Gå til innhold
Arkivverket

[#40556] Forfedre og etterkommere av Snorre Sturlason


Gjest Birger Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Iversen

Snorre Sturlason kom trolig fra gården Skott på Eiker. Men kjenner man til forfedrene og etterkommerne hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Populære Dager

Gjest Are S. Gustavsen

Birger Iversen:Her må du være så vennlig å utstyre oss med en kildeopplysning. : ) Hvor er det du har dette fra?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lien

'Eikerbygda' ved Ingvar Austad. 1974.Ikke nødvendigvis Snorre, men slekten hans.'...P.A. Munch som gransket et veldig kildemateriale både innen-og utenlands(-)(fant ut) at Bødmod fra Skut var fra Eiker.Rygh: Gårdsnavnet Skott forekommer kun på Eiker.Bødmod var en av forfedrene til Snorre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...jeg tror heller at han var levangsbygg, for der finner vi også Haugskott, som Rygh mener er part av den samme gamle Skot-gården :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Iversen

Hvorfor innbiller du deg at han var levangsbygg?Du begrunner det ikke med noe annet enn gårdsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Iversen

Navnet forekommer kun i denne formen på Eiker, sier Rygh. Videre at selveste P.A. Munch fant ut fra diverse kilder bl.a. i Vatikanet at Bødmod var fra Eiker!Hvordan kan det da falle deg inn at østlendingen og eikværingen Bodmod var trønder???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

He-he. Munch baserte vel også (kanskje) sin antakelse bare på gårdsnavnet - eller? Dessuten var jo Sturla - på de gjengivelsene jeg har sett - en typisk froling (som i tilfelle er en riktigere betegnelse enn levangsbygg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er mulig jeg ikke har fulgt med i timene de seneste år, men jeg har alltid lært, og trodd, at Snorre var islending, nemlig at han ble født på Hvamm (Kvamme) på Island, at foreldrene var Sturla Þórðarson og Gudný Bödvarsdóttir og at han hadde to eldre brødre, Þórður og Sighvatur. Han ble imidlertid oppfostret (i lærdom) hos sin fosterfar Jon Loftsson (1124–97), datidens fremste høvding og Islands klokeste mann. Er ikke dette lenger korrekt lærdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Nå er ikke jeg så bevandret i Sturlungesaga, så da kan man kanskje oppdatere både meg og øvrige debattanter på linjen fra Snorre tilbake til den nevnte Bodmod (Bødmod)?Hvor hos Munch er dette med Skot for øvrig hevdet?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Iversen

Til alle: Min innledning var formulert galt: Han SLEKT kom fra Skott på Eiker. Ikke nødvendigvis ham selv. Bødmod fra Skut sønn var Torbjørn Loke som tok land i Djupefjorden. Så kommer vi til det åttende leddet som er Hvams-Sturla som er Snorres far.Det er fra islands landnåmsbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan Birger være litt mer presise, er det hvor Sturlingene (dersom Snorre var en Sturling, da..) hadde sitt opphav, eller er det hvor Snorre kom fra, som skal debatteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Iversen

Er nå særlig opptatt av hvor Snorre Sturlasons forfedre kom fra. Har ikke hele slektsrekken fra Bødmud til ham. Har noen her lannåmaboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Iversen

10: kan ikke det. Kilden min er tidligere nevnte bok av Austad som skriver dette.Men kan noen reise til Vatikanet og undersøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sikkert noe av dette du tenker på Birger:'800 - 1050 (Vikingtida): Mange funn fra denne tida og nå får en også skriftlige kilder. «Baudmodr i Skut var vikingr mikill og mærinn miok» heter det i en islandsk kilde. Bødmod bodde antakelig på Skott rundt 850.' (ressurssenteret.hive.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skulle gjerne se en 'kvalitetssikret' slektsrekke fra Sorre til Baudmodr fra Skut! Jeg forbeholder meg inntil videre retten til å anta at dersom man skal være rimelig empirisk, stanser den ved Snorres far, Sturla Thordarsson - som vanligvis regnes som sturlungenes stamfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.