Gå til innhold
Arkivverket

[#40567] Kirsten Pedersdtr. f ca 1726, Åsen i Frostens pr.gjeld


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på mine ane Kirsten eller Kirsti Pedersdatter som ble født ca 1726. Hun var gift 1 med Lars Trondsen Skjesol som var født ca 1721. Han døde i 1769, og ble gravlagt på Vang kirkegård 30.07.1769. Barn:1)Marit Larsdatter døpt 01.04.1753 i Vang kirke, og konfirmert i Vang kirke 13.06.1773. Den 25.06.1776 ble hun trolovet med Jon Olsen som opprinnelig var fra Soknedalen hvor han ble døpt 25.03.1753. Han kom sammen med foreldrene til Åsen i 1765. Gift ble Marit og Jon senere i 1776, og disse er blant mine aner. Jon ble gravlagt 21.03.1793. Marit døde 20.01.1836, og ble gravlagt 01.02.1836. Jeg skal videre på datteren Ingeborg døpt 12.12.1790.Marit ble trolovet 2 den 05.04.1794i Vang kirke med Ole Jensen Skjesol, og de ble gift 10.11.1794 i Loe kirke.2)Tron Larsen Skjesol døpt 02.02.1756, og konfirmert 12.06.1774. Han døde i 1816. Han ble trolovet 21.02.1790 i Vang kirke med Berit Olsdatter Spilset, og er da oppgitt å være grenader(yrkessoldat som var trenet til å kaste granater). Tron og Berit ble gift 29.03.1790 i Loe kirke.3)Anne Larsdatter døpt 17.09.1758, og hun døde i 1766.4)Siri Larsdatter døpt 27.09.1761, og konfirmert 01.10.1780(begge deler i Vang kirke). Hun ble trolovet 03.10.1790 i Vang kirke med Ole Olsen Spilset, og de ble gift i Loe kirke 28.10.1790.5)Peder Larsen døpt 02.08.1767 i Vang kirke, og konfirmert i samme kirke 03.08.1783. Han ble gift 19.03.1792 i Loe kirke, med Olava Eriksdatter Lo.Jeg har faddere på alle barna unntatt Anne, og jeg fant en fadder til barn nr. 2 Tron Larsen, som kan være søster av Kirsten Pedersdatter. Blant fadderne til Tron i 1756 var Berit Wold, og den eneste Berit jeg finner i Wold er: Berit Pedersdatter født 1727, og gift med Lars Arntsen. Hennes foreldre var Peder Torstensen Vangberg og Anne Torsteinsdatter Haugen, og begge var fra Frosta.Kan Berit Pedersdatter Vold født 1727 være søster av min ane Kirsten Pedersdatter? Jeg merker meg også at mor til Berit Pedersdatter i Vold heter Anne, og at nest eldste datter av mine Kirsten Pedersdatter og Lars Trondsen Skjesol faktisk heter Anne. Det ville jo da passe med tradisjonen med at farmor kalles opp først, og så at datter nr.2 kalles opp etter mormor. Var det noe skifte etter Anne Torsteinsdatter som døde i 1775?Jeg mangler også mor på Lars Trondsen Skjesol, men faren var Trond Olsen Leangen som døde i 1744. Siden Lars sin eldste datter heter Marit så kan kanskje Lars sin mor hatt navnet Marit(??).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med at Kirsten Pedersdatter ble trolovet 2 den 12.04.1770 i Vang kirke i Åsen med Ole Sivertsen eller Sigurdsen som opprinnelig var fra Soknedalen i Sør-Trøndelag. De ble gift 08.07.1770. Ole var tidligere gift med Marit Endresdatter fra Soknedal som han hadde 6 barn med, og disse er også blant mine aner. Ole var far til Jon Olsen som ble gift med Marit Larsdatter(barn 1 i første innlegg). Det var skifte på Ole i 1800, og Kirsten Pedersdatter døde etter 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp denne igjen i håp om at noen vet noe mer. Det som er nytt her er at jeg nå har skiftet etter Lars Tronsen Skjesol som ble holdt 30.09.1769 i Skjesol, og formynder for Tron og Peder Larsen var Ole Drogseth. Formynder for de to døtrene Sigrie og Marit var Ole Tronsen Skjesol. Formyndere var jo ofte slektninger, og formynderen til de yngste her var jo faren Lars sin halvbror. Drogseth må da være i Skatval, og det gjør jo at jeg mistenker at Kirsten Pedersdatter kanskje kan komme derfra? Lars Tronsen kom iallefall fra Åsen. Har sett litt på Familiy Search for perioden 1721-31, men de eneste jeg finner er fra andre steder i Stjørdal.Likevel kan de vel være aktuelle:-Kirsti Pedersdatter døpt 12.05.1726, med foreldre Peder Bergsneset og Ingeborg. Ifølge oversikt over bygdebøker for Stjørdal på internett skal dette være i Lånke-Kirsti Pedersdatter døpt 28.09.1727 i Meråker, med foreldre Peder Olsen og Kirsti Hemmingsdatter-Kirstie Pedersdatter døpt 15.02.1727 i Stjørdal, og foreldre var Peder Erichsen og Gunil i Renaasgjerdet. Reinås skal være i Lånke ifølge oversikt på internett.-Kirsti Pedersdatter født 16.10.1729, med foreldre Peder Oldren og Kirsten. Hun ble døpt i Lånke kirkeNoen som kan slå opp i bygdebøkene om de nevnte kandidatene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er selvfølgelig også av interesse å vite hvem denne Ole Drogseth var, og den eneste jeg finner i bygdebok for Skatval bind 1 er en Ole Haftorsen som var bruker i Drogseth Øvre født ca 1747(?), og gravlagt 08.07.1770. De er i tvil i bygdeboka om han ble født i 1747. Han var gift med enke Anne Guttormsdatter Borås født 1733 og gravlagt 10.04.1785. Finner ingen andre Ole i Drogset i bind 1 av bygdebok for Skatval, eller i bind 3 under DrægsetEllers er det jo også forbindelse til Drogseth i Skatval gjennom Kirstens datter Marit som var gift med Jon Olsen. Hans søster Berit født 1749 var gift med Jon Pedersen fra Drogseth i Skatval. Disse finner jeg ikke i bygdebok for Skatval under Drogset i bind 1 eller Drægset i bind 3). Er det jeg som er dårlig til å lete? Noen som vet noe om dem jeg spør etter her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er Joen Pedersen(Persen) og kona Berit i 1801:LenkeDe er også oppført i den gamle Skatvalsboka på side 19 under Drogsethtrøa. Merkelig at det ser ut som om de ikke er ført i den nye? Noe som også slår meg er at Joen Pedersen kanskje var en yngre bror av Kirsten eller Kirsti Pedersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Anne Lise.Finner Kirsten døpt 1725 Dom 12 p.Trinit. Side 236 i kirkeboka.Der står oppført Peder Drogseth og Ingeborg som foreldre.Faddere var. Bardo Hegge, Ole Olsen Alstad, Lisbeth Alstad, Ingeborg Olsdatter Ytter Alstad og Gunnille Johansdatter Skjervoldsaunet.Vet ikke om dette var til noen hjelp, men skal se litt i bygdebøkene og prøve å hjelpe deg ut av denne leie knipa :)V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret, men jeg leser denne som Mons Johansen Alstadgjerdet sin datter Kirsten:LenkeSer jo at Peder Drogseths kone Ingeborg er introdusert da.Finner ellers også en Peder Andersen under Drægset som har en sønn Christen født 1724, men som døde samme året. Han og kona kan jo ha fått barn etter 1725 som ikke er ført i bygdeboka.Har også forøvrig sett i kirkeboka 1725-1727 og fant en Kirsten til døpt16.p.trinit 1727, men hun var fra Meråker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ja det har du helt rett i Anna Lise.Her var det skivebom. Beklager.Finner en del Peder og Ingeborg som gifter seg i tidsrommet 1719 til 1725, men ingen Peder Drogset.1719:Peder Andersen Skjelstad og Ingeborg Estensdatter Lunden.1724:Peder Arntsen Husbyn og Ingeborg Guttormsdatter1725:Peder Olsen Sorta og Ingeborg Jonsdatter MoumOg så er det en enkemann Anders Pedersen Drogset som gifter seg i 1719 (kanskje Peders far?). V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Forstår ikke hva som skjedde med det forrige innlegget mitt, og første del av det jeg skulle skrive kom bort. Jeg skrev noe om at jeg gjorde nytt forsøk på å legge ut lenke. Tusen takk for at du prøver å hjelpe. Uansett så skal jo Peder og Ingeborg i Drogset ha fått et barn siden hun var introdusert.Jeg har også tidligere en dag prøvd å finne om Lars Trondsen og Kirsten Pedersdatter ble gift i Stjørdal og fant ikke noe for perioden 1751-53 iallefall. Kirkebøkene for Frosta/Åsen er jo svært mangelfulle på den tiden og starter på slutten av 1750. Der finner jeg dem ikke som gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har ikke kommet noe lengre på Kirsten Pedersdatter, og legger her ut lenke til skiftet etter ektemannen Lars Tronsen i Skjesol i Åsen 30.09.1769:LenkeDet ser for meg ut som om Ole Drogseth var formynder for sønnene Tron og Peder? Var ikke Ole Drogseth tilstede? Han er nevnt på linje 18 ovenfra ganske langt nede på høyre side. Møtte lensmannen for han? Hvis noen har funnet noe mer om hvem foreldrene til Kirsten eller Kirsti Pedersdatter var, hører jeg gjerne om det.Jeg vet heller ikke sikkert når Kirsti døde, men var det denne Kirsten Pedersdatter som var på legd i Grinnesvaldet i Åsen da hun døde 17.05 og ble gravlagt 28.05.1809?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Greier ikke å legge inn flere lenker i ett innlegg, men her er en mulig kandidat til å være 'min' Kirst Pedersdatter øverst til høyre som var 78 år gammel(altså født ca 1731 og født noen år senere enn min Kirsti skal være), men hun kan jo godt være født senere enn 1726:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16379&idx_id=16379&uid=ny&idx_side=-216>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det stemmer jo ikke helt at Kirsti Pedersdatter i 1801 var husbondens mormoder da, men hun var mor til Marit Larsdatter som han(Ole Jensen)var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.