Gå til innhold
Arkivverket

[#40455] Sverige - Lyngen


Gjest Tove Rivelsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Rivelsrud

Har en venninne som søker etter sine røtter... Jeg søker etter opplysninger om en Henrik Isaksen som skal være født i Lyngen 1837-1840 samt hans foreldre. Hans far er oppgitt å være Isak Gällivare fra Sverige... Jeg har prøvd de skannede kirkebøken fra 1839 til 1842, men der var intet å finne. Henrik ble gift i 1876 med Berit Pettersdatter på Rolvsøy i Finnmark og han er reg.med familien i FT 1900 i Måsøy kommune på gården Valnes. Det hadde vært artig å komme litt videre med dette - både Henrik og ikke minst Isak.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Under vielser i Lyngen 10/6 1859.Henrik Isaksen 22 år Lyngsdalen.Født i Sverige.Far Isak Gellivare.Gift med Elen Johnsdatter. 32 år.Forladt. Far John Andersen.Her står at Henrik er født i Sverige.Kansje Gellivare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Hei Nina. Ja, kanskje det??? Ikke umulig selv om det i FT 1900 står fødested Lyngen. Hva betyr 'forladt' i denne sammenhengen??? Er det noen som har noe mere om hans foreldre???Tove ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

I kirkeboka står han som født i Sverige.Under døpte i Lyngen:Foreldre Henrik Isaksen og Elen Johnsdtr.:Hans Johnsen 1860,Elen Marie 1862,Margrethe 1865, Sara Henrikke 1868, Beret 1872.Alle Dalen.Hjemmedøpt av Anders og Magdalena Henriksen Dalen.Samt Beret Johnsdatter og Jon Pedersden.Ser ut som Henriks slekt og Elens slekt.Døde i Lyngen.Elen Johnsdatter Gellivarre f.1827 Død i feber 1876.Datteren Elen Marie f.1862 D.1876.Forladt må være et sted der.Henrik bodde hele tida i Lyngsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

i 1875 er Henrik telt i Havnvik Lyngen med barna.Han er da enkemann. Og står som født i Lyngen.Pussig kona står som død 1.jan.1876.Jeg var litt snar med slekt av Henrik. Henrik heter jo Isaksen til Etternavn. Men naboen i Havnvik heter Isaksen så jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg kan bekreft at Forladt var navnet paa en gaard/plass i Lyngen, men jeg er usikker paa hvor den laa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

I 1865 tellinga ser jeg Forladt i nærheten av Havnvik. Der ser jeg også at Henrik bor og er gift i Havnvik. Han kom for 27 år siden til landet.Kven.Altså som svært liten. På nabogården i Havnvik bor Isak Isaksen også Kven og 27 år i Landet. Hos han bor kansje deres foreldre.Også de 27 år i landet og Kven: Isak Johannesen Korvola smed f. 1801 Sverige. Kone:Brita Kath.Gollivara f.1806 Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Telling 1875. kaafjordbotten LyngenIsak Johannesen Gjallivara.Logerende tømmerm. f.1800 Matarinki S. Sverige. Kone Ragnhild Kjerstine Pettersdtr. f.1842 Skjervø.(sprek gubbe...0)Begravde Lyngen.Inderst kv.Isak Johannesen Gellivara f.1804.Død 29/2 1876.Nyvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

finner 2 brødre til Henrik Isaksen.Johan Fredrik f.1830 og Isak f.1833.Virker som de alle ble enkemenner og gifter seg om igjenn.Da Johan Fredrik Gifter seg om igjenn,står han er født i Gellivare.Og faren står som både Isak Korvola og Gellivare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Oj - her var det mye på en gang!!! Tusen takk! Jeg skal undersøke både ditt og datt, men har funnet et konenavn til til Isak - nemlig Kajsa Susanne Mikkelsdotter - og at han var født 1804 i Gällivare. Opplysningene er like usikre som alt annet. Dette blir spennende!Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Isak Johannesen Korvola,Gellivares første kone,het Brita Kath.Gellivare ut fra telling 1865. Da bor de hos sønnen Isak Isaksen på Dalen Hamnvik,Kone 2 var Ragnhild Kjerstine Pedersdtr.Det kan være Brita som var fra Gellivare,siden ihvertfall en av sønnene ser ut til å være født der.Lyngen har vel ei bygdebok som kansje har mere info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hvis du sjekker konfirmerte i Lyngen, så finner du Isak Isaksen konfirmert i 1853, foreldre Isak Korvola af Gelivara og Kathrine S Mikkelsdatter:LenkeKorvola synes å være et navn som stammer fra Øver-Torneå, så Mataringi høres sannsynlig ut. Kanskje det er kona Kathrina (Kajsa) Mikkelsdatter som er fra Gellivarre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Hei igjen alle sammen! Sporet med Korvola ser ut til å være det riktige. Jeg har nå vært og tittet både på kirkebøker og folketellinger og skal lage en sammenstilling. Tar gjerne i mot flere opplysninger hvis noen finner noe...Tove :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei igjenn ToveJa dette gikk jo radig.Vil minne deg på Lyngen bygdebok.Får dere lånt på bibloteket,eller de bestiller den for utlån.Finnes visst også et fotoalbum med folk og fe fra området på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg tviler paa at Lyngen bygdebok vil väre til mye hjelp i dette tilfellet. Hverken den gamle bygdeboka eller den nye inneholder genealogiske gaardshistorier slik man finner i de fleste andre bygdeböker. Likevel vil jeg anbefale aa laane den nye bygdeboka, som gir en glimrende innföring i regionens historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Gode tips. Bøken har jeg (selvfølgelig!) siden jeg selv har slekt fra Sverige som innvandret til Lyngen - og dessuten masse forfedre tilhørende Skjervøy, Nordreisa, Kvenangen og Lyngen!Har så vidt vært inne på Anbytarforum og søkt på Korvola. Noen få treff foreløpig. Ingen interessante...Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

HeisannJeg kan tilføye flere barn til til Isak og Kaisa Susanne:Britha Maria f 1823 gift med Anders HenriksenCathrine f 1825 gift med Jakob AndersenJohan Fredrik f 1829 (se tidl.innlegg)Eva Caroline f 1833 gift med Clemet Monsen 20/9/1857Isak f 1835 (se tidl. innlegg)Hendrik f 1837 (tidl. innlegg)Mathilde f 7/4/1841 gift med Jon Nils MichaelsenElse Susanne f 1843 gift med Jacob JacobsenMed kone nr to et dødfødt barn 25/1/1874mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Bind II av gammel bygdebok av Emil Larssen omtaler s. 305-7 gårdsnr 68 Forladt, inkl. to husfotos. Der var to hovedbruk. Nr 2 bygsla John Andersen i 1820, i 1863 bygsla hans enke. I 1873 fikk Nils Larsen bygsel fra en Rasch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

OBS!!Jeg må inn med en rettelse på mitt innlegg nr 20: Brita Marie blir vaksinert den 16/6/1842 men det er ikke henne som blir gift med Anders Henriksen. Faren til hun som blir gift med denne Anders heter Isak Antila.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Viser igjen til mitt innlegg nr 20.Den Catrine som er gift med Jacob Andersen er også feil.Både Brita Marie og Anne Catrine som er hennes fulle navn er konfirmert 12/6/1842 Lyngen. Fødested blir oppgitt til Gillivara Lenke om ikke linken funke se s 173 på konf.Har sjekket alle di andre barnas giftermål og di stemmer.hilsen Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Atter en gang - tusen takk alle sammen! Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få så stor respons siden jeg slet veldig med mine egne forfedre - før det løsnet der også! Har undersøkt litt om Korvola i Serige - men finner ingen Isak Johansson i det aktuelle tidsrom - derimot Isak Henriksson Korvola. Gällivare/Gellivare/Jellivare etc gir ingen treff. Korvola gir treff i Över-Torneå. Isaks far, Johan, nevnt som Gällivare - er ikke mye å gå etter heller. Utrolig mange Isak'er og Johan'er på den tiden!Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Til Marita: Jeg fant faktisk Eva Karolina selv. Men - hvor finner du de andre barna? I sammenheng, mener jeg? Hvis du er en 'racer' på Lyngen, så har jeg et par nøtter fra egen familie som jeg skal lage eget innlegg på.... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.