Gå til innhold
Arkivverket

[#40435] Hjelp til å tyde gardsnavn 'Sneesevogen'


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg har fått opplyst i Arkivforumet (tema 40416), at en av fadrene til Gitlov Halvorsen, dåpt 25.12.1753 i Askvoll, er Johannes Sneesevogen. Jeg går ut fra at det er et gardsnavn men jeg har vanskelig til å identifisere denne garden.I 1801-tellingen for Askevold pestegjeld og sogn finner jeg garden Snekevangen. Kunne det være det samme? Hva heter Sneesevogen eller Snekevangen i dag? I Bygdebøkerne for Askvoll finnes det bare en gard Våge.Jeg har prøvd 1900-tellingen (landsomfattend) og O. Rygh's Norske Gardsnavn - uten hell.Noen som kan hjelpe meg? Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I sjeleregister for 1789 finner jeg Snekevaagen i Askvoll. Det er vel sannsynlig at det er det som heter Vågen i dag. LenkeFinner heller ikke Snekevaagen i O. Ryghs gardsnavn.I 1701 FT finner jeg kun Waagen samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar til dere begge.Kjellaug, desverre hadde jeg glemt Sjeleregisteret. Der kan jeg se at 'SnekeVaagen' er nabogard til Fursæt, og så finner jeg 'Snekkevåg' i Bygdeboken oppført under Fure med Furenes. Tusen takk for hjelpen! Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.