Gå til innhold
Arkivverket

[#40461] Hjelp til oppslag i kirkebok for Sandsvær 1911/1912?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jf. den skannede kirkeboka for Melhus (Sør-Trøndelag) blir Arne Haugen konfirmert der 30/5 1926. Bosted: Sagberget. Oppgitt fødested og fødselsdato: Sandsvær 28/12 1911. Dåpsdato: 17/3 1912. Foreldre: Maskinist Ole Haugen og Ebba.I ft. 1900 finner jeg ungkar og 'akkordformann ved jernbaneanlegg' Ole Haugen, f. 1873 i Vaage (Vågå?) i Gudbrandsdalen. Han KAN være faren.Er det noen som har mulighet for oppslag i kirkeboka for Sandsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er en del scannede kirkebøker for Sandsvær i denne perioden. Fant ingen med det navnet i farten døpt 1912, men jeg kan jo ha oversett han.Legger en lenke til en av kirkebøkene her: LenkeDet er litt tidkrevende å lete, men bøkene var ganske tydelig skrevet . Lykke til med leting. Håper noen har lett tilgang til kilder som kan hjelpe deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har registrert at det er skannede kirkebøker for Sandsvær som dekker den aktuelle perioden, men det ser vel ikke ut til å gjelde hele Sandsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

God sommer!Det jeg leter etter er min kones oldeforeldre på hennes morfars side. Morfaren, Arne Olav Hougen, var f. 1911 og kom fra Melhus i Sør-Trøndelag. Det jeg ellers vet, er at foreldrene hans hette Ole og Ebba Eleonore Hougen. Jeg har da en mistanke om at konfirmanten Arne Haugen med foreldre Ole og Ebba Haugen er identisk med min kones morfar. Det overraskende er i så fall at han ikke var født i Melhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete litt etter Ebba som ble gift med Ole Haugen. Ville tro hun da kommer fra nærområder til Sandsvær, om sønnen Arne Haugen ble født og døpt i Sandsvær.Finner en dame i Vestfossen, ikke langt fra Sandsværområdet i alder som kunne passe: LenkeHennes far arbeider på Fredfos Ullvarefabrikk. Ellers finner jeg ingen Ebba i Sandsvær?Kan hende kirkebøker fra Ø.Eiker kan gi noen opplysninger om denne Ebba hadde mellomnavn Eleonore?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har ikke greid å oppspore noen Ebba Eleonora i 1900-telling. Fant faktisk en Ebba Haugen i Trondhjem, om Haugen-navnet skulle komme fra mor også?LenkeSer jo at den Ebba jeg fant i Vestfossen var f. i Sverige, men du får se om noen avn disse damene kan være opphavet du søker? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er jo foreløpig litt 'nåla-i-høystakken', dette. Jeg kjenner jo ikke patronymene til Ole og Ebba Eleonore, og den Ole Haugen jeg har funnet i Sandsvær, representerer jo foreløpig en svært løs hypotese.Den mest håndfaste informasjonen hittil er Arne Haugens tilknytning til Melhus, samt hans fødsels- og dåpsdatoer i Sandsvær. Dermed er det nok vanskelig å komme videre uten ytterligere kirkebokopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Dette er hva jeg fant i Sandsværs historie, bind VIII s. 91, Rud og Labro, gnr. 118, Arbeiderboligene, Borgen:Ole Haugen, fca. 1887. Maskinist. Gift med Ebba Leonore Andersen, fca. 1882. Bosted Labro 1912. Barn: Arne Olav f. 1911, Gerd Johanne f. 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du hadde de bøkene, Solveig. Da burde det vel også være mulig å få noen til å kikke i kirkebøkene fra den tiden?Du finner en rekke bolier under gårder Labro i 1900-tellingen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg mottar fremdeles gjerne kirkebokinformasjon fra Sandsvær. Utover det foreslår jeg, for oversiktens skyld, at videre innlegg om familien samles i denne debatten: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En presisering:De kirkebokhendelsene jeg er ute etter, er følgende:1. Dåp 17/3 1912 - Arne Olav Haugen (f. 28/12 1911).2. Dåp 27/7 1913 - Gerd Johanne Haugen (f. 20/6 1913).3. Dåp 16/5 1915 - Rigmor Andrea Haugen (f. 19/3 1915).Disse dåpshandlingene har sannsynligvis blitt foretatt i Hedenstad kirke.4. Vielse mellom foreldrene (ca. 1910), Ole Haugen og Ebba Leonora Andersen/Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter fram denne forespørselen igjen - og vil nå gjerne spisse den mot vielsen mellom Ole Andreassen Hougen og Ebba Leonore Andersen. Antatt vielsesår: 1900. Antatt vielsessted: Hedenstad. Min hypotese er at Ebba Leonore Andersen er identisk med den Ebba som er diskutert her: Lenke. Nøkkelen til en endelig identifikasjon er, slik jeg vurderer det nå, vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Muligheten for 'napp' i disse fellesferietider er nok minimal. Jeg gjør likevel et nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå er skannede kirkebøker for Sandsvær/Hedenstad lagt ut her i Digitalarkivet. Her er dåpen til Arne Olav Hougen: Lenke (nr. 7). Da skulle det vel være mulig å finne vielsen til foreldrene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, det ser ikke ut tilo at foreldrene har giftet seg i Hedenstad. M.h.t. en nærmere identifikasjon av Ebba Leonore, kommer heller ikke fadderne ved Arne Olavs dåp oss til hjelp. Ser vi imidlertid på søstera Gerd Johannes dåp 27/7 1913, blir vi muligens litt klokere. Der er fadderne nemlig presntert slik:Barnets foreldre, Frk. Olga Andersen (Kr.ania), Baker Johan Andersen do.Og ved begge dåpshandlingene er Ebbas fødselsår 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.