'gamle dager'.Årsaken til denne spekulasjonen er at i skiftet opplyses det at han var begravd ved Fjære kirke, og siden ingen i familien hadde tilknytning dit, er mest nærliggende årsak at han omkom ved et skipsforlis. Dessuten ble minst en sønn, Hans, skipper.Men hvor er da resten av familien blitt av tro, Bergen?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Gløymde å nemne at Johannes Danielson døydde i Gloppen i 1694, så det er berre kona og borna eg leitar etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Barna til Johannes og Else er Johannes (1748), Peder (1750), Hans (1753) og Ingeborg Kristine (1753).Else Pedersdatters forldre var smed Peder Jensen og Kirsten Torkildsdatter. De to eldste sønnene er derfor 'standard oppkalt', men jeg kan ikke se noe mønster for de to siste.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har hatt ein ny runde på dei andre Ellingane mine, og funne ut at vi kan gløyme denne ovanfor. Den rette skal vere Elling Johannesson Gloppestad, f. 1726. Der er skifte etter faren i 1761, og der står det faktisk at Elling bur i Arendal, men det må vel då bety at familien ikkje har fått vite at han var død.Vil du ha meir opplysningar om foreldra etc kan du skrive til meg på aasers@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.