Gå til innhold
Arkivverket

[#40467] Familien Hougen, Melhus (Sør-Trøndelag), tidlig 1900-tall.


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etterlysningen gjelder foreldrene til Arne Olav Hougen (f. 1911) fra Melhus, som jeg ikke kjenner patronymene til. Den eneste identifikasjonen jeg har, er at de skrev seg for Ole og Ebba Eleonore Hougen. I skannet kirkebok for Melhus har jeg funnet en Arne Haugen konfirmert i Melhus 1926 med foreldre Ole og Ebba Haugen. Han er oppgitt f. i november 1911 og døpt i mars 1912. Oppgitt fødested: Sandsvær. Se for øvrig denne relaterte debatten: Lenke.Er det noen Melhus-eksperter som kan hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tviler på om Meldalen er noe godt spor, siden den aktuelle registreringen er i Melhus.La meg ellers minne om at familiens bosted i 1926 var Sagberget, og opplysningene i ft.1900 tyder på at dette var et bosted som var knyttet til ei kornmølle og et sagbruk. Sannsynligvis var Ole Hougens arbeidsplass her, og det var vel i en slik sammenheng han var maskinist (altså ikke sjømann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, her kommer det noen utfyllende opplysninger:Jeg ser nå i skannet kirkebok for Melhus at Arne (Olav) Hougens søster, Gerd Johanne Haugen, ble konfirmert 16. oktober 1927 i Leinstrand. Også hun er f. og døpt i Sandsvær (hhv. 20/6 og 27/7 1913). Familiens bosted er nå Rønningen, og foreldrene er oppgitt som maskinmester Ole Haugen og Hustr. Ebba Leonora. Moras andre fornavn har en noe annen ortografi enn den jeg tidligere har oppgitt (Eleonore). Dermed blir det kanskje lettere å finne henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du kikket på Haugen/Melhus i FT 1900? Der er det en Ole som kan være mulig farfar: LenkeEller han kan ha gifta seg oppatt.Det er 5 garder der med navnet Haugen ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Familien i lenken er avgjort interessant. I så fall er vel denne Ole Haugen helst en mulig kandidat til å være Arne Olav Hougens farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen Ebba Leonore/a ell. Ebba Elonore/a som passer i FT 1900 (det er en som er ett år i Oslo)- er det mulig at Ebba kan være en forkortelse av et annet navn? Det er nemlig en Beda Erika Eleonora i Holtålen i 1900: LenkeDette er vel helt ute på viddene, men man vet aldri-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for lenkene. Her er det stadig aktuelle kandidater, og ingen av dem kan avvises. Magefølelsen (som selvsagt ikke er noe empirisk redskap) sier meg imidlertid at Ole og Ebba Leonora ikke hadde sine slektsrøtter i Trøndelag, og Haugen finner vi jo overalt, så det er nok en liten nøtt, dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er mulig mine geografikunnskaper har ført meg langt ut på viddene, men jeg trodde Sandsvær var i Buskerud. I så fall kan dette være en kandidat til Arne Olavs far.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, Sandsvær er i Buskerud - og kandidat-forslaget ditt er verdt en nøyere undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Denne Ole Haugen var maskinist (hva slags?), og sønnen Arne bodde på Sagberget i Melhus ved sin konfirmasjon. I 1900 var det kornmølle/sagbruksvirksomhet på denne gården. Var det mulig at Arnes far arbeidet der på det tidspunkt sønnen ble konfirmert? Jeg støtter din 'magefølelse' - eller kanskje vi heller skal kalle det intuisjon - at Ole H. kanskje kom fra et annet sted enn Melhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, jeg tror han arbeidet der. Ved datteras konfirmasjon i 1927 er han maskinmester. Jeg fant nå nettopp en ny konfirmasjon som både bekrefter yrkesbetegnelsen, og som gir mer presise opplysninger m.h.t. hvor familien holdt til før de slo seg ned i Melhus:Konf. i Melhus 26. mai 1929: Rigmor Andrea Haugen, f. 19/3 1915 og døpt 16/5 1915 i Hedenstad. Bosted: Buvik. Foreldre: Maskinmester Olav Haugen og hustr. Ebba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil tro at Ole/Olav Haugen kom fra en tilsvarende stilling i Sandsvær (må ha flyttet til Melhus mellom ca. 1915 og ca. 1925). Hedenstad er nå spesifikt bragt inn som stedsnavn, og da snakker vi altså om Kongsberg-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er selvsagt litt tungvint å kjøre to parallelle debatter, så jeg legger nå en ny lenke til 'Sandsvær-tråden'. Der har det kommet ny, interessant informasjon: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg prøve å samle det som til nå er framkommet i denne og i 'Sandsvær-debatten' (se lenken til innlegg 15):Ole Haugen (f. ca. 1887), maskinist/maskinmester, g.m. Ebba Leonore Andersen (Andersdatter?), bosatt i Labro, Sandsvær (Buskerud) 1912. Senest 1925/1926 flyttet til Melhus i Sør-Trøndelag.Barn (alle født og døpt i Sandsvær, den ybgste med Hedenstad som oppgitt fødested):1. Arne Olav Haugen (skrev navnet senere Hougen), f. 28/12 1911 og døpt 17/3 1912.2. Gerd Johanne Haugen, f. 20/6 og døpt 27/7 1913.3. Rigmor Andrea Haugen, f. 19/3 og døpt 16/5 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er spennende, Oddbjörg-:) Har kikket på alle mulige variasjoner av Ebba E/leonore/a i 1900 FT, men jeg er ikke i stand til å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, jeg har heller ikke funnet henne. Du kan selvsagt ha rett i at Ebba muligens kan være et 'kjælenavn' i dette tilfellet. Det er jo ikke så godt å vite. Dessuten kan vi jo heller ikke være helt sikre på om Andersen skal oppfattes som patronym, eller om det på 'by-vis' er farens etternavn.Til slutt - bare en liten detalj: Oddbjørn, ikke Oddbjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Jeg oppdaget det også selv, du får ha meg unnskyldt!!Hadde du bare funnet ut hvor de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bare en flyktig tanke. Kan Ebba (E)Leonore)være dansk eller svensk? Fant en dame her som har et liknende navn: LenkeHar også lett på alle mulige varianter i Norge, uten resultat så langt.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kjellaug (innlegg 22): Jo, jeg har også vært innom ham, men fødselsåret stemmer dårlig med det som er oppgitt i bygdeboka for Sandsvær (ca. 1887).Gunn (innlegg 23): Jeg har også tenkt på om kan ha vært svensk eller dansk, uten å ha konkrete holdepunkter for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Vedr. innlegg nr. 10: Sjekket opp denne familien i Sandsværbøkene. Dessverre ser det ut til å være feil spor.Vedr. innlegg nr. 22. Bakken, bnr. 21. Denne plassen er på 4 da. og ligger under Eid, gnr. 1, ved Hvittingfoss. Ole Haugen står ikke spesielt nevnt, kun at det er fire husholdninger, herav en gruppe på fem veiarbeidere og en gruppe på tre jernbanearbeidere.Denne Ole Haugen så lovende ut, spesielt fordi han er født i Gudbrandsdalen. Kanskje fødselsåret er feil i FT eller bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.