Gå til innhold
Arkivverket

[#40569] Hille Hilleman, mann eller kvinne?


Gjest Ingebjørg Romulslie
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Nov 16, 1750 ble en Hille Hillemand begravet. Kirke: DK, Bergen Merknad: under stolene ved den store gang med liigp.Men i dig.ark står det at dette er en kvinne. Jeg har en sterk mistanke om at vedkommende var mann. Det hadde vært fint om noen kunne ta en ekstra titt i kirkeboken for sjekke hva som er står der!Vennlig hilsen Ingebjørg Romulslie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg kan være enig med deg i at dette 'muligens' er en mann. Desverre står det heller ikke noe alder på den døde . Ser at de i digitalarkivet setter kjønn K, men det står ikke kjønn i kirkeboken. Ellers så er Helle og Hille benyttet om hverandre m/k i DK. 31/1 1740 DK døpes Hille drengebarn, og 26/2-samme år døpes i DK Hille Maria . Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk!Trolig er dette rette vedkommende. Jeg holder det for lite sannsynlig at det fantes både en mannlig og en kvinnelig Hille/Helle Hilleman/Helleman samtidig i Bergen, – så allminnelig navn er det ikke. Bl.a. ble en Hille Hilleman sin kone gravlagt i 1732.Vennlig hilsen Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.