Gå til innhold
Arkivverket

[#40467] Familien Hougen, Melhus (Sør-Trøndelag), tidlig 1900-tall.


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mens jeg venter på bygdeboka, kan jeg jo oppsummere litt så langt, samt 'leke' meg litt med noen antatt riktige koblinger. Ole Andreassen Haugen må sannsynligvis ha flyttet fra Meldal til Sandsvær noe før 1910. Han har så antakelig giftet seg der rundt 1910 med Ebba Eleonore Andersen (som muligens kom fra Kristiania). En gang i perioden 1916-1918 har han så, med kone og tre barn, vendt tilbake til Sør-Trøndelag, nærmere bestemt Melhus, hvor de to yngste barna blir født.Foreldrene hans, som i ft. 1900, er kalt Andreas (f. 1852) og Johanna (f. 1856) Langeng, bodde på Haugen (Nordre) i Meldal, der Andreas var gårdeier og trelasthandler. Langeng-navnet må stamme fra hans slekt, for i ft. 1865 finner vi ham som sønn (fremdeles f. 1852) på Langenggjordet. Foreldrene er husmann med jord Lars Størkersen (f. 1803) og Dordi Johnsdtr. (f. 1824).Det ser dermed ut til at det var Johanna som var fra Haugen, for det er vel hun som er 12 år gammel datter der i 1865. Faren, Lars Haugen, er død, og mora, Anne Torgersdtr. (f. ca. 1816) er kalt 'Husmand (!) med Jord'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Haugen

Andreas kjøpte Nedigard Haugen i 1880. Johanna var brordatter til forrige eier som var Ole Anderson, f. Storsten (1816). Foreldrene til Johanna var Jon Storstein(1811) og Anne Oppstuggu Berg(1828). Jeg har, som tidligere nevnt, kart som dekker Ole Andreasen Hougens aner. Mange av grenene går tilbake til 1500 og 1600-tallet.Dessverre har jeg det ikke i noe dataprogram enda, men kunne kopiert det og sendt deg det pr. post.Viss du skulle være interessert, kunne du jo sende din postadr. til min mail-adr. som er lima-h@online.no.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen for informasjonen. Dersom du ville ha bry til å kopiere det, ville jeg selvsagt bli henrykt over det.Så kan jeg konsentrere meg om å søke videre her etter Ebba Eleonores aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.