Gå til innhold
Arkivverket

[#40494] Kaisa Andersdotter


Gjest Geir Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Hei!Søker opplysninger om Kaisa Andersdotter født i Töcksfors i Sverige. Født 1834. Kom til Skiptvedt rundt 1855-56. Gift med Andreas Syversen på gården Jeriko. De hadde ett barn i 1865 - Julie 9 år. Har noen flere opplysninger om Kaisa og familien?Hun hadde en søster- Maria Andersdotter først gift med Kristen Iversen født på Bråtenes i Skiptvedt 1823, så med Lars Aslaksen. Disse siste flyttet til Spydeberg til gården Syverudsplass ca. 1863-64. Der de fikk tre gutter.(Maria hadde tre jenter fra første ekteskap). En av guttene - Ludvig Martin ender opp i Christiania i 1900. De andre har jeg ingen opplysninger om. Kjenner noen til disse?Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersdotter, Cajsa Piga (ogift kvinna)f. 3/3 1834 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/2 1852 från Töresbyn, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Rödenes, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 139Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1852 001Andersdotter, Cajsa Piga (ogift kvinna)f. 3/3 1834 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 15/11 1854 från Gråbol, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Rödenes, Östfold fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersdotter, Maria Dotter (ogift kvinna)f. 19/11 1830 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 17/11 1852 från Töresbyn, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Hanne;-)Takker og bukker. Dette var supert. Mitt neste spørsmål blir da om du finner en Aron Anderson og Anna Andersdotter og Ingeborg Elisabeth og til sist Stina Andersdotter i dine papirer. Jeg vet at Aron og muligens Anna også dro til Norge. Men hva med de andre i søskenflokken?Med ærbødig hilsen Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersdotter, Anna Piga (ogift kvinna)f. 11/2 1840 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 12/11 1863 från Gråbol, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Spydeberg, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 135Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1863 010Andersson, Aron Dräng (ogift man)f. 28/6 1845 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 28/4 1871 från Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Öymark, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 348Emibas emigrationsakt: Töcksmark S 1871 059Vet ikke fødtselsdatoene men du se kansje om det stemmer. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersdotter, Ingeborg Elisabeth Piga (ogift kvinna)f. 7/5 1843 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 21/2 1861 från Töresbyn, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 285Andersdotter, Stina Piga (ogift kvinna)f. 20/11 1835 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 14/8 1862 från Hån Nedre, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Rödenes, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 150Andersdotter, Stina Piga (ogift kvinna)f. 17/4 1846 i Töcksmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 30/7 1869 från Dalen, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till Rödenes, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 57har du foreldrene skal jeg se på gården. Det var to kandidater som het Stina. Håper dette er rett. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ingeborg Elisabeth Sex: FEvent(s): Birth: 07 May 1843 Place: Christening: 07 May 1843 Place: Tocksmark, Varmland, SwedenParents: Father: Anders LARSSON Mother: Elin OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anders Larsson f. 1821 bor på Nedre Hån. Han er enkling. Det bor en Anna Kristina Andersdotter f. 1854 der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Maria Sex: F Event(s): Birth: 19 Nov 1830 Place: Christening: 21 Nov 1830 Place: Tocksmark, Varmland, SweStina Sex: FEvent(s): Birth: 17 Apr 1846 Place: Christening: 19 Apr 1846 Place: Tocksmark, Varmland, SwedenCajsa Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 03 Mar 1834 Place: Christening: 05 Mar 1834 Place: Tocksmark, Varmland, SwedenParents: Father: Anders LARSSON Mother: Elin OLSDR Aron Sex: M Event(s): Birth: 21 Nov 1836 Place: Christening: 22 Nov 1836 Place: Tocksmark, Varmland, Sweden Parents: Father: Anders LARSSON Mother: Elin OLSDRAnna Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 16 Feb 1840 Place: Christening: 16 Feb 1840 Place: Tocksmark, Varmland, SwedenParents: Father: Anders LARSSON Mother: Elin OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anders LARSSON Sex: Marriage: Spouse: Elin OLSDR Marriage: 26 Dec 1829 Place: Tocksmark, Varmland, SSource Information: Batch Number: M411323 Source Dates: 1798 - 1865 Film or Fiche Number: 81929 Collection Details: Tocksmark; Svenska Kyrkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei igjen!Du verden jeg er imponert hva du finner ut. Dette viser at hele søskenflokken til Maria utvandret til Norge! Aron har jeg funnet noe data på bl.a. at han skulle være flyttet til Arendal etter mye om og men. I tillegg står det i registeret som Østfold Historielag har laget at han skulle ha vært gift med ei Karen Sofie Gundersdtr. i Oslo. Paret fant jeg gift i Grønland menighet i 1866. Hun var fra Spydeberg.Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Dette er jeg også interessert i. Har fulgt denne familien i husforhørene. Den ene i søskenflokken Ingeborg Elisabeth f 1843 er min tippoldemor.Noe ble galt i innlegg 8. Denne søseknflokkens far Anders Larsson døde i 1871, Elin Olsdatter ble enke. Etter at alle hennes barn utvandret til Norge, så fulgte hun selv etter i 1884, som en eldre dame.Jeg har som sagt fulgt familien litt i husforhørene siste dagene, og har funnet litt. Ingeborg Elisabeths etterslekt her i mossedistriktet har jeg jo litt om.Jeg hadde vært veldig interessert i kontakt Geir. Kanksje vi kan utveksle litt. Jeg kan gjerne skrive ned det jeg har funnet til nå, men det må jeg nesten komme tilbake til litt senere i dag. Send meg gjerne en mail alenehagen@hotmail.com Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei på deg slektning:-))Dette var koselig. Jeg har ei gammel dame i Töcksfors som har gitt meg masse data om denne slekten og den kan vi spore tilbake til en Ørjan N i 1646. Huset han bygde står ennå og var bebodd, ifølge Ingrid Andersson, frem til på 1970-tallet.Hvis du er interessert i data om denne slekten så kan du selvsagt få det av meg men hvis du vil 'snakke' med denne veldig hyggelige eldre damen så er adressen: ingrid-andersson@rixtele.com.Min mailadresse er: geir.moen@knett.noVi 'snakkes'Mvh. Geir MoenP.S. Da skulle vel vi være noe sånt som 5/6.menninger da. Kjekt;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Geir. Prøver her også jeg. Nå har jeg forsøkt å sende deg to mailer, men har fått begge i retur med feilmelding. Prøver igjen, men om ikke du hører noe fra meg, så er det noe galt, så send meg en mail i såfall da. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Du må skrive: geir.moen@knett.noAltså skriv navnet mitt i ett med ett punktum mellom r og m men uten mellomrom, @ kommer uten mellomrom mellom n og k i knett.no. Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olsdotter, Elin Inhyse (änka)f. 1807 i Holmedal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 17/11 1884 från Töresbyn, Töcksmark, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 316 Her er hun. Innlegg 8 er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen dere. Den er jeg enig i, der har vi rett Elin Olsdotter Hanne.Geir. Jeg har forsøkt igjen og mail kommer i retur. Jeg har skrevet din adresse, og jeg har prøvd å svare en av dine mailer, og da bør det jo gå greit. Jeg forsøker igjen, men skjønner ikke helt dette. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.