Gå til innhold
Arkivverket

[#40495] Storfjord, Lyngen


Gjest Tove Rivelsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Rivelsrud

I FT 1865 for Birkemo, Lyngen er min tipp-oldefar Isak Eriksson (Särkimukka) registrert m/familie. De innvandret antakeligvis samme år eller året før, siden yngste sønn er født i Sverige i 1863. Jeg har data om alle barna med unntak av den yngste - Ezekiel (har også sett Hesekiel som skrivemåte...) Første nøtt: Ezekiel Isaksen født i Kangos, Pajala i 1863; hvor ble han av?Sønnen Karl Isak Isaksen - min oldefar er registrert i FT 1900 i Kitdalen, Storfjord med familien. (De skriver seg også for Rova). Her mangler jeg videre opplysninger om følgende: Nøtt 2: Johan Petter, født i 1882, Karl Isak født i 1887 og Nils Ingebr. født i 1897 har jeg ikke mere data på enn det som står her. Familien flyttet til Rolvsøy (Måsøy kommune) i Finnmark en eller annen gang mellom 1900 og (antakeligvis) 1908 (Beret Kristine ble gift der i 1908)men om nevnte barn ble med er ukjent. Alle de andre stiftet familie der - men jeg mener å ha hørt om Johan Petter fra de gamle og at han bodde i Lyngen - og Samuelsberg, Furuflaten og Birtavarre svever forbi i samme tankespinn... Men det kan jo være blindspor. Hvis noen der ute (Marita, ser du dette...?!)har lyst til å hjelpe meg,blir jeg svært takknemlig.Hilsen Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Når jeg først er i gang... Noen som er GODT kjent i Storfjord? Navnet Rova; har noen noen teori om hvor det kommer fra? Man kan utelate Rovafamilien(e) i Norrbotten siden dette er Välitalo-slekt. En teori er at det kommer fra en bydel i Kangos som heter Rovas - en annen (min) er at det kommer fra en elv i Lyngen som kalles Rovaelva. Men - hvor er Rovaelva? Hvis den renner i Kitdalen, så kommer navnet derfra - evt. at den har fått navn etter min oldefar..? Jeg vet også at det på Elvevoll er et område som kalles Rova - eller Rowa, men det er usannsynlig(?) at det kommer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Jeg har funnet litt selv...! Ezekiel (fam reg FT 1875 under Bjerkemo, Lyngen) giftet seg med Marianna Johansdatter Gers og fikk sønnene Karl Johan Edvard i 1893 og Esekiel i 1895. Marianna er reg i FT 1900 under Kitdalen - med sønnene, gift med Johan Peder Klementsen - og med det drar jeg slutningen at Esekiel døde en gang mellom 1895 og 1900. Resten står fortsatt åpent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Ved vielsen til Johan Peder Klemetsen og Mariana Johansdtr. 4.12.1897 er det en notis helt til høyre på linja , 'enkens første mann omkom v. Rystrømen i febr. 1894'.Du finner dette i de skannede kirkebøker for Lyngen 1891-1902 , vielser s. 176.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Takk Britt! Tanken på at han druknet har slått meg siden han var fisker og jeg ikke fant noe under døde og begr. i den perioden.år det gjelder Nils Ingebr. så har jeg funnet ham død 29/11 1906. Johan Petter og Karl Isak gjenstår dermed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.