Gå til innhold
Arkivverket

[#40527] Navneendring - hvordan kan jeg finne ut av det?


Gjest Bjørn Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Dahler

Min bestefars halvsøster ble døpt Mathea og var datter til Hans Marthin Johannessen og Anne Kirstine Hansdatter. Ved konfirmasjonen i 1894 het hun Mathea Martinsdatter.Iflg FT 1900 bodde hun da i Kristiania og hadde endret etternavn til Johannesson. I 1910 emigrerte hun til Chicago og het da også Johannesson til etternavn. Så vidt jeg vet forble hun ugift til hun døde ca 1945-1950.Jeg har søkt i flere databaser i USA, men ikke kunnet finne henne. Jeg har etterhvert fått en sterk mistanke om hun kan ha byttet navn da hun kom til USA. Hun kan ha byttet både fornavn og etternavn.Hvordan kan jeg finne ut av dette ?Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Har De funnet henne i de senere folketellinger, 1920,1930? Ellers kan man ogsaa søke i Chicago city directories. Men hvis hun ikke brukte navnet Johannessen eller Johnson eller Martinson, saa har De et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Takk for tilbakemeldingen, Robert.Jeg har som sagt funnet henne i Folketellingen 1900 for Norge. Hun emigrerte til USA i 1910 og jeg har ikke funnet henne i senere Census for USA. Heller ikke i dødsregister for Illinois finner jeg henne.Det er riktig som du sier, Robert, at det er et problem hvis hun har skiftet navn.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Nå har jeg funnet Mathea Johannesson på Ellis Island nettsider. Hun ankom New York 01.11.1910. Skipets navn var 'United States'. I manifestet er hun oppført med Mathea Johansen alder 31. Dette er av personen som har 'digitalisert' opplysningene blitt tolket til Mathia Yohansen og alderen er lest til 21 år. Det er oppgitt at hun skulle til sin Cousin Gunhild Andersen i Chicago som bodde på 3533 Lyndale Ave.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.