Gå til innhold
Arkivverket

[#40572] Navnet: Brynhild


Gjest Eivind Stenshorne
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Stenshorne

I diverse navneleksikon jeg har slått opp i, står navnet Brynhild kun oppført som kvinnenavn.Men i egen slektsforskning har jeg, særlig på 1700-tallet, kommet borti mange menn med navnet Brynhild.På ssb.no sine sider ser vi at ingen menn heter Brynhild: [url="http://www.ssb.no/emner/00/navn/>http://www.ssb.no/emner/00/navn/Men mange kvinner heter det:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

I Veldre er navnet Brynil brukt som mannsnavn. Jeg har ikke navneleksikon, men vil anta at disse to navna ikke betyr det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke om norskenavn.no har god nok kunnskap om norrønne navn, men de har fjorten navn som starter med Bryn, de fem første jentenavn og resten guttenavn.Starter på Bryn (14): Bryndis Bryngerd Brynhild Brynhildur Brynja Brynjar Brynjard Brynje Brynjel Brynjolf Brynjulf Brynjulv Brynulf Brynvald..mens nordenvinden.dk har disse norrøne guttenavnene på Bry:Brúsi Brynjar Brynjolvur Brynleivur Bryan Bryde Brynjolf Brynjolfur Brynulf Bryngeir Brynjólfur Brynjúlfur Brynleifur Brynsteinn Bryntýr BrynþórIslandske Wikipedia har denne listen:Bryngeir Brynjar Brynjólfur Brynjúlfur Brynleifur Brynsteinn Bryntýr BrynþórTil slutt så finner jeg denne listen på Nordic Names# Brynjar # Brynjard # Brynjarr # Brynleif # Brynleifi # Brynleifs # Brynleifur # Brynleivi # Brynleivs # Brynleivur:-) Arnfríður

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har ganske mange mannlige Brynilder i slekta. Rundt 1800 begynte man å skrive navnet 'Brønnel', 'Bryniul' etc., og det er ganske sikkert identisk med mannsnavnet Brynjulf i fordansket versjon.mvh Leif (http://solumslekt.org/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg finner mange menn Brynild/Brynhild på 1600- og 1700-tallet, flest østpå, men så ser det ut til å være slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg har en 'brynille ewindsdotther' nevnt på Lærum i Sande (Vestfold) 9. mai 1532 (D.N. XXI nr. 789). Er noen andre som har eksempler på kvinnenavnet fra 1500-tallet i Vestofld eller Buskerud?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Fylkesnavnet skal selvsagt være Vestfold, og ikke den lettere forvanskede 'Vestofld'. En annen ting er at områdene på 1500-tallet het slike ting som Bruna len, Tunsberg len, Bragernes fogderi etc. : )mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Are, (jeg er i godt humør igjen nå, for jeg liker å sysle med navn og slikt),her er en Brynildæ på Løten i 1496Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant disse i Drammen skifteregister, er de menn, mon tro?arving ektefelle Brynnild Gundersen snekker arvelater Brynnild Gundersen Bragernæs borger og snekker død 06.07.1740, klokken 08.00 om morgenenandre Brynild Gundersen snekker enkemannens svoger; arving etter Ionas Rothkiersen Menchen arving far Brynild Swendsen Agger graver ved Aggers Kircke død; skifte påbegynt 24.05.1791 og sluttet 06.08.1792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Stenshorne

Innlegg 11: Denne Brynild Swendsen Agger. Er han graver ved Akers kirke i dåverende Aker utenfor Oslo? I tilfelle er han kanskje født i Aker siden han heter det til etternavn?Etterstavelsen 'hild' betyr i.f. Norsk Navneleksikon 'strid, kamp'. De ordene skulle vel ikke tilsi at 'hild' er en kvinnebetegnelse?Allikevel finner jeg ikke i farten mannsnavn som ender på 'hild'. Finner dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Stenshorne

Fant for øvrig en Brynild i den tidligere kommunen Aker. Han er født før 1657.Kilde: akers bef.hist.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Stenshorne

Leif: mener du at Brynhild er en fordansking at Brynjulf? Uansett så er det hvertfall påfallende at ingen menn i Norge heter det lenger til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(12) det er vel muligens etterstavelsen -ild og ikke -hild i mannsnavnene. Forøvrig er jeg enig i at det er litt merkelig at -hild er en stavelse i kvinnenavn siden det betyr kamp, strid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her i vår bygd er uttalen Brynnjel(e) - mannsnamn - i tidlegare tider gjerne skrive Brynild eller Brynnel, og i nyare tid Brynjulf. Dei yngre namneberarane i dag vil ha bokstavrett uttale, medan dei eldre absolutt aksepterer å bli kalt Brynnjel(e)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Navnet Brynild bruktes her på Agder i eldre tid i formen Brønjel (ref Brynnjel i innlegget ovenfor).mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ved vanlig uttale av navn som ender på -ulf/-ulv ville f'en/v'en falle bort her i traktene. Dvs: Åsulv = Åsul, Gjerulv = Gjerul, Tjøstolv = Tjøstol og Brynjulf = Brynjul.Ser det ikke som unaturlig at Brynhild er Brynjulf i fordansket versjon (jfr inlegg 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Når man finner ei skriftform, er det nettopp det det er - ei skriftform. Og den kan være farget like mye av skriveren som av navnet. Hvordan navnet ble uttalt kan derfor være vanskelig å bestemme.Men Brynhild og Brynjulf er to forskjellige navn, det første et kvinnenavn, det andre et mannsnavn. Særlig Brynjulf ser ut til å ha hatt mange lokale varianter i uttale, og dels p. g. a. det Knut skriver i (19) er begge navn ofte blitt skrevet likt som en eller annen variant av Brynil(d).Et eksempel på skriverens påvirkning finner jeg på garden Os i Våler i Solør. Det som etter all sannsynlighet er samme mann, blir 1593 skrevet Brønnulff, 1594 Brønild og 1611 Brynild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Her i Furnes har vi en gård som 'fintfolk' kaller Buttekvern. Bygdefolket har sagt Buttkven. Det sies at gardsnavnet skal komme av Byttil. Det må vel da antas at dette navnet passer inn i denne debatten? Som sagt lenger opp, så hadde vi flere Brynil(d) i bygda på 1600-tallet. Hvorfor navnet forsvant har jeg ingen oppfatning om, men jeg ser at Ambjørg Brynilsdatter Glestad kaller sin sønn Brynjulf Pedersen Børke. Om det var et bevisst valg, eller det var klokkeren som skrev det slik, vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Stenshorne

20: Arild, Hvorfor skriver du at Brynhild er et kvinnenavn? Hva er det som tilsier dette?Jeg vet fra min egen bygd at i muntlig tale var Brynjulf og Brynhild to helt ulike navn og begge brukt på menn. Så kan man si at Brynhild nok ble uttalt f.eks. Brønnel, men jeg har altså erfart at dette var to ulike mannsnavn i muntlig tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Jeg har noen personer i min egen anerekke med navnene Brynhild og Brynild/ Brynjel. Min mor het Brynhild, født i 1922 i Trondeim. Min tippoldefar (født 1814) og tipptipptippoldefar (født 1743) på farssiden bar navnet Brynjel, men disse ble også skrevet som Brynild (uten h). De to siste var bosatt Hosanger og Modalen i Hordaland.Min konklusjon blir derfor at Brynhild er et kvinnenavn, mens at Brynild er et gammelt mannsnavn som ikke er i bruk lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det som tilsier at Brynhild er et kvinnenavn, er det enkle faktum at det er blitt brukt om kvinner. - hild som etterledd blir brukt i kvinnenavn som Brynhild, Gunnhild, Audhild, Borghild osv. Sjå forøvrig Norsk Personnamnleksikon og Eivind Vågslids Norderlendske Fyrenamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.