Gå til innhold
Arkivverket

[#40466] Mysteriet Mathea Martinsdatter - når forlot hun Norge, hvor ble hun av ?


Gjest Bjørn Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Dahler

Hei!Mathea ble født i Spydeberg 30. aug 1879 og døpt 21. des 1879. Hun var datter av Hans Marthin Johannessen og Anne Kirstine Hansdatter. Hun ble konfirmert 14. okt 1894 i Våler, Østfold. Mathea var min bestefars halvsøster.Såvidt jeg vet fikk hun jobb på Frogner gård i Oslo som budeie, men emigrerte ganske snart til USA hvor hun slo seg ned i Chicago.Det siste sporet jeg har av henne er er foto tatt av fotograf P. Holgerson, 1654 N. California Ave i Chicago. Etter utseende å dømme er hun ca 25-30 år på bildet.Etter hva jeg erfarer døde Mathea ca 1945-1950.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut når hun emigrerte til USA og hva som skjedde med henne i USA ?Jeg har lett i Emigrantprotokoller og Ellis Island og flere andre steder uten resultat. Jeg har ikke abonnert på Ancestry.com slik at jeg ikke har den muligheten.Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel sansynlig at din Mathea er en av de 2 som bor i Kristiania i 1900. Den ene kaller seg Johannessen og den andre Waaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Takk for veldig gode tips, Berit.Det er rart at en kan kjøre seg så fast at en ikke ser at Mathea kan ha tatt farens etternavn som sitt eget.Jeg er ganske sikker på at Mathea Johannesson er den rette Mathea. Det stemmer godt overens med hennes fødested som hun like gjerne kan ha oppfattet som Våler. Stedet hun ble født ligger på grensen mellom Våler og Spydeberg og hun ble hjemmedøpt i Våler 3 dager etter fødselen. Det er vel også slik at Frogner gård ble nedlagt i 1897 og da måtte Mathea finne seg et annet sted og bo og noe annet å gjøre.Fødselsdatoen som er oppgitt i Emigrantregister for Kristiania er jo ikke mer ett siffer feil og det er jo kjent at 'registratorene' ikke var så veldig nøye med å sjekke dette.Tusen takk igjen.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.