Gå til innhold
Arkivverket

[#40441] Torbjørn Torbjørnsen fra Øvrabø, Nedstrand f. 1829


Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Torbjørn Torbjørnson ble født 1. juli 1829 i Hinnerå, Nedstrand på gården Øvrabø. Foreldrene var Helga Ommundsdtr. Ringja og Torbjørn Narvarsen. Torbjørn døde i 1840 på Øvrabø, Nedstrand og Helga ble gift i 1843 med Johannes Tormodson fra Indre Nessa. Helga og Johannes flyttet i 1851 til Kalvøy i Hetland, RogalandI Gard og Ætt fra Tysvær står det at Tobjørn Torbjørnson f. 1829 på Øvrabø, emigrerte til USA i 1850.Kan noen hjelpe meg å finne hvor han ble av?Takknemlig for all hjelp jeg kan få!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Torbjørn Torbjørensen som jeg finner under emigranter ca 1850 er denne karen: LenkeDet finnes en del Med navn Torbjørn som emigrerer senere fra Øvrebø, men du får se om dette kan være rett kar?Håper du kan få noen til å slå opp i folketellinger i USA for deg for å prøve å finne hvor mannen slo seg ned.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå begynner jeg å lure litt? Her finner jeg en familie med samme navn men her passer alder dårlig med de opplysninger med fakta i innlegg nr. 1? LenkeVet ikke om det bare er jeg som har fått problem med å forstå sammenhengen her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at denne Torbjørn Torbjørnsen som er ført som sønn, egentlig er en ny generasjon? Jeg får ikke alder til å passe her. Ser at det er to barnekull et med Torbjørnsen som etternavn og et med Johannesen? Det ser jo ut til å være samme familie. Både navn og plass stemmer, men har du en forklaring på alder på barna?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at denne Torbjørn Torbjørnsen som er ført som sønn, egentlig er en ny generasjon? Jeg får ikke alder til å passe her. Ser at det er to barnekull et med Torbjørnsen som etternavn og et med Johannesen? Det ser jo ut til å være samme familie. Både navn og plass stemmer, men har du en forklaring på alder på barna?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Tone.På Øvrabø sitter bruker 27 Torbjørn Narvarsen født 1801 døde 23.11.1840, skiftet sluttet 14.08.1843..Han ble gift 10.07.1823 med Helga Ommundsdtr. Ringja, født 1806, hun ble 2.gang gm. Johannes Tormodsen på Indre Nessa.Der finner du de deres barn. Barna til Torbjørn og Helga: a. Gunla Torbjørnsdtr. født 8.12.1824 til Stavanger m. mora i 1851, ikke nevnt i 1865. b. Omund Torbjørnsen født 22.08.1826,. c. TORBJØRN TORBJØRNSEN, født 1.07.1829 til Amerika 1850. d. Marta Torbjørnsdtr. født4.11.1831, til Barka i Strand. e. Jone Torbjørnsen født8.07.1833, nevnt 1843 ikke 1865 i Nedstrand. f. Gunla Helene Torbjørnsdtr. født 17.08.1835. g. Ola Torbjørnsen født 1817, døde 13.11.1817, 3 uker gml. h. Henrik Torbjørnsen født 9.11.1839 nevnt 1843 ikke 1865 i Nedstrand.Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei og takk for innleggene!Det er TORBJØRN TORBJØRNSEN f. 1.3.1829 fra Helgas 1. ekteskap som det står at reiste til Amerika ca 1850 iflg. Gard og Ætt for Tysvær, jeg er på let etter.Om så er tilfelle at han reiste til Amerika vet jeg ikke. Jeg har heller ikke funnet ham som emigrert. Men broren Henrik Torbjørnsen født 9.11.1839 på Øvrabø finner jeg heller ikke. Så hvor er disse blitt av??Det er nevnt i innlegg fra Gunn at Torbjørn Torbjørnsen f. 1847 bosatt pr. 1865 på Kvalvøen. Denne Torbjørn er fra Helgas sitt 2. ekteskap med Johannes Tormodson, så denne Torbjørn skal ha etternavnet JOHANNESEN ikke som det står i FT 1865, Torbjørnsen. Torbjørn Johannesen drev senere gården på Kalvøy sammen med moren Helga, så denne Torbjørn Johannesen har jeg kontroll på :-)MEN TORBJØRN TORBJØRNSEN f. 1.3.1829 og broren Henrik Torbjørnsen født 9.11.1839 vet jeg ikke hvor ble av. Så her er jeg takknemlig for all hjelp jeg kan få!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei Sigbjørn!Jeg vet ikke/har ikke forslag.Hva navn kan det tenkes han har tatt?Er takknemlig for all hjelp jeg kan få!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Eit lite 'skudd i blinde' når det gjeld etternamn: Kan Øvrebø ha blitt til Overby ? Finn nokre med dette namnet i ft. 1880 ma. i Dakota. Dette er ein yngre familie, men her er ein person som heiter Torbor Overby f. rundt 1855. Kan det vera etterkommer???? Lenkemvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei! Vil tro at Ovrebo/Ovreboe er et spor å forfølge!All hjelp mottas med stor takk!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.