Gå til innhold
Arkivverket

[#40513] Tydning av Eiker kb. 1860-68. Konf 1861 no 38 s 322. Eiker


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei...Er det noen som klarer å tyde det som står foran navnene til foreldrene for meg ??. Jeg tror det står tater, men er ikke helt sikker..LenkeMvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

MagneLinken din virker ikke! Gå inn på 'bildeinformasjon' velg 'øverst', og så må du kopiere (merke) der hvor det står 'permanent sidelenke' (ikke permanent bildelenke)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og du Magne?Dette kan jo ikke være en av foreldrene dine? Da er du i så fall Norges eldste mann. Du mener kanskje forfedre eller besteforeldre?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei hei du :)Ikke mine foreldre dette gitt (mine lever i beste velgående). hihihi... Det er detsom står foran foreldrene til Peder/Peter som jeg lurer på.. det ser nemlig ut som at det står tater eller noe slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Magne Nei da hadde du vært en gammel mann. (ler)Men den lenken fungerer for meg innimellom, så jeg tror kanskje at det er noe feil i arkivet. Men uansett; prøv å gjøre det jeg sa i innlegg 2, hvis du ikke gjorde det sånnOg; jeg leser også tater, men er vel ingen racer til å lese.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Magne:Da er du kanskje av tater-slekt, noe jeg synes du skal være stolt av. Jeg er av preste og lensmanns-slekt, men fytte f.... å mye dritt jeg har funnet.Jeg husker taterene kom til gårds (hjemme) og de ble alltid godt mottatt av min far. De lurte han kanskje i en handel eller tjue, men det ble aldri betegnet som lureri, mer som dumhet av min far.Bortsett fra en gang da en tater (som er meget profilert i Norge, men nylig døde) stjal en spekeskinke fra stabburet. Han gikk (krabbet) derfra med to knekte armer. Men jeg har bodd mellom to tater-leire og har aldri hatt noen problemer.Jeg vet at Kai Gurrik her på debatten sitter på en svær database over tatere.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Tusen takk for alle svar og hvordan jeg lager link..Et stolt over taterene min ja, synes det er kult å ha de i anerekka mi.:) Den Peter som er konfirmert her ble siden gift med Else M. Larsdtr Kolbrek. (man kan jo undres på om de var litt forelsket da han holdt til på Kolbrek :) Hennes foreldre hadde i 1865 et annet taterbarn hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Magne:Undring er mye av årsaken til at vi holder på med dette. Ikke glem det. Og det er det som gjør dette så fasinerende. For min del er det derfor jeg 'gidder' å holde på.Men det å bli tater, lensmann eller prest tror jeg var tilfeldig.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Bovold

Bare en liten korrigering til Lars Ove :-) Tater er ikke noe man velger å bli,- det er man gjennom slektleddene av forfedre.Derfor er det nok ikke så tilfeldig. Noen valgte å dra på loffen fra et bofast liv, men de er ikke det som til vanlig omtales som tatere\romanifolk. En blir ikke same fordi en driver med rein, og en blir ikke tater fordi en reiser rundt :-)Mvh Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei og god morgen..Nina dette er det jeg har I fra kirkeboka, der stod det følgende: Petter, uekte sønn. av Moderen Anne Maria Pedersdtr Brændebakken under gaarden Lien i Øvre Foldahls annex til Lessøe. Oppgav som barnefar Ungkarl huusmandsønn Carl Johanneson under ???? i Voss pg.I klokkerboka sto det at moren var en omgaaende pike. og faren var Carl Johansen af Valders pg hvor hun foregav at have tient med ham.(her er sønnen deres Petter/Peter, han i 1865 tellingen for DA nevnt som taterdreng.Det stod ikke noe om at de var tatere da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.