Gå til innhold
Arkivverket

[#40484] Hvor er Gjøset, S & F?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gjösetvatnet ligger på grensa mellom Förde og Gaular, så det er vel der omkring. men BT-kartbok oppgir ikke noe sted bortsett fra vatnet.Solheim ligger ikke så langt unna dette vatnet på den ene siden og Förde lufthavn på den andre - for å situere det litt. I Gloppen finner jeg ikke noe slikt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dette må vere ein skrivefeil eller ein avskriftsfeil. Mitt fyrste innfall er Frø(y)set i gamle Innvik kommune, ikkje akkurat Gloppen, men like ved grensa, og kanskje 'nok Gloppen' når ein er på Askøy. Eg skal fundere litt meir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kjellaug, ja jeg så også Gjøsetvatnet i kartboken. Dersom Gjøset har vært et bruk der, så må det høre til Indre Holmedal/Gaular, vil jeg mene. Min Lars skal være født ca 1803, så da kan dette bli en vanskelig nøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Vil det seie at du veit at fødselsåret ved død er feil? Uansett, Frøyset kan utelukkast, for der er ein høveleg kandidat i 1801 Lenke men han døydde 17 år gammal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars' kone, Ane H Berentsdatter f ca 1804, forøvrig også en nøtt, skal være født i Kinn. Kanskje det kan være et spor.I Folketellingen 1865 Askøy står det forøvrig at også Lars var fra Kinn. LenkeMen dette Gjøset og Gloppen må jo komme fra Kirkeboken, eller hva? så det må jo være noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Aase,Nei, det vet jeg ikke, men det opereres med ulik alder og fødselsår, 1799 ved død, men 61 år i 1865, så en eller annen gang mellom 1799 og 1804 vil jeg tro han er født. Det er selsagt derfor mulig at han var født i 1801, men det vet jeg altså ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her er eit nytt tips: I Hyen finst garden Hjorteset, som i lokal uttale heiter Jørset. Eg veit ikkje om desse folka har ein son Lars etter 1801, men umuleg er det ikkje. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=gardsnavn&pgj=220&teljing=ft1801&filnamn=f11445.wc2&amt=14&funnenr=3>Lenke Her er skifte etter den potensielle faren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei, Lars Johannesen på Skorpen har jeg fått skifteopplsyninger før:Skiftet er datert 1. juli 1802 og nevner enken Liise Povelsdatter og barna Johannes Larsen, 15, Arne L., 10, Povel L., 6, Lars L., 2, Rachel L., 18, og Dorthea L., 12 år.Lars på 2 år kan være min Lars, men jeg kan jo ikke vite det med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Skifte etter Lars Hjortesæter viser at han har en sønn Lars, myndig i 1832, men det står ikke noe nærmere om alderen. Men to døtre, trolig de eldste, står oppført med 32 og 37 år. De andre barna uten alder. Det bør vel bety at Lars ihvertfall er under 32 år, men det holder jo, jeg får søke litt mer på de ulike navnenen og se om jeg finner alder på alle søsknene til Lars LenkeFinnes det bygdebøker for Hyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ja, men der er svært sjeldan nemnt noko om born før fram i mot vår tid. Det står ingen ting om desse borna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det blir vanskelig dette, jeg har jo ingen flere indikasjoner på at en av disse to Larsene kan være min Lars. Lars Larsen er svært vanlige navn, og så lenge der ikke finnes tellinger mellom 1801 og 1865 blir det nærmest umulig å kunne føre besviser.Man skulle tro det ville være betydelig enklere å finne Ane Berentsdtrs foreldre, men også det synes nærmest håpløst.Man skulle også tro at Lydia (deres eneste barns navn) ville gi en pekepinn på opphav, men heller ikke det har gitt noe treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, men jeg kan selvsagt ta meg en tur på SAB å lese mikrofilmer fra Døpte 1845, Askøy. Men tror jeg avventer litt og ser om de snart blir lagt ut som skannede kirkebøker.Matrikkel 1838 for Nordre Bergenhus Amt viser at det er en Rasmus Larsen på Hjortesæter og en Jacob Larsen på Hjemsæter, begge i Gloppen tinglag, som er oppsittere.Ellers er jeg svært takknemlig for din delaktighet i å løse 'mysteriet' rundt Lars og Ane på Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aase R Sæther

Hei igjen, eg hadde ikkje lyst å legge vekk denne - har du undersøkt om det finst andre kjelder til dødsfallet til Lars enn kyrkjeboka? Eg tenkjer på skifteprotokoll, dødsfallsregister hos lensmannen, e.l., og grunnen til at eg spør, er at det kan vere heilt avgjerande å finne ein nøyaktig fødselsdato for han. Eg kan sjekke kyrkjeboka for Gloppen og finne kva fødselsdato som er oppgjeven for Lars Larsson Hjorteset, men då må du finne ein dato 'i den andre enden' som vi kan samanlikne med for å vite om vi har rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.