Gå til innhold
Arkivverket

[#40533] Simeon Bendiche, 1778


Gjest Knoph, Cecilie Skauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Knoph, Cecilie Skauge

Ved SAB har vi fått en forespørsel etter en person med navnet 'Simeon Bendiche'. Navnet var trykt på en gammel lommebok sammen med året 1778. Kjenner noen til dette navnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Simon Bendeke/Bendike var sogneprest på Modum. Født 1718 Død 1792. Jeg har ikke Modums historie for hånden, men det vil være en del opplysninger om ham i bind I.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje en mulighet.I 1801 finnes det en Christian Fr. Bendeke (50) som er president i Trondheim (FS: 12/3 1751 AK - 3/12 1820). Kona, Hedvig Anna Maria(FS: 18/1 1775 Næs i HE - 18/3 1849) og barna bor da fremdeles i Eidsberg ØS. De har en sønn som heter Andreas Simon (1). Kanskje det kan være en oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Simon Bendich ble født i Christiania 1718, døpt i Vor Frelsers Kirke 06.07.1718 (Kilde: Oslo Domkirke Mini 2 1705-1730 f.181b).Han var sønn av den ikke ukjente Claus Bendich (sønn av Jochum Bendeke fra Hamburg og Gunhild Lauritzdatter, hun fra Christiania)og Inger Must (datter av Hans Must og Anna Andersdatter (senere gift med Hans Nielsen Munch)). Alle velkjente personer.(Navnene skrives ulikt i samtiden, har brukt den vanligste formen så langt jeg har evnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Christian Friderich som Berit nevnet var sønn av Anders Bendich (og Amalie Margrethe Rosenkrantz Kerche), en eldre bror av Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Glemte å få med at Christian Friderich var gift med sitt søskenbarn Hedevig Anna Maria, datter av en annen bror av Simon, Petter (og Wilhelmine Elisabeth Sophia (von) Lowzow)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knoph, Cecilie Skauge

Tusen takk for god hjelp. Eieren av lommeboken ble svært glad da jeg kunne fortelle hvem den, etter all sansynlighet, hadde tilhørt. Han hadde arvet den etter sin far som var født 1892 i Bergen. Hvordan den har havnet i deres familie vet han ikke, men hans tippoldefar, Gabriel Heiberg, var prest i Manger perioden 1826-1838. Før han het presten i Manger Johan Wolff, født 1747 i Bergen. Takket være deres gode hjelp har jeg kunnet finne at Simon Bendiches kone, Catrine Elisabeth, hadde pikenavnet Wolff. Er det noen som kjenner til om det kan være noen forbindelse mellom henne og ovenn. Johan Wolff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. liste over navn i Norsk slekthist. tidsskr. står det om Cathrine Wollf gm. Bendeke i bind 9:89 NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.