Gå til innhold
Arkivverket

[#40538] Trosamfunn fra FT1900


Gjest Anniken Lindaas Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

I Christiania folketellingen 1900 står min oldefar Ole Olsen(Lindaas)med fam oppført som tilhørende 'Det frie kristelige samfund'. Hans bror Hans Olsen Lindaas med fam står som tilhørende 'Vendekreds'.Kjenner noen til disse trosamfund eller har tips om hvor jeg kan finne info om disse?Mvh Anniken Lindaas Kolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vendekreds er kanskje 'Smiths venner', men jeg vet ikke om de var 'startet' i 1900.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En annen mulighet er at såvel 'Det frie kristelige Samfund' som den nevnte 'Vennekreds' leses som ulike navn på 'Den frie Missionsforening' - det kirkesamfunnet som i dag heter Det norske Misjonsforbund. Før dette trossamfunnet fikk en mer organisert form i 1880-årene (men også så sent som rundt 1900) gikk det under flere navn. 'Frimisjonen' var ett av dem. Det kirkehistoriske utgangspunktet var de såkalte 'lammerske frimenigheter' som oppsto i kjølvannet av Skiens-presten Gustav Lammers' vekkelsesmøter i 1850-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Takk for svar fra Brønnøysund og Kristiansand. Første gang jeg bruker dette forumet så det var fint å få respons! Sjekker opp alle tips som kommer etterhvert, så her er det bare å foreslå :-)Både min oldefar Ole Olsen Lindaas og hans bror Hans Olsen Lindaas kom tidlig til Christiania fra Linaasen Gård v/Magnor/Eidskogen (på 'Lina' dvs grensen til Sverige). De ble begge skomagermestere. De står oppført som født i Eidskogen (Hans f 1860, Ole f 1854) og Hans vendte tilbake til Magnor som enkemann. Hans kone Ingeborg Katrine (1.gg gift Monrad)var også fra Eidskogen f 1845. Hans skal etter sigende ha vært veldig opptatt av menigheten og testamenterte visstnok alt han hadde dit (til forargelse for familien ...?!)Jeg vet ikke når noen av dem døde, hun i Christiania og han på Magnor (Eidskog), men de står jo begge i FT1900 så ihvertfall etter det! Kanskje dere kan gi meg et tips om hvordan jeg finner det?? I så fall kan jeg jo kanskje også finne skifte og dermed kanskje få mer fakta om 'Vendekreds'-menigheten ang Hans? Ole døde i Holmsbu i Hurum hvor jeg tror Pinsemenigheten var sterk. Kan 'Det frie kristelige samfund' ha noen tilhørighet den veien?I påvente av flere svar og innspill, Anniken Lindaas Kolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Prøv å få tak i denne boka:Mykland, Liv 'Fri religionsutøvelse gjennom 150 år'. Om kilder til dissenternes historie En rapport fra Statsarkivet i Tromsø. Oslo 1997. Kr. 55 Bestillingsnr 525.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Pinsebevegelsen i Norge ble stiftet i 1906, og mange som ble med der, hadde sin bakgrunn i 'Frimisjonen'. Rundt 1900 ble dessuten trossamfunnet De frie evangeliske forsamlinger ('Frie venner') etablert, som også rekrutterte tilhengere fra 'Frimisjonen'. Men alt dette finner du mer om i den boka Bjørn Davidsen refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.