Gå til innhold
Arkivverket

[#40470] Egerhougs prestegjeld?Hvor?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg lurer på hvor Egerhougs prestegjeld er hen. Kan det være Haug sokn i Eger prestegjeld i Buskerud? Da jeg har sett Eger prestegjeld i klokkerbok i dåpen til en av hennes sønner. Hun (Maren Nilsdatter/Nilsen, gift Johannessen) er født ca. 1816. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem som var hennes foreldre (far het Nils.Mer vet jeg ikke) og bakover der det er mulig? Fint med lenker til dåp el. annet.Lenke til folketelling 1865 Kr.sand:LenkeImøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. skanna kirkebøker ble de viet 16/5 1838 i Kristiansand (nr.23); ungk. slagter Osmund Johannesen, fød her?, 23 år og pike Maren Nilsdt., fød i Eger præstegjeld, 22 år. Lysning 16, 22, 29/4 1838.Da er hun altså fra Eiker i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Under Øvre Eiker i Genealogiske ressurser fant jeg:'Informasjon om Øvre Eiker: Eiker ble i 1879 delt i Nedre og Øvre Eiker, Fiskum utskilt i 1882. Kirkene Haug, Bakke og Fiskum ligger i dagens Øvre Eiker.'[url="http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=100202>LenkeEllers finner jeg 2 x Maren Nilsdatter i Eiker, men de er begge født i 1814:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til Berit K. og Torgeir K. for deres innlegg! Bedre sent enn aldri.Jeg har skjønt nå at det kan være snakk om Hokksund (Hougs) i Eiker prestegjeld. Og funnet ut at Marens far het Niels Rasmussen og var kjøpmann.Er det noen som da kan hjelpe meg ytterligere i jakten på hennes foreldre med den opplysningen om navnet på Marens far? Kanskje noen som vet noe om kjøpmenn i Hokksund?mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Niels Rasmussen Præstegaarden (tjener) og Kari Ingebrethsd. Pr.g.eie vies i Haug kirke 7/5 1797.Iflg. folketellingen 1801 er hun datter av Ingebret Didriksen og Kari Olsd.Iflg. dødsfallmeldinger hos sorenskriveren i Eiker,Modum og Sigdal dør Kari Ingebretsd.3/2 1847, 73 år gammel. Hun etterlater1.Anders Nilsen (døpt ca 1/5 1813,utydelig i kirkeboken)2.Kirstie Nilsd. (f.14/9 1808)3.Anne Nilsd. (f. 3/11 1803)4.Mari(e)Nilsd. (f. 21/3 1816)Totalt finner jeg at de får 9 barn i tidsrommet 1798 til 1816. bl a. tvillingene Halvor og Ingebreth f. 18/10 1806 og begravet på samme dag 8/11 1807.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk så mye til Arnt H. for hans innlegg!Men det er noe jeg lurer på. Kunne en tjener bli kjøpmann senere? Antar at vielsen har du funnet hos Familysearch (VR)? Hvor fant du det med dødsfallsmeldinger? Trodde de fantes bare på Statsarkivet i Kongsberg. Hvordan fant du ut at det må være snakk om Niels og Kari som Marens foreldre? Hun Mari(e) (det barnet som er nevnt som nr. 4) er Maren, min 2xtippoldemor? Kan man finne ut når ektemannen (Niels Rasmussen) til Kari dør? Kanskje du vet det allerede. Eller andre.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Ved vielsen står det at Niels tjener på Prestegaarden, ikke hva slags tjenester han utfører.Hvis du går inn på Digitalpensjonatet vil du kunne se hva Eiker historielag har lagt inn av kirkebokdata fram til 1800, bl. a. Niels og Karis vielse.Dødsfallsmeldingene ligger som du sier på Statsarkivet på Kongsberg, men en bekjent av meg har for mange år siden skrevet av de som finnes.Du oppgir selv at faren heter Niels Rasmussen.Rigtignok er det flere med samme navn på Eiker på den tiden, men bare en med datter Mari/Maren.Hvordan vet du at han var kjøpmann? På Prestegaarden bodde det ikke mye folk før jernbanen kom på 1860-tallet.Jeg kan ikke finne at Niels Rasmussen dør på Eiker.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen!Arnt H., mange takk for svar/innlegg igjen. Og takk for at du nevnte det med Digitalpensjonatet.Jeg fant for en kort stund siden frem avskriften fra kirkeboka for Kr.sand hvor det står om vielsen 16/5-1838(se innlegg 2) mellom Maren og Osmund. Der stod det kjøpmann og navn på Marens far. Var i Kr.sand for flere år siden på Statsarkivet der. Den gangen gjorde jeg avskrift. Den aktuelle kirkeboka der det står kjøpmann er ikke scannet/indeksert ennå.Så er det flott at noen skriver av dødsfallsmeldinger som kan være til hjelp for noen. For noen kan de være vanskelige å tyde. Så er de heller ikke lett tilgjengelige. Og derfor må ta (lang) tur til Kongsberg for å se på.Nå er det bare å finne ut hvor og når Niels Rasmussen dør med tanke på evt. skifte. Jeg tolker det slik utfra dødsfallsmeldingen at Niels allerede var død i 1847.Til slutt vil jeg si at det høres logisk ut at du har funnet frem til rette foreldre.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Arnt H.,jeg har funnet en Niels Rasmussen (husmann med bosted Haug - Prestegaard) død 7/12-1838, begravet 9/12-1838 i kirkeboka. Eiker 1832-1845 Scannet s. 437. Har gått gjennom kirkeboka fra år 1816 da Mari/Maren ble født og frem til hans kones (Kari) dødsfall i 1847 ang. menn med navn Niels Rasmussen el. lignende navn. Jeg kan ha tydet feil den gangen og blandet kjøpmann med husmann. Må se igjen i kirkeboka en dag jeg er på Riksarkivet.Kan du se i dødsfallsmeldingen til 'min' Niels og se/skrive (kort) hva som står der?mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei Arnt H.!Håper fremdeles du kan se i dødsfallsmeldingen for meg og evt. skrive av (kort), slik at jeg kan muligens få bekreftet at det er rett Niels.Har vært på RA rett før jul. Så det ser ut som jeg tok feil for flere år siden. Slik at Niels var husmann og ikke kjøpmann som jeg trodde. For jeg var på gotisk kurs i fjor høst (2005).mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei Kristin,Det finnes ikke noen dødsfallmelding på Niels Rasmussen, Haug pr.g.eie hos sorenskriveren i Eiker,Modum og Sigdal.Dødsfallmeldingene startet opp i 1821, men det gikk mange år før en finner dødsfallmeldinger på alle.Den Niels Rasmussen som dør 7/12 1838 er oppgitt å være 64 år, så aldersmessig skulle det vel stemme bra, men det vil nok bli vanskelig å finne noen endelig bekreftelse på at det er den rette.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Mange takk for svar/innlegg, Arnt H.Fint å få vite fra andre (deg) at det aldersmessig antagelig er funnet rett Niels Rasmussen.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei.For noen dager siden fant jeg endelig dødsfallet til Niels sin datter Maren (Mari) i Kr.sand S. I klokkerboka ang. dødsfallet stod det når hun var født, nemlig 21/3-1816. Så det var bekreftelse på rett dame født i Eiker. Det til info.Jeg kommer til å opprette nytt tema om oppslag i bygdeboka i Eiker ang. hennes familie (foreldre, søsken m/familier). De bodde på prestegården (nærmere bestemt plassen under prestegården: Prestegårdeie).mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.For noen dager siden fant jeg endelig dødsfallet (død høsten 1898) til Niels sin datter Maren (Mari) i Kr.sand S. I klokkerboka ang. dødsfallet stod det når hun var født, nemlig 21/3-1816. Så det var bekreftelse på rett dame født i Eiker. Det til info.Jeg kommer til å opprette nytt tema om oppslag i bygdeboka i Eiker ang. hennes familie (foreldre, søsken m/familier). De bodde på prestegården (nærmere bestemt plassen under prestegården: Prestegårdeie).mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.