Gå til innhold
Arkivverket

[#40446] Sverige --> Furnes ca 1880 ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

FT 1900 for Furnes viser Anders Lunde f 1859 i Sverige m/ familie. Er det noen muligheter for å finne ut om hans opphav ? (Har ikke flere oppl. hverken skriftlige eller muntlige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg kjenner ikke svaret på spørsmålet, men kan formidle kontakt med Lunde-slekta. Lunde ligger under ner Gålås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Fist det noen bygdabok for Furnes ? Det er nok nødvendig å vite patronym-navnet(-son) samt hvor i Sverige han kom ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei HelgeDet fins bygdebok for Furnes, men plassen Lunde er ikke nevnt der. I scannet kirkebok for Furnes finnes her sønnen Kristian Adolf som konfirmert 26/4-1908 som nr. 23 som sønn av forpakter Anders Anderssen(son)og Anne Johansdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050103010961.jpg>Lenke Sønnen Alfred konfirmert 3/4-1910 nr 27 Lenke Sønnen Einar konfirmert 14/4-1912 nr 12 Lenke Sønnen Peter konfirmert 19/4-1914 nr 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Lunde, som ble skilt unna ner Gålås er for kort tid siden solgt ut av familien.Vær klar over at det er to Lundefamilier i Furnes. Tildels går de samme fornavna att, men bare den ene har aner fra Sverige.Eller som de sier her i bygda: 'Lunde'n kom frå Sverige'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Denne opplysningen kommer fra Emibas (CD med opplysninger om utvandrede svensker). Kan dette være Anders Lunde? Denne Anders Andersson reiser fra Gunnarskog i Värmland i 1886 til Vang Hedmark og ifølge folketellinga 1900 var Anders`s kone Anne født i Vang.------------ Post 769147Andersson, Anders Arbetsdräng (ogift man)f. 11/9 1859 i Gunnarskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 16/4 1886 från Tollersrud, Gunnarskog, Värmlands län (Värmland) till Vang, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 796Emibas emigrationsakt: Gunnarskog S 1886 034Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei HelgeSelvfølgelig kan du komme lenger tilbake. Hvis du går inn på siden Lars Ove (innlegg 2) nevner og gå inn på Landskap / Värmland / Socknar / Gunnarskog og legg inn etterlysning der på denne Anders Andersson kan du spørre om noen kan hjelpe med oppslag i kirkebøkene på Genline http://www.genline.se/ for å finne mer informasjon om ham og hans svenske familie.Må nok også sjekke kirkebøker for Furnes/Vang for å finne vielsen til Anders og Anne for å se om det står hvor i Sverige han kom fra. Dette for å se om det er rett person fra Emibas.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Klart du må prøve Anbytarforum Helge!!Jeg har alltid fått mye hjelp der. Svenskene er veldig behjelpelige.For øvrig var det mange svensker som søkte over grensen fra Gunnarskog, og mange var faktisk av Finne-slekt.I et tilfelle kunne jeg spore slekten helt tilbake til 1590.Finnene fikk jo et slags 'amnesti' og skattefritak hvis de etablerte seg i grensetraktene på 1600-tallet, noe mange benyttet.Jeg kan selvfølgelig ikke si at 'din' mann er av Finne-slekt, men utrolig mange er det.Følg rådet til Marit!! Legg inn en forespørselMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Böhmer

Jeg har vært i kontakt med 'to av de eldste' etterkommerne etter Anders Lunde, men de visste ikke annet enn at han var fra Sverige. Ei trodde kanskje hun hadde hørt Dalarne, men da hun vokste opp, så var hun ikke interresert og det var heller aldri tema.Jeg vil tro at Anders og Anna giftet seg i Vang, men er noe usikker på det. Ihvertfall giftet de seg før gamle Vang ble delt i Vang og Furnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Jeg har vært inne på de skannede kirkebøkene her på Digitalarkivet og tatt en titt. Paret giftet seg i følge Vang/Furnes klokkerbok 1871-1903 i Vang kirke 4/2 1889 (vielse nr. 3, side 312).Utdrag: Tjener og ungkar Anders Andersen Storgålås 1859 og pige Anne Johansdtr. Jensbakken 1860. Forlovere: Gårdbruker Johannes Jensbakken og Berger Stenersengen? Hagen.LenkeDet er liten grunn til å tvile på at det er riktig Anders som Marit fant for deg i innlegg 7. Ellers vil jeg si at 100 % dokumentasjon på hvor han kom fra bare kan finnes her i Norge. Det kan stå mer ved innflyttingen hvis den er innført i kirkebøkene.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Böhmer

Da kan jeg ihvertfall konstatere at Anders jobbet her på garden, det visste jeg altså ikke.Jeg tror ikke at Anna var ta Jensbakkslekta. Jeg vil tru hun evt tjente der? Imidlertid blir det noe mer konkret å lete etter når vi har farsnavnet hennes. I Lundefamilien mente de at hun var fra Kattomten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Böhmer

Dersom jeg har sett riktig etter et raskt søk, så finner jeg bare ei Anne Johansdtr ved tellinga i 1865 som muligens kan passe. Hun bodde på Øvergålås, altså i samme fjærdingen som Jensbakken og Storgålås. Men jeg presiserer at hun er født i Vang. Leseaparatet mitt for mikrofilm er i ustand, så jeg får ikke gått til kildene. De giftet seg altså i Furnes og det er folk fra grenda som er forlovere. Gangavstand innenfor 5-10 min til alle Gålåsgarda, Lunde og Jensbakken. Jeg vet også at til Storgålås kom det hvert år på denne tida en rekke svensker. De kom ved påsketider og grov åker på akord. De var på garden til ut oktober, begynnelsen av november og reiste da hjem. Betaling pr areal. Steinen skulle frilegges og ble kjørt bort om vinteren. Dette var ikke noe kjære mor. Knallhardt arbeid, men i Sverige var det arbeidsledighet og overskudd av arbeidskraft. Dessuten var det altså et 'felles arbeidsmarked' slik vi har fått med EØS i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

I kirkebok for Vang 1854-1896 side 112 nr. 117 finner jeg ei Anne uekte født av pigen Agnethe Andreasdtr? Klugeeie og ungkarl Johan Monsen Aas. Kan hende dette er rett Anne.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1495&idx_id=1495&uid=ny&idx_side=-61>LenkeHer er denne Anne som konfirmert i 1875 i Vang nr 30 side 746, her heter moren Johannesdatter til etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.