Gå til innhold
Arkivverket

[#40460] Kan noen hjelpe med Mette Maria Elholm Sahl?


Gjest Synnøve Steinsland
 Del

Recommended Posts

Gjest Synnøve Steinsland

Hun skal være fra Sveio, og faren heite Søren Elholm. Finner ingen informasjon om mor eller øvrig familie. Kan noen hjelpe? I 1815 er hun registrert i Bergen, og så dukker hun opp i eit skifte på Kyviken gård, Føyen. Noen som veit korleis hu hamna der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette kan være den Mette Maria Sørensdotter du søker? Lenke I 1801 tellingen finner jeg ingen ledetråd på Elholmgården. Faren kan jo ha bodd der en tid likevel. Skal se om jeg kan finne ut noe mer. Har dessverre ikke bygdebøker for Sveio tilgjengelig her nå. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Bergen i 1865 er det flere som bruker Elholm som etternavn, skreddere urmakere og en snekker. Legger en lenke til en del av dem her: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Søren Sørenson Elholm f.1727 i Nedstrand. Kona er ukjent. Kjente barn: Erik g.Tjernagelholmen, Mette Marie f.1758. Hun var farmor til ettermannen Jens O. Zahl, Cecilie Marie f.1764, Gabriel Hillemann f.1766, Karen f.1776, Søren f.1778. Han tok borgerskap som skomakermester i Bwergen i 1811. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Søren Sørensen Elholm g i 1815? LenkeKan det være han som er nevnt av i barnerekka i innlegg nr. 5?Kan det også være at jeg har funnet den rette Mette Marias dåp ( innlegg nr. 2), i så fall ver morens navn nevnt der? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her ble det noe merkelig. Jeg får prøve med et nytt innlegg. Da jeg trukket på blyantmerket kom dete vedlegget fram, vi har sikkert svart samtidig?Har prøvd å finne ut hvem den Søren Falch og Ane Maria Brox var , som også får en datter dpt- Mette Maria Sørensdatter:Finner ekteskapsinngåelsen her i Nykirken i Bergen: LenkeParet får følgende barn dpt i Bergen: Thomas, dpt 9 nov 1746 Anna dpt 24 nov 1747 Gjertrud dpt. 23 nov 1749 Povel dpt. 15 feb 1752 Mette Maria dpt 11 apr 1754 Leene Lund Sørensen dpt 18 jul 1756 Leene Lund s. dpt 2 feb 1758 Berthe Margaretha dpt 11 jul 1760 Thomas dpt 27 des 1763 Christine dpt 27 des 1753 ( Tvilling?) Med forbehold om rett avskrift.Pussig om det skulle være født to Matte Maria Sørensdøtre på omtrent samme tid i Bergensområdet, men det er vel ikke umulig.Det jeg lurer på om denne Søren som kalles Elholm kan være samme mann som i andre kilder kalles Falch. ( Barnas navn ellers ser ikke ut til å stemme ?) håper noen kan oppklare dette.Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her skjer det oppklaringer samtidig som jeg skriver mitt innlegg igjen. Skal se om jeg finner noen flere opplysninger om familien her fra kopiene i bygdebøkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var ikke enkelt dette. Det var tydligvis fler med fornavn Mette Maria og døtre av Søren Sørensen i Bergensområdet samtidig. Her fant jeg også en med samme navn: LenkeHer nå nok kirkebokoppslag til , er jeg redd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det står om Mette Marie Sørensdtr. Elholm f.1758 at hun var farmor til neste oppsitter. Dette kan jo ikke stemme da hun levde samtidig med Jens Olson Zahl som blir nevnt som trolig svigersønn til Søren Elholm. Jens fikk barn fra 1781 og da var Marie 23 år. Det er mer sannsynlig at Mette Marie f.1758 var kona til Jens Olson Zahl. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott da slipper jeg å legge inn de to samme lenkene . Prøvde det også denne gang samtidig. Pussig!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Søren Sørensen Elholm fc1727 og ektefelle Karen Fredriksdtr fc1724, begge i 1.ekteskap, bor hos sønnen Fredrik Sørensen Elholm i Kvalesund,Os i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Blander meg inn litt. Mine 'linjer' går til Søren Sørenson Elholm f. 1747. Han bor ved ft 1801 på Kubbesvig, Opdal, Tysnes med familie. Han må være sønn av Søren Sørenson f. 1727 og er muligens han som ble gift for 2. gang i 1815 (innlegg 6).Det som er mest slående med denne Elholm-gjengen er deres gjestgivervirksomhet gjennom flere ledd. 'Min' Søren f. 1747 hadde en datter Sofie f. 1779. Hun ble gift med Johannes Pederson Haugland. De drev også gjestgiveri i Færøysund. Ved ft 1801, før de ble gift, er Johannes Pederson dreng på 'Qvalisund Gjestgiverstedet' i Os hos Friedrich Elholm. Denne Friedrich må være Sofie Sørensdt.´s onkel. og altså sønn av Søren Sørenson f. 1727. Friedrich er etter ft. født ca. 1754.Den Søren Sørenson som er født i 1778 og som ble skomakermeister i Bergen i 1811; kan han være en sønn av Søren f. 1747 tro? Det stemmer ihvertfall bedre tidsmessig. Den samme Søren (f. 1747) hadde en sønn Søren Sørenson som døde 3 1/2 år gammel i 1786 (krk.b. dig.ark.). Datteren Sofie er født ca. 1779.Er det noen som har sett på det skiftet som angivelig er datert 3.11. 1732?Mvh Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Jeg mente det skiftet som skal ha vært etter Søren f. 1686. :)Til Johan Arthur Hansen: Du kunne ikke legge inn s. 108 av Sveio 1 også vel? Det står jo vitterlig at Erik også flyttet til Færøysund.Mvh. Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

DEt står om Erik Sørenson Elhol nederst på side 107 nr. 11. Det som står på side 108 er :' .... hadde ikkje gjestgevar eller handelsløyve. Han hadde først butt nokre år på Lyngholm. Han flytte bort' Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

For å gå tilbake til innlegg 1, så er vel Mette Maria Elholm Sahl datter til den skomaker Søren Elholm Sahl som tar borgerskap i Bergen 7.mai 1811, oppgir fødested Karmsund og etter alt å dømme sønn av Jens Olsen Sahl og Mette Maria Sørensdtr Elholm, datter av Søren S.Elholm fc1724.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.