Gå til innhold
Arkivverket

[#40485] Stephen Jacobsen og Ingebor(g) Jacobsdatter, g. 24/6-1768, Askøy.


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

I kirkebok for Askøy A 1, fol. 263b står giftermålet til Stephen Jacobsen, Ravnanger og Ingebor Jacobsdatter, Kleppe, gift 24/6-1768. Jeg klarte ikke å tyde hva som sto skrevet der. Noen her som kan hjelpe? Ingebor var i tjeneste hos Didrik Olsøn, Kleppe, men finner ikke ut hvor hun kom fra.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det står nok ikke noe ved vielsen om hvor hun kom fra. Det står at 'Dideric Olsen Øvre Kleppe og Lasse Johannessen Kleppestøe' hadde vært forlovere, og hun står som 'Kleppe'. Hun befant seg midt i en innflytterstrøm av jølstringer/sunnfjordinger, og mye skulle være rart om hun ikke hadde forbindelser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. jeg har også lett etter Ingeborg Jacobsdatter. Den nærmeste jeg har funnet er Ingeborg, døpt 27.03.1742 i Domkirken. Foreldrene var Jacob Baarsen og Marthe Olsdatter. De bodde på Tveten. De fikk også to døtre i 1737 og 1740 som ble døpt Brithe og Birte. Da bodde de på Kollevaag. Moren er oppgitt med tre forskjellige navn, men når Jacob Baarsen gifter seg i 1736, er brudens navn Martha Jacobsdatter. Jeg vet ikke om dette er den rette, men det er en del faddere til Ingeborg og Stephens barn som kan tyde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Til Nina Mastberg. Takk for opplysningene. Har også sett litt på denne Ingeborg. Kanskje kan det være henne, bostedene ligger jo i nærheten av hverandre - Ravnanger, Tveit og Kleppe, men jeg fant ikke moren oppkaldt. Men hvis noen av fadrene til Ingeborg og Stephens barn synes å ha tilknytning til Ingeborgs slekt så kan det jo tyde på at det er den rette.(Har ikke tilgang på disse.) Jeg har leitet endel i S. og Fj.uten resultat.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er litt fabuleringar kring dette:1. Lasse Johannessen Kleppestø var gift med syster til Steffen (Anne J.).2. Didrik Olsen Kleppe var gift med Gjertrud Nilsdtr. (dtr. av Nils Andersen og Gunhild Olsdtr. frå Jølster). Didrik var son av Ole Hansen og Gunnhild Sjurdtr. Krokås.3. Jakob Bårdsen døyr i Tveitavågen 1745, 71 år gamal. Han må ha vore gift i høg alder med ei yngre kona. For i 1748 vert ei Marta Jakobsdtr Tveitevågen gift med ein Hans Olsen JUVIK og får tre born saman i Juvik. Det står ikkje i kyrkjeboka at ho var enkje, men eg vil tru det er same MJ som hadde vore gift med JB.Dette kan forklåre korleis Ingeborg J., om ho var dotter av JB og MJ, kom til Kleppe, og endå meir kvifor Steffen J. kom til Juvik.Det eg ikkje veit, er kva slags Juvik det her er snakk om; Krokås-Juvik eller Kleppe-Juvik (grensa mellom Krokås og Kleppe går opp frå Juvika, slik at helfta av Juvik-gardane høyrer til Krokås-garden og helfta til Nedre Kleppe-garden.Eg har ikkje funne at Didrik hadde ein bror Hans - og då veit eg ikkje kor denne Hans O. kom frå. Heller ikkje kor Martha J. kom frå. Men hadde ho vore av Jacob-folket på Ravnanger, ville Steffen og Ingeborg måttet søkja løyve for å gifta seg - og det gjorde dei ikkje.So her er det ope for mykje gransking vidare - både kring jølstringane og dei innfødde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Hjertelig takk til Bjørn Davidsen for de gode fabuleringene! Det er dette som gjør det så spennende. Nye navn som igjen kanskje leder på riktig vei, selv om veien er krokete og går både ut og inn av fylket.Så smått om senn er kanskje den rette Ingeborg på 'plass'.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette skiftet frå 1731 kan tyde på at Marte J. (kona til Jacob Bårdsen) var dotter av Jacob (Christoffersen?) og Marthe Olsdotter på Ravnanger - og følgjeleg syster til Anders J. på Ravnanger. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Marte Jacobsdatter og Hans Olsen fikk tre barn som Bjørn Davidsen sier. De var Brithe, f. 1748, Dorthe, f. 1751 og Ole, f. 1754. En Brithe Hansdatter, Kleppe er fadder for 4 av Stephen og Ingeborg sine barn. En Ole Hansen, Juvig er også fadder. De kan være Ingeborgs halvsøsken. Jacob Baarsen var enkemann når han gifter seg med Martha Jacobsdatter. Han kan ha hatt barn fra før. Det er bl.a. en Arne Jacobsen, Tvedt som er fadder for et av Ingeborgs barn. Han har jeg ikke funnet ut hvor kom fra heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Mange takk til begge to!! Sitter akkurat og prøver å finne sammenhenger mellom navn og bosteder o.l. og her kommer det mye nytt, bl.a. navn som 'går igjen' og som kan gjøre det hele mer sannsynlig. Enda en gang takk!Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hans Olsen Krokås vart i 1730 gift med enkja Berte Nilsdtr. N. Kleppe. Det einaste barnet eg har funne, er ei Dorte i 1731 (DK). Men ho må i alle høve ha hatt ein son Nils (truleg frå 1. ekteskap). For då ho dø 1747 er han den einaste umyndige som ervar henne. Då er bror hennar, Hans (Nilsen) Follesø verje.Elles må Hans Olsen ha hatt det travelt med å få sengehyggje etter at fyrste kona dø (gravl. 0503 1747). For alt 1401 1748 er han i nytt ekteskap, og fyrste dottera var til dåpen alt 2107 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Men eg trur òg der må ha vore i alle høve ein myndig son då ho dø, for i 1743 er Hans Olsen til alters med kona og ein son, står det. Og det kan ikkje vera Nils, for han var neppe konfirmera som 12-13-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Enda en gang takk til Bjørn Davidsen for god hjelp! Opplysningene om Hans Olsen gjør det kanskje enda mer sannsynlig at det er rette Ingeborg, for når hun døpte barna sine kalte hun seg vekselsvis Hansdatter og Jacobsdatter.Hun var jo bare 5 - 6 år når Hans Olsen giftet seg med moren.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Stephen og Ingeborg døpte to av døtrene sine for Dorthe. Så vidt jeg kan se så er det navnet ikke brukt i Stephen sin nære familie. Hans Olsen hadde tydeligvis to døtre med navn Dorthe, en fra ekteskapet med Berthe Nilsdatter, og en i ekteskapet med Marthe Jacobsdatter. De to andre døtrene til Stephen og Ingeborg, Helge og Elen, er oppkalt etter Stephen sin farmor og mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Berte Nielsdatter konen til Hans Olsen var gift med Anders Anfindsen fra Øvre Kleppe. Har ikke funnet vielsen men de får barn sammen: Ole 1720, Anfind 1723, Niels 1726, dødfød 1727, Niels 1728. Anders Anfindsen Nedre Kleppe er gravlagt 21/5-1729. Anders Anfindsen sin far er Anfind Andersen se 1701-telling Øvre Kleppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.