Gå til innhold
Arkivverket

[#40520] Hvem var Heine Jonsson (adel)?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hvem var Heine Jonsson, nevnt på vigerust.net under 'Samlet alfabetisk fortegnelse over slekter (vesentlig for perioden 1300-1660) som skal medtas i Den norske adels stamtavler' Lenke ?Mvh Arnfrid i Kielderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Per, Regnte med at det var den Heine. Fikk flere enn Magnus etterslekt i Norge? Var ikke Jon her også i en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Angaaende lenken i innlegg 2: hvordan gaar det an aa väre protestantisk prestestudent i Bergen i 1530?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Heine Jonsson skal ha drevet i land på Færöyane i sin ungdom og ble derfor kalt Havræke. Han skal så ha giftet seg med den kvinnen som tok seg av han og fikk en sönn Joen med henne - 1541-1602. Men jeg vet ingenting mer om Joen Heinesson.Ser jeg har og satt opp protestantisk prestestudent, men reformasjoen ble vel först innfört 7 år etter?Heine Jonson skal ellers være f. rundt 1514, så det er vel litt tidlig med 1530?Han döde visstnok i 1576 ca på Rödö i Troms.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lensherren Vincent Lunge (d. 1536) tillot virksomheten til lutheranere i Bergen lenge før den norske reformasjonsreccessen (som kom 1539).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for den opplysningen, Tore.Ellers ser jeg at Jon Heinesen er nevnt på s 433 og 448 i Norske Magasin no 1, Lenke (APB). Mvh Arnfrid på Bierget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det var jo også derfor han ble drept 1536 . . .Heine Jonsson tituleres velbyrdig, mener jeg å huske, og han må derfor plasseres blant adelen. Men hans far kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser et sted at Jon Haraldson, f 1490 på Island, Katolsk prest i Bergen, skal være Heines far. (look.no/anita)Er det noen som vet om der finnes kilder for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem ble drept 1536 ? Heine ? Er det feil, det Kjellaug skriver om at han døde på Rødøy (i Nordland !?) i 1576 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Per, du må ikke sitte oppe så lenge om natta.Innlegg 6: Lensherren Vincent Lunge (d. 1536) tillot virksomheten til lutheranere i Bergen lenge før den norske reformasjonsreccessen (som kom 1539).Innlegg 8: det var jo også derfor han ble drept 1536--Det er vel lite sansynlig at det var Rødøy i Kvænangen som var tilholdssted for Heine.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.A. Kvitrud oppgir 08.04.1536 som dato for når det opplyses om at Vincent var drept, men DN XVI nr 584 dat. 04.02.1536 oppgir Erik Gyldenstjerne at Vincent var drept.Det kan kanskje stilles spørsmål ved om Vincent kan ha blitt drept i romjula i 1535 (i alle fall før 7. januar 1536), DN VI nr 726 dat. 07.01.1536: sier at Vincent med flere kom til Trondheim juledagene (1535) og at Vincent og Nils Lykke hadde fått sin straff.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her fra katolsk.no sin hjemmeside om når Vincent Lunge ble drept [url="http://216.239.59.104/search?q=cache:VvqQwXpTJdEJ:www.katolsk.no/mn/erkebiskoper/27.htm+1535+1536+lunge+lykke&hl=no&ct=clnk&cd=4&lr=lang_da|lang_no|lang_sv|lang_de&client=firefox-a>LenkeEllers vil jeg anbefale denne siden, som har en fin oversikt over Reformasjonen og konfliktene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.