Gå til innhold
Arkivverket

[#40546] Gausdal; Olsdatter-Hansen


Gjest Gerd H Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerd H Aasen

Er det noen som har mere informasjon om de to følgende en det jeg har? Ole Hansen- Jordet,Gausdal. Mari Olsdatter,f: 1800, d; 26-1-1800 i Østre Gausdal kirke. Ole og Mari var ikke gift, men hadde en datter med navnet Anne Olsdatter,f;16-1-1832. Takker for hjelp. Hilsen fra Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være Mari Olsdatter hos foreldre i 1801-tellingen for Gausdal?deter er den eneste jeg finner som kan passe i alder? LenkeSkal se om jeg finner noen flere opplysninger.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg prøver å finne Ole jeg.Jordet er det ingen gård i Gausdal som heter, verken i 1801 eller 1865, så hvordan han har fått det navnet vet ikke jeg.Men hvis han er fra Gausdal, så finner jeg en som kan passe i alder: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Anne Olsdatter f. 16 jan i Ø. Gausdal . Her er farens navn Nevnt Ole Olsen? De samme opplysninger finnes flere steder på Fam. s. LenkeDette bør vel sjekkes i kirkebøker, og jeg håper noen kan hjelpe deg med oppslag.Kan hende det står noe i bygdebøker fra området?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ole Olsen ja. Da er det litt å velge i, men jeg fant bare en på gården Tujordet i Ringebu. LenkeMen dette blir jo bare gjetninger. Må nok som Gunn sier gjøre et oppslag, og det kan jeg kanskje få gjort på Riksarkivet i morgen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, som du sier, Lars Ove det er mange å velge mellom.Jeg lurer på om dette kan være Anne Olsdatter som i 1865 her i så fall er gift og har en sønn? LenkeFlott om du har muligheter for å sjekke i kirkebøker. Jeg tror ikke jeg kan hjelpe mye uten fler opplysniger her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant et par gårder som het Jordet i Oppland, legger lenke til en gård i Fåvang, Ringebu:LenkeFant ingen Ole Hansen på noen av gårdene med Jordet navnet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja Gunn.Jeg går bort på arkivet i morgen jeg og sjekker dåpen til Anne. Kanskje vi finner ut mer, men jeg gruer meg litt. Mye håndskrift er delvis uleselig, så jeg tar med meg kamera.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Takk til dere som undersøkte for meg om disse anene. I Gausdal Bygdehistorie, Bind 4, fant jeg en Mathea Gudmundsdatter- Jordet, som utvandret fra Gausdal i 1868. Jeg vet ikke om denne Mathea og Ole Hansen er i slekt, men har nå sett navnet Jordet nevnt to ganger. Jeg lurer på om Jordet kunne ha vært en husmanns plass. Venter spent på hvad Lars Ove finner ut! Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiNå har jeg vært og sjekket i kirkeboken, og jeg fant henne:Men jeg forstår som valig ikke bæra av det som står som foreldre til Anne !!! Hjelp mottas med takk :-)Mvh Lars Ove

bilete0992.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Svein Arnolf.Ja hjeg var i nærheten jeg og, men da stemmer jo dette dårlig med utgangsspørsmålet (innlegg 1), og FS (innlegg 5)Her er det noe riv ruskende galt !Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er jo ikke tvil om at den Anne som du søker er den rette jeg fant i kirkeboka, men farens navn stemmer ikke.Jeg finner en Christen, sønn av Svend Olsen på Frøsen gård i FT 1801. Dette KAN være riktg mann: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Gerd:Jeg vet ikke hvor sikre dine kilder er, men her var det mye som ikke stemte !Jeg finner Chriser Olsen og Marthe (Marith) Nilsdatter i FT for 1865, gift og med flere hjemmeværende barn på Skougen gård (det kalte Marthe seg ved dåpen til Anne): LenkeDette er nok forldrene til Anne.Kan det være slik at når Anne ble født som uekte var selvfølgelig ikke foreldrene gift, men de ble det senere?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og dette var den eneste Mart(h)e jeg finner i Gausdalmed far Niels i FT 1801: Lenke, og alderen stemmer.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Jeg har ikke vært inne i denne debatten før, men kanskje jeg kan bidra litt med gårdsnavnet Jordet. Jordet ligger i Forsetgrenda i Vestre Gausdal. Gården har også blitt kalt Oppjordet og øvre Forset. I folketellingen 1801 står det Forset Lenke. Kommunen kjøpte Jordet i 1909 og brukte gården som gamlehjem frem til ca. 1960, derfor kan den også noen steder være kalt Vestre Gausdal Gamlehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Fødsel og dåp til Anne Olsdatter finnes oppført som nr. 32 i kirkeboka for Gausdal 1829-39 (mini6) side 31:Født 16.01.1832, Anne, Uægte, døpt 22.0.1832 i Nykirken [dvs. Vestre Gausdal]Foreldre: Ugift Quinde Mari Olsdatter Talaugeiet og ungkarl Ole Olsen Jordet.Faddere: Rønnoug Olsdtr Kalstad, Randi Larsdtr. og Anne Olsdtr. Thalaug, Peder Olsen Kalstadstuen og Ole Christophers. Kalstadstuen.Anmeldt af Amund Andreassen Skatrudhaugen. Begges 1. leiermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jan OlavNå skjønner jeg ikke noe. Jeg var på stasarkivet på Hamar og leste selv i den orginale kirkeboken, som jeg etter forspørsel fikk utlevert. Der påsto de at i tiden før 186??? var alt samlet i en kirkebok, Gausdal. Ikke inndelt i østre og vestre.Det vil derved si at jeg fikk utlevert feil kirkebok? og at det ble født og døpt to stykker Anne på samme datoen???Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Jeg har kirkeboka på filmkort kjøpt fra Riksarkivet, og det er ser ut til at Lars Ove har fått tildelt enten en klokkerbok eller en avskrift av deler den originale kirkeboka som gjelder for Østre Gausdal. Som det framgår av bildet så mangler f.eks. faddere og div. andre rubrikker.Det er riktig at Østre og Vestre Gausdal var felles sogn fram til ca. 1870, og det var kirker i Follebu, Ø.Gausdal (hovedkirken), V.Gausdal (nykirken) og i Svadsum.Nr. 35 på bildet Anne Christensdatter finnes også på filmkortet med f.dato 16.01.1832, riktignok står det Ane i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jan OlavJa du har sikkert rett. Og da er saken 'oppklart'.Jeg spurte spesifikt om riktig bok, men det er vel sommervikarer der og :-)Men to 'Anner' født på samme dag I Gausdal er ikke hverdagskost ! Det er du vel enig i?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd H Aasen

Takk for videre opplysninger angående Hansen - Olsen paret! Det var fint å se inskrivningen i kirkeboka. Er det noen som finner flere aner bakover på disse to, så tar jeg gjærne imot det også! Takk til dere alle. Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.