Gå til innhold
Arkivverket

[#40477] Skifter Blakestad, Ytre Dale, Søren Pedersen og Peder Olsen


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg lurer på hva som står i skiftene etter Søren Pedersen Blakstad , Ytre Dale 10 side 109 1787-1798 og Peder Olsen Blakstad, Ytre Dale 7b side 399 1761-1763 Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Peder O. er datert 8. april 1763 og nevner enken Marte Olsdatter og barna Søren P., 17, Ole P., 15, Sivert P., 12, og Orloug P., 20 år.Skiftet etter Søren er datert 2. mai 1789 og nevner enken Catharina Olsdatter og barna Ole S., 7, Johannes S., 3, Marte Marie, 12, Inger, 3 og Pernille, 1 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk for hjelpa, da kom jeg en generasjon lengre tilbake. Ved død var Søren Pedersen oppgitt å være mye eldre, født ca 1733 ( ut fra skiftet etter faren født i 1746) men det er vel ganske hyppig at slike angivelser av alder er mildt sagt unøyaktige. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gisle Hersvik

Hei Randi,Sit og ser på desse namna i kveld og har ein del spørsmål.-- Har du f./dp. dato for Inger Sørensdtr? Kva gard kom ho frå?-- Og vart ho g. 31.12.1809 m. Berent Olsson Vårdal? Og evt kva tid vart Berent Olsson f./dp.? Frå Bache/Bakke?-- Enka etter Søren, Berthe Cathrine (Katarina) Olsdtr. - kva tid vart ho f./dp. og frå kva gard kom ho?M.v.h. Gisle Hersvik(Håper elles på gode opplysningar her: Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Se innlegg 40478 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=40478&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=5&antinnlegg=5#anker>Lenke om Inger/ Inga Sørensdatter og Berent Olsen. Inger var døpt 13 august 1780. Hun kom fra gården Blakstad og døde 1862. Når det gjelder Cathrine strever jeg for finne ut hvor hun kom fra. Oppgitt navn Berthe Catherine og bostad Vårdal ved ekteskap med Søren Blakestad 29 mai 1776. Kalles Catherine ved ekteskap med Mattis Tostensen 12.07.1790 Kalles også Catherine ved skifte etter Søren. Vi må kanskje finne ut mer ved hjelp av faddere ol til barna. Tror ikke det er den Britte Catrine Olsdatter som var 7 år ved skifte etter faren Ole Østensen Vårdal i 1754 Lenke. Det er vel heller Brite Olsdatter Vårdal som det var skifte etter 12 mai 1796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

SE i 1801-tellingen: LenkeVed folketellingen var Mattis Torstensens kone i sitt 56. år og het Berthe Cathrinee. Det skulle peke svært tydelig mot Berthe Catherine Olsdatter Vårdal, 7 år gammel i skiftet i 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Nå har jeg prøvd å tegne opp slekta med utgangspunkt i at Berthe Cathrine ( skifte 1818) som var gift med Søren Pedersen Blakstad og med Mattis Tostensen Mork er datter av Ole Østensen Vårdal ( 1719-1754) og Inger Joensdtr (ca1729-1770)Søren og Berte Cathrine får følgende barn på Blakstad: Marta Maria f 1776 ( Sørens mor het Marte) Dave født og død i 1778 (finner ingen andre med det navnet), Inga/ Inge(skrevet ved dåpen)f 1780 ( Berthe Cathrines mor heter da Inger, men kalles Inge ved død i 1770), Peder 1782-1786( etter farfar), Ole f. 1783( etter morfar), Johannes f 1786 og Pernille f 1787 død 1805.Pernille finner vi i 1801 som tjenestejente hos Athle Johnsen. Dette blir da bror til mormor, Inger Johnsen på Vårdal. søsteren Inga/Inge f 1780 gifter seg senere( 1805) med Colben Athlesen som er sønn til Athle Jonsen ( og altså søskenbarn til Inga sin mor)og de bor på Vårdal. Senere( 1809) gifter Inga seg med Bernt Olsen fra Bakke og de blir boende på Vårdal.Brite Olsdatter Vårdal som det er skifte etter i 1796 ( gift med Hans Nilsen) sine barn heter Troels( finner ikke i kirkebok, er han født tidligere eller annet sted?), Anne 1768, Oline 1771 og Siri/ Sigri 1764 Her er det ingen navn som passer med oppkalling av noe som helst. Datteren Sigri gifter seg imidlertid i 1794 med Anders Athlesen broren til Colben. Ut fra dette satser jeg på at min Berthe Cathrine også kalt bare Cathrine er datter til Ole Østensen Vårdal og Inger Joensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.