Gå til innhold
Arkivverket

[#40531] Emigrasjon til Amerika før 1892 (trolig 1889)


Gjest Andreas Totland
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Totland

I 1889 eller noe før reiste Johannes Mathiasson Teigland fra Moster i Finnås kommune (nå Bømlo kommune) i Hordaland til USA med familien (kone og fire barn, pluss halvbroren, Mathias Andreas). Siden dette var før 1892 hjelper ikke Ellis Island - databasen. De kjøpte 160 acres land i Randall i Hamilton county i Iowa, ifølge et amerikabrev var det i sept. 1889. Har noen tips om hvordan jeg kan finne ut mer om: a) Hvordan de reiste til Amerika og b)Om etterlevende slektninger? Mine forsøk hittil har vært uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Bygdebok for Moster s.472 Teigland: Mathias Tobias Hellesson Erdmann, Mosterhamn vestre: Barn Johannes f. 1852 g. Grindheim øvre.Grindheim øvre s.312: Johannes Mathiasson Teigland (nr.104), f. 1852: gift med Herborg Larsdatter Løkling (nr. 73) f. 1844.Barn: a) Laurits Andreas (1874-1877), b)Mathias f. 1876 c)Laurits Andreas f.1879 d)Anna Bertin f. 1881 e) Maren Serine f. 1885.I flg. bygdeboka pakta Johannes bruke nokre år utan tinglyst bygselsetel. Han reiste til Amerika med huslyden ikr. 1900.Dersom dette er mannen du leitar etter, og det som står i bygdeboka er korrekt så reiste han ikkje over før 1900. Kanskje du finn han i Ellis Island likevel?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Eg har i mi slekt også ein Johannes Mathiasson (Kallevik) f. 1849 som drog til Amerika. Han budde på Grønås (nabogarden til Teigland).I flg bygdeboka drog han over med familien ca. 1886. Eg har heller ikkje funne han og familien i emigrantprotokollane, men her har eg likevel full oversikt over etterslekta og kontakt med fleire av oldebarna hans ( ein av dei kjem til Bømlo i sommar). Denne Johannes Mathiason enda imidlertid opp i Kandiyohi County i Minnesota.Kanskje desse grannane har reist samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

US Census 1900:Navn: John M TeglandBosted 1900: Ellsworth, Hamilton, IowaAlder: 48Født: aug 1851 NorgeImigrerte: 1887Yrke: FarmerHustru: Herborg TeglandFødt: des 1844 NorgeImigrerte: 1890Gift: 28 årHun er mor til 7 barn hvorav 3 lever pr 1900.- Hanne Line -

bilete0988.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

På samme side i imaget er det en annen familie Tegland. Martin M Tegland (f. juli 1860) og Anna Tegland (mars 1860), begge født i Norge. De og en datter Maria (f april 1883) imigrerte i 1883. De har flere barn født i Amerika.Kanskje slekt av Johannes?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

John M og Herborg Tegland bor fortsatt i Ellsworth, Hamilton, Iowa i 1920 og i 1930.I 1920 står det at han immigrerte i 1889 og hun i 1891. Han er 'retired farmer'.I 1930 står det at begge immigrerte i 1886.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

I flg. bygdeboka var den yngre halvbroren til Johannes, Mathias Andreas f. 1860. Han reiste også til Amerika. Det er vel godt mogleg at Mathias har vorte til Martin etter at han kom til USA? Fødselsåret stemmer i alle høve.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Trur dette må vera same pers. i 1930 census. (Har ikkje ab. på Ancestry.com så eg kjem ikkje inn på sjølve censusen.Ser at Teigland er skrive med 'i' her.Name: M John Teigland Birth: abt 1854 - location Residence: 1930 - city, Hamilton, Iowa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Her er også ein Martin Teigland:Name: M Martin Teigland Birth: abt 1861 - location Residence: 1930 - city, Hamilton, IowaSer at mitt forrige innlegg kom samtidig med Hanne Line sitt.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I Ellsworth er det også ei Anna Tegland f. juli 1881 som er 'servant'. Hun imigrerte i 1890.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Martin Teigland bor fortsatt i Ellsworth i 1930, men er nå gift med ei Cora som er 54 år og født i Iowa. De har vært gift i 5 år.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Takk for innlegg fra begge to. Til Helga: Ja det er han som du nevner i innlegg 2. I et brev til min farfar skrev han at han (og halvbroren) hadde kjøpt 160 acres i sept. 1889 (eller mer nøyaktig for 2 år siden i sept. 1891). Da må han ha kommet til USA senest 1889. Men av innleggene ovenfor ser det ut som om halvbroren var kommet tidligere. Han bli forresten kalt Martin også i brevene fra John. Hvor finner en disse amerikanske folketellingene? Jeg er nybegynner på emigranter. Mange takk. Hilsen AT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Desse folketeljingane finn ein ma. på Ancestry.com. Men for å sjå detaljane her må ein ha abonement. Det har ikkje eg, men Hanne Line Osberg har det nok elles hadde ho ikkje hatt desse opplysningane.Ein del sider her kan ein likevel søkje på utan abonement. http://www.rootsweb.com/Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Ved søk i ulike Amerikanske kjelder finn eg fleire John Tegland / Teigland ma. i Minnesota.her er ein som har reist over via Stavanger LenkeListene over emigranter frå Stavanger her i digitalarkivet er ikkje fullstendige, og inneheld også feilopplysninger. (Har høyrt noko om ein brann i arkivet).Sidan eg ikkje finn desse folka i emigranter over Bergen er det jo ein mulighet at dei har reist via Stavanger og at listene der er gått tapt.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Takk for opplysningene, Helga. Du har rett i at listene over emigranter fra Stavanger ikke er mye å bli klok på. Men ut fra opplysningene i Census 1900 ser det ut til at Johannes/John kom til Amerika i 1987 og kona hans i 1890. Hilsen AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Ut frå Bygdeboka har du jo namn og f.år på nokre av barna. Dersom du er interessert i å finna etterkommere, er ein mulighet å leita etter desse i dei Amerikanske folketeljingane, Census 1900, 1920 eller 1930?Kanskje ei eiga etterlysning her på sida der du oppgir namnet på td. Mathias Johanneson Tegland/ Teigland f.1876 eller den yngre broren Laurits Andreas (EV. Lars eller Lewis i USA ?) i overskrifta ? Kanskje nokon med abonement på Ancestry.com ser det og svarar.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal Census RecordNavn: Mathias TeglandBosted: Lafayette, Story, IowaFødt: 1877 i NorgeAlder: 23 årImmigrasjonsår: 1889Yrke: farm labourer (i tjeneste)- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Fann denne på 'Family Search'. Namn og årstal stemmer jo, men den Mathias Johannesson Teigland du leiter etter var jo ikkje fødd i Minnesota. Men her må ein også ta i betraktning at der er mykje feil på family search, så det er ein mulighet at denne sonen seinare busette seg i Minnesota og at dette då også er oppgitt som fødestad. Ikkje godt å seie...Husband Mathias OR Matt Teigland Birth: 1876Christening:Marriage:Death: 1963Wife Johanna OaklandChildren1. Palmer Teigland Birth: 13 MAR 1903 , Watonwan, MinnesotaDeath: APR 19712. Helen Teigland Birth: 1904 , Watonwan, MinnesotaDeath: 1996 3. Marvin J. Teigland Birth: 1908Death: 19974. Alfred A. Teigland Birth: 02 SEP 1911Death: 22 JAN 1995 5. Clement Teigland Birth: 07 JAN 1919Death: 18 MAY 1993 mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Kan dette vera same personen som Hanne Line fann i Story, IOWA i 1900? Kan jo ha flytta til MN etter den tid? Er han å finna i 1930 censusen for Iowa? (Kopiert frå FS)Mathias 'Matt' Teigland Compact Disc #36 Pin #737773 Sex: MEvent(s): Birth: 1876 Place: Death: 1963 Place: Elmore, Minnesota Burial: Place: Riverview Cemetery, Elmore, MinnesotaParents: Marriage(s): Spouse: Johanna Oakland Disc #36 Pin #737206 Marriage: Place:mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det er kanskje denne Mathias vi finner igjen i Rome, Faribault, Minnesota i 1930:Navn: Mathias Tegland Alder: 52 Fødested: Norway Immigrerte: 1889 Yrke: FarmerHustru: Johanna Tegland Alder: 52 Fødested: IowaDe har vært gift siden de var 24 år, og har følgende barn heime hos seg:Hellen, datter, 25 år, fødested MinnesotaBeuford/Bernhard, sønn, 23 år, fødested Minnesota, yrke labourerMorine/Martin, sønn, 21 år, fødested Iowa, yrke labourerAlfred, sønn, 18, fødested Iowa, yrke labourerClement, sønn, 11, fødested MinnesotaGeorge, sønn, 7, fødested MinnesotaDet bor også en Palmer Tegland, 'lodger' 24 år født i Iowa av norske foreldre, på samme sted. En slektning av Mathias?- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ser nå at Helga har lagt inn noe mens jeg har leita. Det ser ut til å være samstemt med det jeg har funnet. Helga har sikkert navnene mer korrekte, de var vanskelige å tyde i folketellingen.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Her er truleg den samme Mathias Tegland (her skrive som Teigland). Fødselsåret stemmer i alle høve og her er oppgitt ein J (for Johanneson?) som mellombokstav. Du kan bestille dødsattest for å stadfeste namna på foreldra. TEIGLAND, MATHIAS J. Date of Birth: 10/24/1876 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: (UNKNOWN)certid# 1963-MN-004619Date of Death: 10/12/1963 County of Death: FARIBAULT Surname Soundex: T245Lenke mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.