Gå til innhold
Arkivverket

[#40465] Boka 'Slektstavle Aatlo vestre-nordre' Frosta


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå på fjernlån boka 'Aatlo vestre-nordre' av Eivind Reitan. Jeg har selv studert kirkebøker, bygdebøker og og skifter, og det er ikke så mye nytt for meg her når det gjelder aner. Derfor har jeg tenkt at jeg gjerne kan slå opp for andre der hvis det er ønskelig. Jeg har jo funnet noe nytt, som skal sjekkes videre med kirkebøker når jeg får mikrofilmen jeg har bestilt på fjernlån.Boka er jo basert på opplysninger fra 'Frostaboka' 1 og 2 hvor det var noen feil. Den groveste feilen finner jeg på side 2, hvor det står at Lars Pedersen Viktil var gift med Malena Olsdatter Naavik. Jeg har utskrift av skiftet etter far til Malena Olsdatter fra mikrofilm, og det er skiftet etter Ole Jonsen Orsand som det var skifte på 12.02.1782. Blant arvingene var datteren Malena Olsdatter gift med Lars Pedersen Viktil. Malena har jeg som døpt 31.12.1752 fra kirkeboka. Ole Jonsen Orsand var født ca 1722, og ble gravlagt 19.12.1781.Den 14.04.1752 ble han trolovet med Guru Olsdatter, og de ble gift 28.05.1752. Guru Olsdatter ble gravlagt 21.05.1788.I innledningen finner jeg også at Arnt Pedersen Aatlo var gift med Karen Jonsdatter som Eivind Reitan ikke hadde noe på, men det er mest sannsynlig den Karen Jonsdatter som var født i Faanes i 1767(døpt 08.06.1767), med foreldre Joen Johansen Faanes og Karen Pedersdatter. Grunnlaget mitt for å påstå at Karen Jonsdatter var fra Faanes er faddere på 2 av barna til Karen og Arnt(blant annet hennes stebestefar Nils Eriksen og broren Jon som til og med dro til Ekne for å være fadder).Hvis noen har behov for oppslag her så kan jo spørsmål legges inn her, eller de kan sendes til meg på e-post:anlih@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.