Gå til innhold
Arkivverket

[#40514] Hvilke kilder skal jeg bruke?


Gjest Håvard Vaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Vaker

Finnes det kilder som gir informasjon om en persons samtlige barn?Ser nå altså bort i fra folketellinger og dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (3): Neppe.Du har trolig kjennskap til skifteprotokollene, men det er sikkert andre som er forholdsvis nye i dette forumet. Derfor en tillegsopplysning til innlegg (2): En snarvei til de originale skiftene er kortregisteret til skifteprotokollene. De forskjellige Statsarkiv har disse tilgjengelig i lesesalene.Kortene går på gårdsnavn i de enkelte sorenskriverier, slik at vi bør vite hvor personen holdt til da han døde. Er i farten ikke sikker på om det var Landslaget for lokalhistorie eller Norsk lokalhistorisk institutt som i sin tid gjorde denne store jobben med å skrive av de *viktigste* opplysningene fra skiftene, og bygge opp registeret som går langt inn på 1800-tallet.Jeg legger ved et slikt kort. I eksemplet ser vi det er holdt skifte 1771 etter Anders Hansen. Enken og de to døtrene nevnes. Likeså brutto og netto formue. Skiftet finner vi Ringerike og Hallingdal Skifteprotokoll nr.19, fol.424a. (Ofte finner vi adskillig flere opplysninger på kortene. Hvilken gårdparter avdøde eide og verdien av disse. Når skjøtene var tinglyst. Formyndere o.s.v.)Kan nevne at Ringerike Historielag i sin tid kjøpte kopier av skiftekortene for Ringerike, samt endel fra Hallingdal. Disse er tilgjengelige på Ringerike bibliotek. Oppevares på Lokalsamlingen i 8 tykke ringpermer. Regner med andre historielag også har slike, slik at man slipper ta den lange veien til arkivene.

bilete0985..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (2 og 3): Skiftet fortel om arvingane til avdøde. Dersom han/ho hadde born som er døde utan etterkomarar, vil dei ikkje vere med.Eit 'slegfredsbarn' (barn av ugifte foreldre) hadde arverett etter faren dersom det 'lyst i kull og kjønn' på tinget, og i alle tilfelle etter mora (Kristian Vs Norske Lov, bok5 kap 2 art.71 http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_05_02.html ). Då vil det vere med i skiftet. Barn fødde i 'hor' (ein av foreldra gift med nokon annan) hadde ikkje arverett etter den av foreldra som var gift. (art. 72). Då kan det vere utelate frå skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (5): Takker for oppklarende svar, samt lenket.Av samme grunn finner vi vel ikke (eller sjelden) slike 'uægte' barn registrert som arvinger i Dødsfallsprotokollene. LenkeKort tilføyelse til innlegg (4): Da jeg nevnte vi slapp å ta den lange veien til arkivene, mente jeg ikke at vi alltid kunne nøye oss med opplysningene på skiftekortene. Men i de tilfeller hvor bibliotekene har kjøpt inn slike kortregister, slipper vi dra til Statsarkivene for å finne ut om skifte er holdt, eller ikke. Samtidig som kortene gjør det enkelt å finne riktig protokoll og side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare minne på om at ganske mange skifter er mikrofilmet, og på de flese filmene er det navneoversikt med sidehenvisning foran hver enkelt bok. Det gjelder blant annet skifter for Ringerike og Hallingdal fra 1739 til 1822 iallefall, men jeg er jo mest kjent med skiftene for Stjør-og Verdal da og har foreløbig kun sett en mikrofilm for Ringerike og Hallingdal. Skulle ønske at også skiftekortene ble mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Skiftekortene finnes i hvert fall på filmruller i lesesalen på Riksarkivet. Mulig det er kun Østlandet som i det hele tatt har skiftekort.Skiftekortene for Ringerike og Hallingdal finnes der på smale filmruller (16 mm ?), hvor langt fram i tid aner jeg ikke, mens skiftekortene for de fleste andre stedene finnes på normale filmruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Finnes ikke skiftekortene for Ringerike og Hallingdal på 35 mm-ruller? Er disse mikrofilmene mulig å fjernlåne gjennom bibliotek?Nå tror jeg ikke det er mulig å se 16 mm-mikrofilmer på biblioteket her. Hvis jeg skulle reise på arkiv i Oslo eller Kongsberg, så måtte jeg betale for overnattinger på motell, pensjonat e.l i tillegg til at det er langt å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (9): At kortregistrene til skifteprotokollene var mikrofilmet ante jeg ikke. Dersom de også er å få lånt via fjernlån vil det gjøre søkingen enklere. Men-, dersom de kun kan brukes ved besøk i arkivene ser jeg ikke store nytten av filmene. Da er det trolig enklere å finne frem på gamlemåten, ved å lete i skuffene.For skifteprotokoller på mikrofilm er jo å få lånt. Flere lokale bibliotek har også kjøpt inn rullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Så vidt jeg husker, med alle forbehold:Skiftekortene for Østerdalen, Solør, Hedemarken og Gudbrandsdalen ligger på samme film (35 mm) som selveste skifteprotokollene, mulig helt i begynnelsen, og dermed også i samme katalog.Skiftekortene fra Ringerike og Hallingdal (16 mm) ligger på en egen filmserie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for disse svarene. Da får jeg senere fortsette å fjernlåne mikrofilmer med skifter for Ringerike og Hallingdal, og jeg tror ikke apparatet på biblioteket her tar 16 mm-filmer, men er ikke sikker. Skifter og skiftekort for Gudbrandsdalen kan jeg få bruk for, men jeg vet enda for lite om anene der til å begynne med skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å få sett et skifte fra Modum i Buskerud fra 1894? Jeg bor litt ulendt til! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dersom ingen av brukerne i dette forum kan hjelpe, ville jeg rettet en henvendelse til LenkeHvorvidt de har kapasitet til å undersøke vet jeg ikke, men det får du jo svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De fleste mikrofilmapparater som tar 35 mm-filmer vil også ta 16 mm-filmer (de er jo smalere!), men man vil som regel trenge ei 16 mm-tomspole å spole filmen inn på etter hvert som man beveger seg utover i rullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.