Gå til innhold
Arkivverket

[#40490] Stadsbygd Sivert eller Syvert Hansen


Gjest Kathe T.Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T.Røed

Er det noen der ute som har tilgang på kirkeboka for Stadsbygd fra 1793? Sivert ell. Syvert Hansen skal iflg. FS bli døpt den 24.3.1793. Leter etter foreldre og faddere. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Ja, dette er nok han jeg leter etter. Men det er en liten hund begravet her. I kirkeboka for Bragernes krk.ble han den 2.1.1825 gift med Justine Arntsdtr.Steenberg. Ingen foreldre som vidner. I 1865-tell. bor han sammen med min oldefar Thomas Christian Hansen,oppført som Tommas Christian Syverts.Da er Syver enkemann og oppført som født i Trondheim. Det er slik jeg har satset på at det er den rette Syvert Hansen.Men, og her kommer hunden: Ved søk på foreldrene: Hans Sivertsen og Anne Hansdatter i FS/IGI kommer riktignok Syvert fram som barn, men han står også oppført som gift med en Elen Andresdtr. den 19.9.1817. Nå kunne jo Sivert blitt enkemann og giftet seg med Justine senere, men det er Elen Andersdtr. som står oppført som enke på Fæstbergbakken gård i Stadsbygd. Jeg vet neimen ikke helt hvor jeg skal begynne å lete hen,jeg. Hvis noen har noen forslag - mottas de med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved gjennomsøking av begge trøndelagsfylkene 1801 fant jeg, foruten Sivert i Stadsbygd, denne Sivert i 1865. Alder skulle stemme med FT 1865. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T.Røed

I kirkeboka står han oppført som født i 1801 og for meg kunne det se ut som om han bodde på Vaterland da de giftet seg. Fødselsåret/fødselsstedet som jeg gikk ut fra er ifra 1865-tell. hvor han sto oppført sammen med sønnen. Jeg gikk ut fra at presten hadde skrevet feil fødselsår. At han kunne ha reist til Oslo og bo på Vaterland, tja... Men siden han står oppført som født i Trondheim i 1865-tell, er det vel ingen annen råd enn å tråle kirkebøkene for distriktet. Det vil nok ta en stund. Er det noen som har tilgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T.Røed

28.12.1828 ble sønnen Thomas Christian Hansen døpt i Bragernes krk. En av fadderne var Lars Alfsen, soldat og fisker fra Stadsbygd, så det bør jo ha vært en viss forbindelse den veien. En nøtt dette synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Skal slett ikke se bort fra at jeg har lest feil. Dette var morsomt, han her har jeg ikke sett. Pussig da, å reise fra Stadsbygda for å være fadder i Drammen. De var jo ikke så glade i å flytte på seg den tiden. Her er jo hele fam.hans også. Ergerlig at det ikke er han jeg leter etter, spesifikt. Men ordentlig moro, lell. Kan det være en tanke å lete i bygdebøkene,tro? Skjønt jeg vet ikke helt hva jeg skal lete etter - det å få verifisert hvem som er rette foreldre, er jo det som er problemet. I alle fall, tusen takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.