Gå til innhold
Arkivverket

[#40574] Hvem var foreldrene til Andreas Solheim, f. ca 1902?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Sykepleier Andreas Solheim var f. ca. 1902 og var gift med Petra Randi Johansdatter, f. 2.2.1905 på Rennesøy, Rogaland. De fikk to døtre, Ragna, f. 1931 og Aud, muligens f. 1930. Døtrene bodde I Hillevåg,, Stavanger.Mitt spørsmål er: Hvor kom Andreas Solheim fra og hvem var hans forldre?Jeg går ut fra at der ikke er sperrefrist på disse personer.Jeg takker så mye på forhånd for all mulig hjelp! Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har nå funnet ut at Petra Randi Solheim døde ca. 1931. Jeg har også fått opplysninger om at Aud døde i Bodø i 1995, Ragna i 1971.Hvor Andreas var født vet jeg ikke, men mest sansynlig er at han kom han fra et eller annet sted i Hardanger. Men jeg har saumfart alle mulige kirkebøker fra området uten å finne han.Hvis der er noen som kan hjelpe meg er jeg veldig takknemlig for det!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Via en del omveier har jeg nå fått vite at Andreas Solheim skulle være født på Kysnesstrand, Jondal, men etter å ha gått gjennom kirkeboken på Digitalarkivet så kan jeg ikke finne noen Andreas Solheim der.Hvor kan han da være ført i kirkeboken?Håper på at noen kan hjelpe meg!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha Elin H. Skibenes for at du bekrefter det jeg akkurat hadde funnet ut! Ved datterens dåp har han oppgitt at han var f. 1902, men han var altså f. 24.2.1900. Din bekreftelse er at han var på Dale, men at han var oppasser er nok heller tvilsomt. Han har oppgitt også å være sykepleier. Men det jeg har fått vite var at han var innlagt som pasient. Men jeg lar han stå som oppasser. Om han har giftet seg 2. gang det vet jeg ikke, men i alle fall så døde Petra på barnseng i 1931. Det kan nok også stemme at han døde i 1945.Jeg har i dag snakket med et av hans barnebarn og hun mener at det må være rett person.Hjertelig takk igjen!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte å spørre deg, Elin H. Skibvenes om der står noe i bygdeboken om foreldrene til Andreas, Mikkel Larsen og Anna Andersdatter?Ellers så ser jeg at Andreas sine foreldre ble viet i Laksevåg, Bergen. Skal tro om de hadde noe tilknytnig der?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Foreldra til Andreas kom begge frå Kysnes. Mikkel Larsson Kysnes,( plass Træet) 1871-1966, g. 1899 m. Anna Kristine Andersd. Solheim, 1878-1956.Om ein skal lita på bygdesogene, er dei fedrene som er oppførde for både Mikkel og Anna Kristine feil i datab. for vigde på Laksevåg.Mikkel var son til Lars Pederson Kysnes (plass Træet) 1834-1920, g. 1867 m. Herborg Mikkelsdtr. Kysnes, (plass Melkevik)1839-1917 Her i 1900:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01226&gardpostnr=419&personpostnr=2508&merk=2508#ovre>LenkeAnna Kristine var dotter til Anders Torbjørnsen Kysnes,(Storsletta, budde Solheim) 1826-87, g. 1873 m. Elna Olsdtr. Midtre Børsheim, Strandebarm, 1853-1932. Her i 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Enda en gang hjertelig takk, Elin H. Skibenes!Det var flott å få denne oppklaringen! Ellers så fant jeg vielsen i kirkeboken for Laksevåg, men kunne ikke - når jeg gikk tilbake til Strandebarm - finne ut av foreldrene som var oppgitt for Mikkel.Så i dette tilfelle får vi i alle fall tro på Bygdebokforfatteren.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.