Gå til innhold
Arkivverket

[#40516] Lunde frå Buskerud (Ådalen)


Gjest N. Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest N. Lunde

Hei, leitar etter ein Niels Aslesen Lunde (f. ca. 1796) får Ådalen eller Årdalen i Buskerud. Er det nokon som er kjent med forfedrene til Nils, eventuelt kor garden ligg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ådalen hørte til Norderhov på den tiden, og jeg antar at du finner 'din' Niels Aslesen her i 1801:LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Gilhuus

Har funnet dette i kirkeboka for VikerDøpt i Viker kirke 1796NAVN: NIELS KJØNN: M EKTE/UEKTE: E DØPT: 06/10-1796 FAR: Asle Lunde MOR: Maren Niels D: Faddere Iver Strande Thor Wiger Erich Nielsen ?? ved Grans Præstegard Martha Ingbrigts D: Raae ? Barbro Hans D: Rustan Merknader: K: Introd: 9. Octbr.Døpt i Viker kirke 1798NAVN: GULBRAND KJØNN: M EKTE/UEKTE: E DØPT: 10/06-1798 FAR: Asle Lunde MOR: Maren Niels D: Faddere Rasmus Bersund Anne Bersunds Hustru.' Iver Schanes Ole Gunvalsen Strandeeje Jøran Hans D: Rustan Merknader: K: Introd: Samme Dag.Trolovet 1802 i Norderhov kirkeDATO TROLOVET: 17/10-1802 MANNEN: Asle Gulbrandsen Lunde SIVILSTAND: Enkemand KVINNEN: Kari Olsdatter Hval CAUTIONS MEND NAVN: Rasmus Bersund NAVN: Elling Hval MERKNADER: K: Vielse d 20de Martii.Konfirmert 1784 i Viker kirkeNAVN: Asle Gulbrands Lunde KONFIRMERT: 22/02-1784 BOSTED: Lunde KJØNN: M MERKNADER: K:Fastelavns Søndag ogsaa ved Wiger.Begravet 1802 i VikerBEGRAVET: /06-1802 AVDØDE: Maren Nielsdatter SIVILSTAND: Hstr ALDER: 28 Aar DØDSÅRSAK: Døde ved barnefødsel FAR/MANN: Asle Lunde FAMILIEFORHOLD: EktemUtflyttet fra Norderhov 001851DATO: 17/03-1851 NAVN: Maren Nielsdatter SIVILSTAND: Pige KJØNN: K FØDT: 01/04-1830 FRAFLYTTET: Lunde TILFLYTTET: Gausdal i GubrandsdalenDøpt i Viker kirke 1806NAVN: MAREN KJØNN: K EKTE/UEKTE: E DØPT: 11/06-1806 FAR: Asle Lunde MOR: Kari Ols D: Faddere Torgrim Gulbransen Ingbor Christopher Anne Ped:s D: Hval Marit Niels D: Merknader: Hjemmedaab confirm: K: Introd: Samme Dag.Døpt i Viker kirke 1810NAVN: MAREN KJØNN: K EKTE/UEKTE: E DØPT: 20/10-1810 FAR: Asle Gulbrandsen Lunde MOR: Kari Ols Dr: Faddere Anders Strande Elling Gunnild Rønnøu Iversdatt. Olia Truls Dr:Døpt i Viker kirke 1804NAVN: Maren KJØNN: K EKTE/UEKTE: E DØPT: 15/01-1804 FAR: Asle Lunde MOR: Kari SIVILSTAND: Htr. Merknader: K: Indledt Asle Lundes Hustrue Kari efter sit Hjemmedøbte og Døde Pigebarn Maren.Døpt i Viker kirke 1800NAVN: INGBOR KJØNN: K EKTE/UEKTE: E DØPT: 30/03-1800 FAR: Asle Lunde MOR: Maren Niels D: Faddere Torgrim Holte Anders Strande Lars Nielsen Kjerstie Mari Truls D: Merknader: K: Introd: Samme Dag.Døpt i Viker kirke 1802NAVN: GULBRAND KJØNN: M EKTE/UEKTE: E DØPT: 13/06-1802 FAR: Asle Lunde MOR: Maren Niels D: Faddere Iver Schagnes Elling Hval Mari Christopher Nielsen Anne Ped:s D: Merknader: K: Konen Død. Tvillingbarn, hjemmedaab confirmeret. mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Bygdebøker fra Ådal er ikke utgitt, foreløpig. Ser da bort fra 'Ådal, bind 1 (1814-1914)* og *Ådal, bind 2 (1914-1957)*. Forfattere Hans Hegnar og Trond Hegnar. Mener disse inneholder mest generell bygdehistorie. Tar jeg feil angående disse bøkene, håper jeg noen arresterer meg!Men i 1907 ble slektsboka *Lundeætten fra Aadalen* utgitt. Forfatter var Chr. Lunde, amtskasserer i Akershus. Oppfølgeren 'Slekten Lunde fra Ådal - 1600-1995* bygger på den første boka. Forfatter av sistnevnte bok, Gerd Holter. Tror neppe boka fra 1907 er å få lånt lengre. Mulig sistnevnte er.Når det gjelder sidegrenene av Nils Aslesens aner, er linken i innlegg (5) å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Rettelse til (7). Linken i innlegg (4), gjentar innlegg (4), er å anbefale når det gjelder sidegrener av Nils Aslesens aner. Beklager rotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Nils Elsrud

Lunde i Ådal Jeg har en slektshistorie med forfedre til Nils Aslesen Lunde på rundt 140 sider, så ønsker du eller noen andre det så send meg en E-post, nils.elsrud@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.