Gå til innhold
Arkivverket

[#40576] Søker oppl. om Hartvig Kruse- Kvinnherad, Hordaland slutten av 1600-tallet


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI fikk en Hartvig/Hertvig Kruse minst to barn i Kvinnherad, Sissele døpt 07.08.1692 og Else 20.06.1696. Jeg har imidlertid mistanke om at samme mann også var far til Jens Hartvigsen Kruse, Maren Hartvigsdtr., Margrethe Hartvigsdtr. og Malene Hartvigsdtr. Disse dukke alle opp i ulike sammenhenger i Bergen på første halvdel av 1700-tallet.Kan noen av Digitalarkivets mange dyktige brukere fortelle meg noe mer om hvem denne Hartvig Kruse var? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiDu finner kanskje noe å gå ut ifra, hvis du går inn på Sunnhordland tingbok nr. 4,(1654) fol, 52 b, og fol 53 a, b osv. der finner du en temmelig lang (uendelig lang )historie om Elin Kruse og hennes mann sal. Claus Larsen som hadde vært på besøk hos Jens Sørensen noen uker, og satt igjen en kiste til oppbevaring. Hun har en datter Mette Clausdatter. (Det er bare til å skrive tingbøker eller Sunnhordland tingbøker på en søkeside, så finner du det)Mvh Karin Romstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Karin for innlegget ditt.Det var interessant lesning, selv om det ikke gav meg noe svar på hvem denne Hartvig Kruse var. Men det bekreftet i alle fall at navnet Kruse var knyttet til Sunnhordland tidlig på 1600-tallet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

På FamilySearch finner jeg også Jens Hartvigsen døpt i Kvinnherad 17.04.1698, far Hertvig Kruse.Dersom man ser i 1701 manntallet på gården Viig finner man brødrene Jacob og Jens Hertigsen (7 og 3 år gamle) samt det som trolig er enken etter Hertvig/Hartvig Kruse. Hun er dessverre ikke nevnt ved navn.Det skulle vel tilsi at Hertvig døde mellom 1698 og 1701.LenkeEr det noen som har kjennskap til denne familien? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Marie for et interessant innlegg. Det tyder jo da på at Kruse-familien har vært knyttet til dette området over en lang periode. Oppgaven blir jo da å finne linken mellom presten Kruse i 1590 til Hartvig Kruse 100år senere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen.Er der noen blant Digitalarkivets mange dyktige aktører som kan kaste nytt lys over Hertvig Kruse og hans opphav?Og hva med presten Nils Ottesen Kruse som Marie nevner i innlegg nr.5. Er han en forfader av Hartvig? Og hva med Elin Kruse som levde i Sunnhordland på midten av 1600-tallet. (innlegg nr.2) Jeg håper noen har kjennskap til Kruse navnet. Finnes det f.eks. noen slektsbok om Kruse-familien i Norge? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei.Vi vet ikke med sikkerhet nå Elin Nilsdatter gm Hr Peder Rasmussen, prest i Strandebarm, ble født, men trolig mellom 1590 og 1600.Hun fikk minst 4 barn, de 4 som levde opp ble født fra ca 1620 til ca 1630. Elin dør etter 1658.Vi vet at Elin Nilsdatter hadde nær forbindelse med forrige lagmann i Jemtland, Claus Laursens enke, Ellin Kruse. Dette kan vi lese om i http://digitalarkivet.uib.no/DA/SHL4TGB.htmI Skånevik virket Nils Ottesen Kruse som prest, kanskje en bror av Hans Kruse i Sogn, frem til 1590, da han sluttet, kanskje døde.Kan det tenkes at Elin Nilsdatter var datter av Nils Ottesen Kruse i Skånevik?Elin Nilsdatter hadde en sønnedatter som ble døpt Maren Kruse.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessverre har Lampe lite og ingenting om denne presten N.O. Kruse: Lenke annet enn at han skal være død ca 1590.Men Krusenavnet til Maren må jo ha kommet fra et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, vi vet jo ikke eksakt f år for Elin. Jeg tror at vi skal sjekke dette videre, men hvor. Nå har jeg vært gjennom APB og Jens Chr lesemesters dagbøker. Ingen ting. Ingen ting i Bidrag til den norske Adels Historie (Ved H. J. Huitfeldt-Kaas) eller i Norske Riksregistranter. Får se i Lampe hva som står om Hans Ottesen Kruse. Han var vel i Leikanger og i Bergen, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var visst to, muligens samtidige, Otte Kruse:Kruse Otte (ca. 1550- 1630) 32: 443 Kruse Otte, handelsborger i Tr.hjem 33: 140, 141Så viser det seg, om det er korrekt det jeg har funnet, at Hans Ottesen Kruse var handelsborger i Trh.Kruse Hans Ottess., borger i Tr.hjem 33: 140mens magister Hans Kruse er omtalt i et annet NSTKruse Hans, mag. 5: 84i dette nr er også Kruse Anna Dorothea, g.m. Kielland, Kruse Elisabeth Stephansd., g.m. Hanss., Kruse Johan, rådm., Helsingør og Kruse Martinus, klokker, omtalt.Mens i samme nr som Kruse Otte (ca. 1550- 1630) er Kruse Enevold (Envold) og Kruse Alhed Ottesd. omtalt, sistnevnte er også omtalt i samme nr som Kruse Otte, handelsborger i Tr.hjem og Kruse Hans Ottess., borger i Tr.hjem, der også Kruse Wibeke Ottesd. er omtalt.Pussig at jeg ikke finner noen av disse nr og side-referansene i Innholdsfortegnelsene, slik at jeg kunne sett hva artiklene het. Kanskje det kun gjelder spørsmål og svar.Nils Ottesen Kruse og Elin Kruse er forøvrig ikke omtalt i NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Hans Kruse:Hans Kruse, født i Bergen, stud. i Rostock 1593, resid. kapellan i Bergen 9. nov.1601. Sognepræst i Lekanger 1609, magister 20. maj 1617.Sognepræst ved St. Olai kirke i Helsingør 16. juni 1617. Død i pestens tid 30. maj 1625. Skifte 14. april 1626. Gift med Birgitte Nielsdatter, f. 1585, død 16. nov. 1621.Barn: Elline, Lisebet, Tyre, Hans, Daniel, Anne og Gertrud.Er Elline da identisk med Elline Hansdatter Kruse gm Claus Laursen, og kan hennes far, Hans, være sønn av Nils Ottesen Kruse i Skånevik? I så tilfelle, om min hypotese lar seg verifisere, blir vel Elin Nilsdatter være Elin Hansdatter Kruses tante og Hans Kruses søster.....Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her står det noe: LenkeAt etter sagnet skulle Nils Ottesen Kruse være den første evangeliske prest i Skånevik og sønn av den siste Katolske prest, nemlig Otto Kruse. Nils skal være n i en dombok fra 1578 side 134.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, har sett det Berit, men i og med at Rune, trådstarter her, og jeg holder på med samme problematikk fant jeg det fornuftig å fortsette her.Har lest dine tråder om Kruse. Ser at du nevner Jacob Kruse i Bergen, som visstnok skal ha vært sønn av Hr Hans i Leikanger. Jeg lurer altså nå på om Hr Hans kan ha vært sønn av Hr Nils i Skånevik, men jeg vet jo ikke.Har du forresten de NST der Kruse er omtalt?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nye interessante innlegg i debatten om Kruse, selv om vi vel ikke helt har klart å knytte disse grenene av Kruse familien sammen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.