Gå til innhold
Arkivverket

[#40433] søkesystemet


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiOppdager stadig vekk at når jeg har søkt i 1801 ft. fram til en person med fornavn etternavn etc at systemet 'husker' dette selv om jeg søker etter en ny person (etter å ha trykket slett søkeresultatet) fremdeles henger igjen på det jeg søkte på før. Dette er vel unødvendig tungvint, siden det skulle være veldig enkelt å fjerne det.hvis samme tregheten skulle forekomme i en bank, er det jo å håpe på at en kommer etter Røkke så en får litt å ta av.i skannede kirkebøker derimot er systemet motsatt så hvi en finner flere personer på en side i kirkeboken en vil skrive av for så å gå videre har systemet funnet ut at nå har du vært for lenge på den siden og kommer opp med en SQL feilmelding om at neste kirkebokside ikke er tiljengelig.i dag f.eks søkte jeg på en Peder Anfindsen som i 1801 ft. bodde i Kinsarvik. jeg trykte på 'samme området' og prøvde å søke i døde fra 1825-58 og fikk beskjed om at det var en eller annen feil i 1801 ft søket mitt? Bør det være slik?Jeg er sikkert ikke den eneste som har opplevd detteSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du må slette søkeresultatet i en database f. eks FT 1801, FØR du klikker på samme område og begynner søke f. eks i FT 1865. Ellers blir det krøll. Men jeg vil ikke kalle dette et problem?Hvis du har andre problemer i enkelte databaser, så bør du oppgi eksakt hvilke(t) søk du foretok, da ditt problem oppstod. Det er nyttig for dem som skal ordne opp i dette (Jan Oldervoll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har opplevd det samme som du Steinar beskriver med kirkebøkene, og du må da gå tilbake og søke opp kirkeboksiden pånytt igjen. Da virker det igjen, men det er vel ikke slik det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Viss ein brukar IE, må ein velje alternativet 'hver gang siden vises' når det er spørsmål om kor ofte ein skal sjå etter nye sider. 'Automatisk' er ikkje godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

For å anskueliggjøre det Steinar skriver: Søk opp alle med etternavn som begynner på Jo i FT1801. Bla igjennom disse sidene. Ta så bort søkeresultatet og start et nytt søk med etternavn som begynner på Ni i samme folketellinga. Da får du opp de 10 første som begynner på Ni. Trykker du så på Neste Side får du opp etternavn som begynner på Jo. Altså selv om man har tatt bort søkeresultatet 'husker' programmet at du har søkt på Jo. Dette er egentlig ganske irriterende når man har omfattende søk på gang.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg testet nettopp dette og man kan få denne oppførslen ved søk direkte i ene kommune (fra DB-velger) dersom sjekk av TempIntFiles i IE er satt til Automatisk. Medisinen er som foreskrevet av Aase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom jeg gjør som beskrevet i (1) så kan man ganske riktig ikke søke videre i en bestemt kommune av flere som er funnet. Dette har vel sammenheng med at søket er på et 'høyere' nivå enn kommunen. For å nullstille søket må man tilbake til globalt søk og fjerne søket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er heilt riktig som Bent skriver.Når ein søker på ett nytt navn etter å ha tatt vekk forrige søkeresultat, virker det som om systemet likevel husker det forrige søkeresultat.Når ein får opp det neste navn en søker etter og deretter trykker knappen neste, så hopper maskinen over og går tilbake til forrige søk som da er tatt bort.Trykker ein så på knappen førre side og på nytt igjen trykker neste, så kan det godt være at de neste 10 dukker opp slik det skal.Dette betyr at av og til fungerer det heilt greitt og av og til hopper den tilbake til forrige søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det ser ut til at Tor og Aase har rett, innlegget til Tor kom samtidig med mitt. Har nett fått meg ny datamaskin og der var sjølvsagt ikkje automatisk retta opp til 'hver gang siden vises'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Som sagt nokre gongar; dette har med innstilinga på eigen maskin å gjera. Grunnen til dette igjen er at å sjå neste side har hatt nøyaktig same URL uavhengig av kva ein har søkt. Kva neste side innehld ligg lagra hos oss. Men når nettlesaren din trur at det er den same sida du vil haenten du har søkt på jo eller ni vil den ikkje gå og henta den nye sida som ligg klar hos oss.Men no har eg lagt på eit lite knep som burde lura også gjenstridige nettlesarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heigreit å se at det ikke er bare hos meg dette foregår, testringen av om det Jan i siste innlegg skriver om må vel skje utenfor UIB skal en være sikker på at det virker.synes datasystemet til UIT virke noe greiere, det har ikke dette problemet. Trolig skyldes det at de bruker Microsoft produkter, mes at dere i Bergen bruker Netskape eller noe annet. Microsoft er jo ikke akkurat kjent for å sammarbeide med andre om løsninger.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kva ein likar best er sjølvsagt ei smaksak.Foskjellen mellom RHD sitt system og vårt er først og fremst at ein hos oss kan søka stegvis. Dermed må systemet hugsa kva som har skjedd tidlegare.Dermed må nettlesaren til brukaren ha ei innstilling som gjer dette mogeleg. Det er blitt påpeikt diverse gonger i denne debatten.Når det gjeld kva produkt som ligg bak kan eg nemna at det stort sett er Mcrosoft-produkt. Ikkje Netscape det heile. Mitt forsøk på å unngå ei særskilt innstilling av nettlesaren vl fungera på same måten innanfor og utanfor UiB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.