Gå til innhold
Arkivverket

[#40454] Våle bygdebok (Vestfold): Anders Nilsen og Helvig Hansdtr, Haslestad ca. 1750- ?


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Hei!Er det noen med bygdeboka for Våle i Vestfold som kan undersøke for meg om det var et ektepar ved navn Anders Nilsen og Helvig Hansdatter på gården Haslestad i Våle fra ca. 1750 og utover? I så fall; hva har bygdebokforfatteren Unneberg å melde om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Våle bind I s.513 Haslestad nordre: Eier av gården Nils Ellingsen brukte gården 1711-1747 som underbruk til Øvre Borge. Han solgte i 1747 til sønnen Anders Nilsen f.1720 Øvre Borge,d.1792,g.enka Helvig Hansdatter ca.1713-1794. 1.Anne 1750. 2.Nils 1752 - neste bruker. 4.Kari 1758 - d. ugift 1790. Helvig hadde datteren Maren Albrektsdatter f.ca.1743 fra første ekteskap.Hun g.1770 Ole Kristoffersen Nordre Kvån i Botne. Mer om familien under Øvre Borge s.1017-1018.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mange takk! Det passer utmerket med det jeg hadde av andre opplysninger. Anders og Helvig ble ifølge kirkeboka for Stokke trolovet i Stokke 20. juni 1749, men vielsen fant sted i Våle kirke 1. juli 1749. Opplysninger fra skiftene etter Hans Pedersen og Jacob Arnesen, begge på Gjellesåsen i Arnadal, tilsier at Helvig var fra Gjellesåsen.Datteren Maren Albrektsdatter var imidlertid en overraskelse. Jeg ser av FS at ei Helvig Hansdatter ble gift med en Albret Mortensen i Ramnes 22. oktober 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Helvigs første ekteskap ble inngått med Albret Mortensen 22. oktober 1739 i Ramnes (trolovelse 3. oktober). Albret døde på Søndre Myre i Fon og ble begravet 13. januar 1748, 33 år 8 dg gml. Datteren Maren Albretsdatter født på Søndre Myre i 1744, døpt 19. januar 1744.Jeg har ikke undersøkt om det var flere barn, men det var det trolig. Om de vokste opp, er imidlertid en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.