Gå til innhold
Arkivverket

[#40529] Middelalder-slekten Lerche


Gjest Trond Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Lien

Ifølge ulike websider skal Lerche være en norsk middelalderslekt. Men har den tilknytning til Lerche-slekten fra Randers i Danmark?Sistnevnte har jeg sport tilbake til Knud Nielsen Lerche f. ca 1630 vha FSW og jeg er interessert i mer informasjon om opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vestfold Slekt beskriver en prest Peder Gregerssøn Lerke som døde 1634 på Nøtterøy, se under Bugaarden og under Prester Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser ut som Lerche også er knyttet til Lerkendal i Trøndelag LenkeEllers så er det mange Lerche i Bergen, bl a en mestergullsmed Hans Petter Lerche, men det er først på 1700-tallet. Finner ingen Lerche i Bergen på 1600-tallet, men jeg mener å ha sett det som slektsnavn i S & F ganske tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

NST 14 (1953): 135-140.; Schmidt, Olaus. 'Opptegnelser om slektene Lerche, von Wettberg, Frølich, Schøller m. fl.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

.. og endelig skal Anna Cristoffersdatter Morgenstierne (1672-?) ha blitt gift i 1707 med 'kolafuten' Knut Lerche ved kopperverket i Årdal (1674-1762).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har ikke støtt på opplysninger om at slekten Lerche skulle ha levd i Norge i (sen)middelalderen. Hvilke websider hevder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg sakser fra DIS-Hordaland medlemsblad fra 1997:'Middelaldergård på stedet - eiere fra Ole Storm til MeyerPå Aarstad lå den meget sagnomsuste middelalder kongsgård Aalrekstad som fra 1528 var avlsgård for danskekongens løpergutt og maktutøver Vincent Lunge. Til 1701 tilhørte stedet Lungegaardsgodset hvoretter det ble borgergods med selvsten- dig status. Først tilhørende mag. Ole Storm og hans sønn (1701-1730), deretter Jean von der Lippe (1730-1766), hans svigersønn Hans Molle (1766-1799), så Christian LERCHE Dahl (1799-1813), agent Søndring (1813-1821) og så Fredrik Martinsen (1821-1848). Etter Christian Lerche Dahl ble gården ved tvangsauktion delt på flere eiere slik at Garmanslund, Nybø og Nordbø fikk 3 forskjellige eiere og Årstad slik her berettet om.'Hvor hadde Christian slektsnavnet LERCHE fra? Er han av Dall-Slede slekten?På en nettside står det CLD levde fra 1741-1836 og at han ble født i Kvinnherad. (munthe.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En kan til nød hevde at middelalderen i Norge strakk seg frem til reformasjonstiden, dvs 1536-39, eller noen tiår videre. Men en person som døde 1813 levde ikke i middelalderen. Ihvertfall ikke i den vanlige betydningen av middelalderen. At en person ved navn Lerche levd ei Bergen eller andetsteds i Norge på f eks 1700-tallet er ikke argument for at personer ved navnet Lerche levde i Norge i middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lien

Vigerust: Jeg har nok formulert meg galt. Og jeg beklager dette. Etter å lest nøyere på dine websider, så blir det vel heller riktig å si at slekten er fra middelalderen da jeg heller ikke har støtt på slekten i Norge i middelalderen.Takk for informasjonen, Arnfrid! Skal gå i innkjøp av NST 14 straks. Flere med Lerche-navnet spores altså tilbake til Trøndelag. Men gjelder dette trolig alle Lerche-personene i Norge?Tilbake til hovedspørsmålet: Vet noen om Lerche-slekten i Norge har noen som helst tilknytning til Lerche-slekten i Randers i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har da aldri ment at middelalderen strakk seg til 1800-tallet, det er i det minste en feiltolkning av mitt innlegg (7). Jeg kom opp med noen LERCHE-personer som jeg fant ved å søke, ikke noe annet, men jeg ble litt nysgjerrig på denne justisråden og hans tilknytning til LERCHE-navnet.Her er forøvrig Christian Lerche Dahl i Bergen i 1801, Stiftsamtsskriver, gm Wenche Garmann [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f11301&gardpostnr=1639&personpostnr=11917&merk=11917#ovre>LenkeHer er en yngre Christian Lerche Dahl på Fet i Kvinnherad i 1801, med foreldre Johan Koren V. Dahl og Else Alstrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lien

Finner Mads Lerche på FSW. Han er født 1564 og død 1609 på Myborg, Fyn, Danmark. Da jeg ikke finner Lerche-navnet i Randers lenger tilbake enn ca 1630, er det sannsynlig at de har utspring et annet sted i Danmark. F.eks. Fyn...?Men også en Mads Lerche i Odense f. ca 1560 gm Sidsel Knudsdatter.Koplingen til Randers har jeg ennå ikke funnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Arnfrid: Du skriver i innlegg (5) at Anna Christoffersdatter Morgenstierne (1672-?) skal ha blitt gift i 1707 med 'kolafuten' Knut Lerche ved kopperverket i Årdal (1674-1762). Hva er din kilde? Jeg skulle gjerne visst hvor årstallet 1707 kommer fra.Denne Knud Lerche var for øvrig danskfødt og sønn av Christen Jacobsen Lerche, borger og kjøpmann i Nyborg, og Giertrud Knudsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lien

FSW har nok skrevet feil angående Mads Lerches fødested. Finner nemlig ikke Myborg i dansk stedsnavnsøk og det skal sikkert derfor egentlig være Nyborg som faktisk er et sted på Fyn(!).(ref.Krabsen.dk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Den Mads som Trond nevner, er vel trolig Mads Jepsen Lerche (ca. 1550-1608), kjøpmann i Nyborg. Han bygget en stor kjøpmannsgård i Nyborg som i dag er museum. Hans sønn Jacob Madsen Lerche (ca.1596-1658) er trolig farfar til den Knud Christensen Lerche som var kullfogd og senere proviantforvalter ved Årdal Koppberverk (se (13) og (15)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Den Mads som Trond nevner, er vel trolig Mads Jepsen Lerche (ca. 1550-1608), rådmann i Nyborg. Han bygget opp en stor kjøpmannsgård som i dag er museum. Hans sønn Jacob Madsen Lerche (ca.1596-1658) er trolig farfar til den Knud Christensen Lerche som var kullfogd og senere proviantforvalter ved Årdal Kobberverk (se (13) og (15)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lien

Og Mads Jepsen Lerche er vel da trolig sønn av den Jep Lerche som ifølge FSW blir født ca 1530 i Hellerup i Svendborg på Fyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lien

Men Mads rådmann var født i Odense. Følgelig må innholdet i innlegg 17 glemmes. Faren til Mads er nok da heller den Jep som fødes ca 1530 i Kerteminde, Odense.Problemet er at både Nyborg og Odense ligger på Fyn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(13) her fant jeg opplysningen om Annas giftermål med Knut, men jeg kan ikke gå god for den. LenkeJeg fant også i går en dansk nettside om slekten Lerche i Nyborg, men den finner jeg ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Peder Pedersen Lerche'Født 1614, Nyborg. Død 1 jan. 1683, begravet 12 jan. 1683, Nikolai Kirke i København. Til Rydgaard, Raadmand i Odense, Justitsraad (adlet 1679). til Rygaard. Adlet 1679. Assessor i Højesteret. 'var gift med Dorthe Nansen (samme slekt som Fritjof Nansen),les mer http://www.nose.dk/Norge/nansen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.