Gå til innhold
Arkivverket

[#40486] Hjelp til oppslag i kirkebok, Kristiania (Paulus eller Petrus?) 1892


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til et oppslag i relevant kirkebok for hovedstaden for 1892. Det gjelder Ebba Andersen, som jf. ft. 1900 da bodde i Værks Gade 20: Lenke. Dersom hun også ble f. der, så burde det vel bli Paulus eller Petrus menighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter fram denne etterlysningen igjen. Jeg har en mistanke om at damen heter Ebba Eleonora. Det hadde vært svært nyttig å få det bekreftet (eller eventuelt avkreftet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei.Jeg har sett igjennom Paulus og Petrus kirkebøker uten å finne henne!!Kan hun evt. være innført blandt Dissentere fordi foreldrene tilhørte et annet trossamfunn eller de(Eller en av dem) hadde meldt seg ut av statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for oppslagene! Det står ingenting i 'dissenterkolonnen' i ft. 1900. Nå vet jeg jo ikke om familien bodde samme sted i 1892 som i 1900. Det er selvsagt mulig at de kan ha flyttet til Verksgate 20 etter at Ebba ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser (igjen jf. ft. 1900) ut til at både Ebba og alle hennes søsken er f. i hovedstaden. Så da må de vel eventuelt ha flyttet innenfor byens grenser. Begge foreldrene er imidlertid innflyttere. Faren f. i Hole (Akershus?) og moren i Råde (Østfold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Oddbjørn.Jeg har nå gått igjennom konfirmasjon for Petrus i det aktuelle tidsrom for evt. konf. for Ebba uten å finne henne. Prøvde også å finne den eldre broren Adolf konfirmert der ca.1899/1900 uten resulstat. Kan tyde på at de kan være ført under Dissentere - de blir etter det jeg vet ikke konfirmert!! Så også over de innførte Dissentere i dåpen uten resultat. Har noen flere kirkebøker for Oslo/Kristiania - skal gå igjennom dem også - du får nærmere beskjed om resultatet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Lillian. Med 1892 som nokså sikkert fødselsår skal det nok være mulig å finne henne etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det mest sannsynlige er at de flyttet som 'alle andre' minst 3-4 ganger mellom 1892 og 04.12.1900 og hun kan være født hvor som helst. Det hører til sjeldenhetene at 'vanlige' familier hadde samme adresse i 1892 og 1900.Jeg kan ikke hjelpe deg herfra, men det naturlige ville vært å følge faren i adressebøkene for Kristiania, dessverre har en et navn han deler med svært mange, men det er grunn til å håpe at yrket er oppført. I tilfelle er bøkene for 1892 og 1893 de som burde gi svar.Tilsvarende kan du følge familien etter 1900 og finne konfirmasjonen, der er ofte menighet ved dåp oppført. Da har du også de årlige tellingene i Kristiania (finnes fra 1899) som hjelpemiddel.Ved siden av adressebøkene, kan faren også 'følges' i skatteprotokollene. Men jeg skulle tro førstnevnte er enklest i dette tilfelle.Husk at lenke under (2) ikke er helt korrekt for 1892 (flere menighetsendringer mellom 1892 og 1899), men det 'bruksanvisning' på siden lenken henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Ikke så mye hjelp er jeg redd, kun en liten kommentar til innlegg 7. Hole ligger i Buskerud fylke (mulig det finnes flere steder med samme navn?) - mellom Sandvika (Bærum) og Hønefoss (Buskerud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg er klar over at det springende punkt i dette emnet er om Ebba er den rette Ebba, men følgende opplysninger kan kanskje komme til nytte likevel:Ole Andersen f. 1859(far: Anders Andersen) og Andrea Kristensdatter (far: Kristen Amundsen) giftet seg 27. april 1884 i Paulus kirke ifl. Familysearch.I Hole klokkerbok II 1 1859-1878 har jeg funnet Ole Andersen, født 2. april 1859, døpt 13. juni, foreldre: Anders Andersen og Olava Engebretsd. Haugseie. Ingen andre Ole Andersen er født i 1859 i Hole.I samme klokkerbok fant jeg Ole konfirmert 28. september 1873, da med fødested Grefsrudeie, men med de samme foreldrene.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, jeg vet jo fremdeles ikke om dette er den rette Ebba, selv om det ikke ser ut til å være så mange alternativer i ft. 1900. Uansett: Takk skal du ha, Laila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå fant jeg Ebbas yngste søster, Astrid Matilde Andersen, konfirmert i Paulus menighet 1/12 1912 (kilde: skannet kirkebok i Digitalarkivet). Fødselsdato: 14/11 1897. Dåpsdato: 30/1 1998. Det står dessverre ikke hvilken menighet hun ble døpt i, kun at fødestedet var Oslo/Kristiania. Foreldre: Bryggerismed Ole Andersen og h. Andrea Kristensen. Familien bodde da ikke lenger i Verksgaten 20, men hadde flyttet til Markveien 42.En liten detalj her: I ft. 1900 heter Ebbas lillesøster kun Astrid. Ved konfirmasjonen er hun utstyrt med dobbeltnavn: Astrid Matilde. Da kan man jo tenke seg at Ebba også hadde dobbeltnavn (jeg håper selvsagt at hun ble døpt Ebba Leonore).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvilke opplysninger har du om 'din' Ebba Leonore/Eleonora? Skal hun være født rundt 1892 og hete Andersen eller er det andre muligheter?Du har vel sett det, men det er en Ebba Leonore Wenberg her, født 1899: LenkeLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hun skal hete Ebba (E)leonore Andersen og være f. rundt 1892. Ebba Leonore Wenberg er nok for ung. 'Min' Ebba Leonore fikk sitt første barn i 1911 (f. i Sandsvær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg gjorde nettopp et litt interessant funn i den skannede ministerialboka (nr. 15) for Grønland menighet. Der ble en 'Ebba Leonore Christiansen eg. Hansen' konfirmert som nr. 2 av jentene 30/9 1906. Fødselsdato: 3/10 1891. Dåpsdato: 8/11 1906. Foreldre: Handelsborger Ludvig Hansen og h. Emma Amalie f. Larsen. Fødested: Kristiania. Bopel: Grdnl. (Grønland?) 13.Ft. 1900 viser at Ludvig Hansen var hennes stefar. Biologisk far ser ut til å ha vært kjøpmann Hilmar Christiansen: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=258&bnr=0012&lnr=02>Lenke.Hunn KUNNE ha vært en lovende kandidat dersom etternavnet hadde vært Andersen (ev. patronymikon Andersdtr.) Eller kan Andersen være feil? I så fall en feil oppstått i kirkeboka for Melhus og repetert i Sandsvær bygdebok. Den Ebba Leonore jeg leter etter, var mye på flyttefot. Det kan i så fall forklare en eventuell misforståelse av hennes pikenavn...Relevante lenker: Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld prøver jeg å legge en lenke til den aktuelle kirkeboksiden (s. 187): Lenke.Og så en liten språklig korreksjon av innledningsordet til nest siste avsnitt i mitt forrige innlegg: 'Hunn' (sic!) skal selvsagt være 'Hun'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med en ny lenke til den rette kirkbokside. Får se om denne går inn ? LenkeDamen hadde jo passet bra med alder og fornavn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Emma Amalie Larsen jeg finner nevnt på Fam.s. er denne damen døpt her: LenkeHvem hun giftet seg med har jeg ikke funnet i farten, men den Hilamar Chr. som du fant i 1900 telling passer vel bra til å være 1. ektemann.Hvorfor Ebba Eleonara ikke kalles Andersen, vet jeg ikke, men det er ikke mange å velge mellom i rett alder og rette fornavn. ( Feilskrifter forekommer jo som du sier) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For å få avgjort hvilken Ebba Leonore som er den rette, må jeg nok finne vielsen mellom henne og Ole Andreassen Hougen ca. 1910 - sannsynligvis i Sandsvær. Jeg får smøre meg med tålmodighet til rett kirkebok for Sandsvær/Hedenstad blir skannet og lagt ut her i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Ebba Leonore Andersen er funnet (se innlegg 22 her: Lenke). Fadderne ved datteras dåp i Sandsvær 27/7 1913 er oppgitt som Frk. Olga Andersen (Kr.ania) og baker Johan Andersen do. Dermed anser jeg kandidaturet til Ebba Andersen i Værks gade 20 (ft. 1900) som bekreftet (se lenken til innlegg 1). Fadderne Olga og Johan Andersen fra Kristiania er altså hennes søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.