Gå til innhold
Arkivverket

[#40478] Skifter Ytre Dale, Bakke, Barbro Olsdtr og Hans Olsen


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg vil også gjerne vite hva som står i skiftene etter Barbro Olsdtr Bakke, Ytre Dale 8b, side 466 1769-1775 og mannen Hans Olsen Bakke, ytre Dale 8a side 281 1763-1769. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Hans O. er datert 22. april 1767 og nevner enken Barbro Olsdatter og barna Ole Hansen, 16, Aagaate, g.m. Colben Larsen Aschevold, Guri, 20 og Olina, 10 år gammel.Skiftet etter Barbro er datert 26. okt. 1769 og nevner barna Ole H., 19, Aagaata var død, og hadde etter seg datteren Zicilia Colbensdatter, 4 år, Guri, g.m. Ole Pedersen Bache og Olina, 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk for hjelpa. Det jeg lurer på er tidspunktet for skiftet. I følge krikeboken på internett skal hun ikke være død før i 1783 Lenke Kan det være at hun har skiftet fordi sønnen Ole skulle overta gården? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har en god del om disse søsknene ( også neste generasjon på flere av dem) Jeg er etterkommer av både Berent og Petronelle, deres barn Katrine og Ole giftet seg. Min farfar har samlet en del om slekten tidligere, var på besøk i sin barndom, i tillegg har jeg hatt tilgang til Ole Mathiasen Bakke sine skrifter hvor han skriver endel om sin slekt ( skrevet på 1880 tallet)Ellers er dåpsdatoer fra kirkebok SF på internett.Ole Pedersen Stafsnes var født i Stafsnes, Askvoll, Sogn og fjordane 1745. Han døde i Stafsnes, Askvoll, Sogn og fjordane 1823. Han var sønn av Peder Olsen Fristad og Dorte Hansdtr Grønhaug.Biografi Bonde Bakke, Holmedal Ole Mathiasssen Bakke skriver: min Bedstefader Ole Pedersen fra Stafsnæs i Askevold Præstegjeld. Han var av en stor Slægt, havde ogsaa mange Sødskende især Halvbrødre. Denne Familie, der var driftig, selvgod og ærekjær, var beslægtet med forlængst afdøde Berent Alden, og skulde være kommen fra Gaarden Grønhaug i Indredale.Denne min Bedstefader døde i 1823 i mit 7 de Aar og var omtrent 78 Aar gammel. Han var driftig især med Torsk- og Sildefiskeri, men Silden var dog længe borte i hans Tid, og han var altid i Fiskelag sammen med min anden Bedstefader, Jonas Holmedal. Han var ogsaa hændig og arbeidede alt til Huset og Gaardsdriften selv, og forresten meget faderlig og omsorgsfuld for mig, som var hans Øiensten paa hans gamle Dage, og øvede mig i at bruge Øxe og kniv m.mGift 1 des 1768 med Guri Hansdatter Bakke født 1745. Hun døde 8 feb 1815. Hun var datter av Hans Olsen Lone og Barbra Olsdtr Bakke. .Biografi Ole Mathiassen Bakke skriver: Bemældte Guri, min Bedstemoder, der var død før jeg fødtes, blev gift med min Bedstefader Ole Pedersen fra Stafsnæs i Askevold Præstegjeld. Farfar Ottar Nesje skriver: Bakkegårdene er nabogårder til Holmedal. En liten elv skiller.De ligger vakkert til i den slake skråningen mot fjorden. Det er fire gårder i alt.Før utskiftingen under Ole Mathiassen Bakke lå husene i en klynge, men også i dag ligger de ganske tett sammen.Barn av Ole Pedersen Stafsnes og Guri Hansdatter Bakke 1. Mads Olsson 11 , Født: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, dåp 2 des 1768, Død: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, 5 nov 17712. Hans Olssen 12 , Født: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, dåp 13 sep 17693. Dave Olsson 13 , Født: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, dåp 17 jun 1772, Død: 31 aug 18064. Agatha Olsdtr 14 , Født: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, dåp 14 okt 17745. Dorthe Olsdtr Bakke 19 , Født: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, 22 jun 1776, Død: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, 29 nov 1859. Gift 1809 med Mathias Jonassen Holmedal Mathias Jonassen Holmedal var født i Holmedal, Fjaler, Sogn og Fjordane 14 apr 1791. Han døde 21 jul 1872. Han var sønn av Jonas Lassesen Holmedal og Gjertrud Hansdatter Andahlsvig. Han ble døpt 17 apr 1791.6. Arnold Olsen 15 , Født: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, dåp 21 jan 1781 Gift med Synnøve Johannesdtr Tveit7. Bernt Olsen Bakke 16 , Født: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, dåp 23 jan 1784, Død: Vårdal, Fjaler, Sogn og fjordane, 1837 gift 31 des 1809 med : Inga Sørensdatter Vårdal Inga Sørensdatter Vårdal var født i Blakestad, Holmedal, Sogn og fjordane 13 aug 1780. Hun døde 1862. Hun var datter av Søren Pedersen Blakstad og Berthe Catrine Olsdtr Vårdal. 8. Petronelle Olsdatter Bakke 17 , Født: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, dåp 23 jan 1787, Død: Vårdal, Fjaler, Sogn og fjordane, 1864. gift 24 jun 1812 med Hans Jonassen Holmedal Hans Jonassen Holmedal var født i Holmedal, Fjaler, Sogn og Fjordane 7 mar 1793. Han døde i Myren, Vårdal, Fjaler, Sogn og fjordane 1880. Han var sønn av Jonas Lassesen Holmedal og Gjertrud Hansdatter Andahlsvig.9.Barbra Olsdtr 18 , Født: Bakke, Fjaler, Sogn og fjordane, dåp 6 mar 1790, Død: 1855 Gift med: Halvor Davidsen Stafsnes Halvor Davidsen Stafsnes var født i Stafsnes, Askvoll, Sogn og fjordane 1791. Han døde i Stafsnes, Askvoll, Sogn og fjordane 1881. Han var sønn av David Pedersson Stafsnes og Eli Halvorsdtr Bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk for alle opplysningane Randi, då fekk eg kobla saman eit par personar som eg hadde gitt ulike namn.Bernt Olsen Bakke var oldefar til Dora Gudrun Jensdtr., f. Stafsnes (1892-1978). Eg får studere resten av opplysningane seinare.M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.