Gå til innhold
Arkivverket

[#40498] Stoore kapasitetsproblemer på scanna kirkebøker


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Sitter og ser på noen kirkebøker nå, og opplever store kapasitetsproblemer.Fra trykker på knappen for å få fram neste bilde til nettleseren min faktisk begynner å laste neste bilde, gikk det nå lang tid.Etter ca. 1 min 10 sek kom 'rammeverket' på siden opp. Etter 2 min ble det 'time out' i webleseren min, og den gav opp å prøve å hente bildet.Forsøkte reload-knappen et par ganger, og 3 min etter siste trykk på reload begynte nettleseren å laste inn bildet. Selve innlastingen gikk raskt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det ser ut til å ha 'løsna' litt nå. Kanskje mange av de som var inne i stad gav opp, slik at det ble mer kapasitet å foredele på oss som fortsatt er inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det har vært tregt i hele dag - og tildels i går, og andre dager, og jeg vet at det ikke er min maskin/min leverandør av linjer. Tregheten i dag er også testet og påvist innenfra Riksarkivbygningen og bekreftet tregt.Regner med at de som virkelig har peiling internt i Arkivverket jobber på spreng for å få oss alle fornøyd!Men - julaften er det allikevel!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dei scanna kyrkjebøkene er heilt og fullt skilde frå eposten til Arkviverket. Treghet på den eine har ikkje noko med den andre å gjera. Det er heller ikkje slik at Riksarkivbygningen er ein betre stad enn andre. Kyrkjebokservaren står ved sida av Digitalarkivservaren i Bergen og nyttar UiB sitt nett. Treghet kan skuldast servaren, men også trafikken på netta som får resultatet fram til den enkelte. Det er nærast utelnkjeleg at det skuldast UiB sitt nett eller Uninett (universitets- og høgskulesektoren sitt nett). Eg skal sjå om eg kan test på travle tider om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nettopp det at det tar lang tid fra jeg trykker på knappen 'neste bilde' til neste bilde faktisk begynner å lastes inn i nettleseren, tyder vel på at det er responstidene på serveren som er problemet, og ikke hastigheten på linjene.Hvis det derimot hadde tatt lang tid fra bildet begynte å bli lastet inn til hele bildet kom fram, ville jeg tro det var linjene som var årsaken. Eller er jeg helt på jordet med mitt resonnement her?Hvis dere ser i loggene, vil jeg tro det var stor trafikk i åtte-halv-ni-tida i går kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Frank, eg trur ikkje du er på jordet. Eg ville ha tenkt akkurat på same måten. Eg ser også no at det tek om lag 20 sekund å få fram eit bilete også ved UiB, der det garantert ikkje er nettversksflaskehalsar. Elles er det normalt svært stor trafikk ved det tidspunktet du nemner, så det er ikkje rart det går tregt då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Kan bare bekrefte at det er trafikktopper på kvelden, gjerne ca mellom 21-23.00 med variasjoner. I den siste tiden har det blitt lagt ut store mengder bilder. Prosessen for å aktivere de nye bilden spiser en god del kapasitet, og når denne aktiviteten faller sammen med trafikktoppene blir det litt sirup av alt sammen.Det planlegges oppgradering av Internettserveren til høsten for å avhjelpe dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

'Prosessen for å aktivere de nye bilden spiser en god del kapasitet'.Menes det med dette at det er tidspunktet disse nye bildene blir aktivert som blir berørt og gir generell dårlig tilgjengelighet for brukere ? Eller er det slik at nye store mengder bilder i seg selv gjør søking siruplignende, evt en kombinasjon av disse ?Min private og høyst uvitenskapelige logg de siste 7 dager over akseptabel ventetid (15 sekunder eller mindre) ved å 'bla' i disse kirkebøkene, viser at trafikktoppene er tilstede mer eller mindre hele døgnet ! Den økte bruk av dette formidable, gratis hjelpemiddel for slektsgranskere burde jo ikke være overraskende for noen. Hvis problemet kun er Internettserveren, så bør jo ikke oppgradering av denne utstå til høsten. Med dagens dumpingpriser på hardware, foreslår jeg at arbeidet prioriteres og utføres FØR høsten !De av oss som våger, bør kanskje slutte å synge i det unisone hyllningskoret som har vært rådende siden scanna kirkebøker ble offisielt lagt ut, og heller starte et lite hylekor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Man burde kanskje valgt en databasemotor som skalerer bedre enn MySQL. Selv har jeg meget gode erfaringer med PostgreSQL, som også er fri programvare, men som er et mye mer modent produkt.Mitt inntrykk er at de som velger MySQL gjør det fordi de ikke vet om noe annet, og faller for all hypen rundt MySQL.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg startet kl.9.30 i går morges og likedan i dag men det er like ille på den tiden, jeg får opp samm med 'Mysol'. Jobber sjelden om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Sokken

Eg er ofte og kikkar(prøver iallfall :-) kva nytt som er lagt ut, gjerne mellom 06.30-07.30, og visst eg hadde skrive ned kor mange gongar eg kjem innpå bøkene, så er eg ganske sikker på at det hadde vore ein lav prosent.Enten kjem eg ikkje innpå(som no), eller det tek ueeeendeleg lang tid.Men eg klagar ikkje, ånei!!!! Eg berre konstaterar at slik er det. Kan ikkje klaga sjølv om eg ikkje alltid kjem innpå, dette er jo berre heilt fantastisk!!!Så tusen takk til dei som fann på dette, og som er med på det!!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Sokken

Skulle visst ikkje skrive det med at eg ikkje kom innpå, no var det berre snakk om sekundar, så var sida der!Er det noko som vert lagt inn på denne tida kanskje?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Fremdelse store problemer, dvs lang responstid. Står i flere minutter uten å komme inn. Hordaland Sund u Sund 1852 -1873. Prøvde andre også innen Hordaland. Det samme der. Dette er kanskje ikke stor trafikk som er årsaken. Prøvde i morges mellpm 08:15 og 08:30, og nå ved 11:00 tiden. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Det er noe galt, sidene kommer veldig sent opp, og når de kommer opp, så er det bare sidevalgene over m.m. og det samme under, men intet innhold ellers,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Er det bare hos meg at det er umulig å komme inn på kirkebøkene for Fjell?Jeg har ventet i mer enn 5 minutter men ingenting skjer og slik var det tidlig i dag morges også.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Slutter meg til tidligere meldinger om kapasitets problemer. Det er heller regelen enn unntaket at det er omtrent umuligt å komme inn frå tidlig på morgonen til seint på kvelden.Vi får håpe på ein snarlig forbedring, uansett så er dette eit glimrande tiltak.Mvh Ingmar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er vel ikke jeg av dem som bruker denne tjenesten mest fordi jeg på mange deler av min slekt er for langt tilbake i tid til å kunne dra så mye nytte det enda. Likevel når jeg har vært inne på scannede sider fungerer det best for meg om jeg velger 60 % når jeg skal bla og lese navn, og så forstørre til 100 % når jeg finner noe. Hvis jeg da fortsetter å bla med 100 % så går det veeeeldig tregt, men går jeg tilbake til 60 igjen mens jeg blar så går det mye fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Nå har jeg fulgt denne tråden en stund og ser at mange beklager seg over treghet i systemet. Jeg har lyst å si at jeg merker ikke noe til dette. Har lest gjennom de scannete kirkebøkene en hel uke nå og det er ingen problemer uansett størrelse på siden og tidspunkt. Det går svært fort og greit. Jeg har lest gjennom kirkebøker i Troms og Nordland - i fall det skulle ha noe å si. Setter stor pris på dette tiltaket.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg setter også stor pris på dette tiltaket, og kirkebøkene jeg har lest er for Frosta 1827-1838, og 1838-51. Forøvrig skulle jeg ønske at Åsen som også er lagt inn for de samme perioder skulle være med på sidene for å velge. De kommer etter selve Frosta, og det er ikke med i oversikten hvor en kan velge. Er sikker på at det er mange som ikke er klar over at Åsen er innlagt under Frosta en gang. Tregheten kan vel kanskje også ha noe med innstillinger til aktuelle program å gjøre, og for meg manglende datakunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ikke for å klage. Setter i likhet med alle stor pris på dette tiltaket.Inger (22) forteller at hun ikke har merket treghet i systemet. Da er det kanskje svært så hurtig bredbånd i Bærum? Men ute på landsbygda hvor vi intet bredbånd har, går det stundom svært så tregt. Iblandt går det ikke i det hele taget. Spørsmålet blir: Har mottakerens internetthastighet noen betydning, når det gjelder de skannede kirkebøkene?Sjøl har jeg ikke bredbånd, kun ADSL. Den skulle levere 3000 kbit/s. Har tatt flere uavhengige 'speedometertester' hvor resultatet varierer mellom 3695 til i overkant av 4000. Kan forestille meg hvor tregt det da går med Analog tilkopling eller ISDN - dersom slikt har noen innvirkning.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Merkelig dette. Jeg har jobbet med kirkebøkene siden de første ble lagt ut. Fra omtrent alle fylker og til alle døgnets tider. Og har faktisk aldri opplevd noe særlig proglemer. I alle fall ikke utover det man må beregne skyldes stor nett-trafikk. Gikk nå inn på noen av de nye som er lagt ut siste uke fra Telemark. Tok meg ca. 10 sek å få opp i 100 prosent.Dette er et tiltak bare å glede seg over:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.