Gå til innhold
Arkivverket

[#40551] Lucie Kristensdatter Spilset f ca 1750, Åsen i Frostens pr.gjeld


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Lucie Kristensdatter som ble født ca 1750. Det jeg vet om henne: Det er sannsynligvis denne Lucie Kristensdatter som var i Aavik i Åsen da hun ble konfirmert i 1768. Hun ble trolovet i Vang kirke 28.09.1784 med Jon Olsen Spilset(ca 1750-25.02.1835), og de ble gift i Loe kirke 31.10.1784. Forloverne var Arnt Nesjø(Arnt Sivertsen født 1721 og opprinnelig fra Spilset?) og Jens Skjesol(Jens Olsen Langås gm Gollaug Halvorsdatter Følke?) Jon og Lucie var husmannsfolk i Spilsetsvedjan i Åsen. Jeg har bare 2 barn på dem:1)Andreas døpt 26.12.1784, og konfirmert 16.06.1802. Begge deler i Vang kirke. Blant faddere var: Erik Aavig(muligens Erik Fredriksen Aavik født 1746, og Kirsten Aavig(sikkert Eriks kone Kirsten Arntsdatter. Kan dette være slektninger av Lucie? De andre fadderne var slektninger av Jon Olsen som Lucie var gift med.Han ble trolovet 29.09.1814 med Ingeborg Jonsdatter Skjesol, og de ble gift 24.11.1814. De er blant mine aner gjennom datteren Maren Luciefødt 24.05.1820(min farfars mormor). De bodde først i Skjesol i Åsen, og kjøpte senere gården sør-Markhus på Ekne.2)Erik Joensen døpt 09.12.1787, og han ble konfirmert 16.09.1804. Blant fadderne var Haagen Aaker, som kan være Hågen Guttormsen Hommevikmoen, som var gift 1 med Ingeborg Pedersdatter Løvtangen. Er dette slektninger av Lucie? De andre fadderne var slektninger av Jon Olsen. Han ble gift med Pernille Pedersdatter Vordal i ca 1820.Håper noen vet noe mer om anene til Lucie Kristensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen. Skal se etter dette i kirkeboka på mikrofilm igjen. Har sluttet å søke på Family Seach på grunn av problemer når jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det lyktes å søke på Family Search uten å få feilmelding for en gangs skyld, men jeg får kun opp Johannes Joensen døpt i Fosnes 16.April 1780 med far Joen Christensen. Det blir jo feil. Hva gjør jeg feil når jeg søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fikk det til med å skrive inn foreldrene og velge 'birth' 1770-1790, men det er jo merkelig at Andreas døpt 26.12 1784 og Erik døpt 1787 ikke har kommet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå fått sett på kirkeboka på mikrofilm der Lucies sønn Johannes døpes i 1780, og faren er Jon Olsen Vatn. Det er vel den samme Jon Olsen Vatn som ble født i 1753. Merker meg at 4 av 5 faddere var fra Grinde(Gjertrud, Elen, Hans og Johannes). Den siste var Rasmus Følke.Det har ellers dukket opp et par som mulige kandidater som Lucies foreldre: Kristen Nilsen Sonstad og Lucie Jonsdatter som blir gift 25.p.trinit(15.11)1750. Lucie dør i 1793, mens Kristen dør i 1800. Er det skifter på disse? Nå er det vel ikke sikkert at Lucie er nevnt som eventuell datter i eventuelle skifter etter disse hvis hun var uekte. Kristen dukket opp som bror av en ane på en annen gren Kari Nilsdatter Sonstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.